RPG odborně

York
2.1.2014 11:38
Přežití RPG v Českých a Slovenských zemích
  • Co pro to chceme a můžeme udělat?
  • Proč staré komunitní servery umírají a nové skomírají?
  • Co by mohlo být společným cílem, na kterém byste se byli ochotni podílet?
  • Má smysl vlastní tvorba? Pokud ano, jak ji podpořit?
4.1.2014 12:38 - Pepa
Možná by bylo dobré dát diskuzi nějaký směr, protože takhle moc vlastně nevím, k čemu se snažíme dostat. K tvorbě nějaké nové univerzální hry, která lidi chytne, nebo k tomu, jak získávat nové hráče?

Ad noví hráči: Já sám (se svým okolím) jsem se k RPG dostal přes gamebooky. Byla to dobrá chytrá zábava a vydání nového dílu Lone Wolfa pro mě bylo Vánocemi. Pak mi někdo starší řekl, že existuje podobná hra, která je pro víc hráčů a ve které možnosti nejsou omezeny nabídkami v textu. A bylo to :) Ovšem počítače dobu změnily. Teď už děti na gamebooky asi těžko kdo naláká, když si mohou zahrát na počítači prakticky cokoliv. A je to škoda, protože mi přijde, že právě gamebooky byly pro RPG tím dobrým podhoubím.

Jestli jsou v dnešní době podhoubím počítačové hry (adventury, RPG onlinovky, ...), to nevím, ale jelikož my se asi nepustíme do programování počítačových her, nezbývá nám nic jiného, než získávat nové hráče "postaru". Přes mladší sourozence, kamarády v okolí, spolustudenty na kolejích, pořádáním opengamingů... Nic víc mě opravdu nenapadá. (Peníze na nějakou masivní kampaň do toho asi nikdo z nás nedá...)

Ad systém: Měl by být jednoduchý a flexibilní. Já za sebe nedám dopustit na Střepy snů. Je to poutavé, jednoduše vysvětlitelné a jednoduché. Co vysvětlím, to se hraje (tedy něco mezi Lite verzí a full verzí) s tím, že dodám, že hra by se dala ještě rozšiřit o další pravidla. S "nutnou filmovostí" problém nemám, protože to nehrotím. Prostě až hráč/skupinka vyčerpá svoje vyprávění, přesune se scéna na dalšího. Ono to totiž funguje tak, že čím víc filmové sekvence a střihy po hráčích chcete, tím to je rozpačitější a křečovitější a skončí to špatně. Proto je nejlepší nad něčím takovým vůbec nepřemýšlet...

Jako další vhodný systém mi přijde Fate Accelerated. (Ten plánuji vyzkoušet při nejbližší vhodné příležitosti.) Je snadný, dá se v něm odehrát cokoliv a dokonce obsahuje i (volitelný) souboják (!) Hráči, které to zaujme, pak mohou pokračovat plnou verzí. Co víc chtít?

Proto si myslím, že stojaté vody by mohl rozvířit překlad Fate Accelerated do češtiny a pokud to, Sparkle, i vytiskneš a vydáš (byť jen v nějakém zkušebním malém nákladu), tak to bude skutečně počin. Dále doufám, že v češtině vyjde ten 13th Age a dále by bylo dobré nezaváhat s DnD Next. Překlad by bylo dobré udělat hned po vydání. Případně nějaká práva na vydání v češtině by se sehnat nepodařilo?

To je za mě asi vše...
4.1.2014 12:59 - Bouchi
Pepa píše:
nevím, k čemu se snažíme dostat. K tvorbě nějaké nové univerzální hry, která lidi chytne, nebo k tomu, jak získávat nové hráče?
K vytvoření nějakého materiálu ("úvod do RPG formou připraveného doborodružství") majícího nejvýš několik málo desítek stránek, který by posloužil k získávání nových hráčů.

Pepa píše:
Dále doufám, že v češtině vyjde ten 13th Age
Někde to zamrzlo, ale netuším na čem přesně, hlavní "styčný důstojník" je ShadoWWW.

Pepa píše:
a dále by bylo dobré nezaváhat s DnD Next. Překlad by bylo dobré udělat hned po vydání. Případně nějaká práva na vydání v češtině by se sehnat nepodařilo?
Vzhledem k dosavadním pokusům kolem DnD (viz http://www.d20.cz/diskuze/51475.i12.html#i12) bych to viděl spíš pesimisticky.
4.1.2014 13:02 - Sparkle
Pepa píše:
Já za sebe nedám dopustit na Střepy snů. Je to poutavé, jednoduše vysvětlitelné a jednoduché.


Se Střepy snů mám problém v jedné věci - ta hra není úplně stavěná na kampaně. Spíš na oneshoty. A když chci hrát oneshoty, pak si říkám, zdali už pak není lepší rovnou hrát GM-less(Fiasco).
Kdyby někdo hacknul Střepy na hraní dlouhodobých kampaní, mohlo by to mít potenciál. Nicméně mám pocit, že autor už se té hře moc nevěnuje (na svém webu má počítačové projekty, evidentně už se zaměřuje na ně).

Pepa píše:
Dále doufám, že v češtině vyjde ten 13th Age a dále by bylo dobré nezaváhat s DnD Next. Překlad by bylo dobré udělat hned po vydání. Případně nějaká práva na vydání v češtině by se sehnat nepodařilo?


S Wizardy je celkově rok od roku horší domluva :( Next už nebude možné sehnat ani přes Blackfire.
4.1.2014 13:07 - Alnag
DnD Next je v podstatě bez šance. Hasbro dělá byznysy v miliónech dolarů, menší částky nejsou zajímavé a to tady nevygenerujeme. Klony D&D (Pathfinder, 13th Age) nejsou zdaleka tak nákladné, ale co se přesně stalo s 13. věkem ví asi jen ShadoWWW.
4.1.2014 13:30 - Sosacek
sirien píše:
ve skutečnosti jsem chtěl použít heavily, ale to je asi jedno. Vždycky mě zajímalo, jakej asi tak je poměr Tvých věcně přínosných příspěvků vůči příspěvkům kdy jen náhodně reješ do ostatních

Nevim, jestli bych pomahani k lepsimu projevu, abys priste nevypadal jako pologramot, rikal "nahodne rejes do ostatnich".
4.1.2014 13:32 - Pepa
@Sparkle: (a) A potřebují ti začátečníci kampaně? Myslel jsem, že nastíněná strategie je taková, že se jim představí nějaká "univerzální hra, kterou všichni znají", tu si několikrát zahrají a pak se rozběhnou za systémem, který jim konkrétně bude vyhovovat.

(b) Střepy snů jako seriál hrát jdou. (Viz plná verze a pravidla pro to.) Jak moc dobře, to nevím, ale jdou.

(c) I Střepy snů jdou hrát GM-less.
4.1.2014 13:54 - noir
Bouci: Jasně, mýtus o tom, že jsme úplně jiní. Tak si to dohledej, možná nějaké odchylky jsou. Já tomu nevěřím...

Colombo: Popravdě celý žánr "tabletop" průmyslu úžasně roste. Já bych z něj RPGčka nevyjímal - už jen proto, jak je vše dnes brandově i jinak propojené. Moc zajímavý článek o trendech je tady: http://www.icv2.com/articles/news/27526.html
4.1.2014 14:19 - Bouchi
noir píše:
Jasně, mýtus o tom, že jsme úplně jiní.
Houby "úplně jiní". Ale že existují rozdíly v mentalitách různých národů, s tím snad polemizovat nehodláš.
Ostatně spontánně vzniklé názvy kategorií deskovek "ameritrash" a "eurogames" IMHO taky o něčem vypovídají.
4.1.2014 14:31 - noir
Bouchi: Když myslíš a vsadíš na to svůj byznys... Ale podle tvého podnikání se mi nezdá, že bys tomu sám věřil, takže pro mě je to zbytečná debata.
4.1.2014 14:50 - Bouchi
To, že já vydávám fantasy RPG (na čemž má důležitý podíl i téměř pětadvacetiletá tradice), a to, že věřím Sirienovým a Jersonovým zkušenostem, že fantasy některé nováčky odrazuje, obzvlášť holky, jsou dvě různé věci.
4.1.2014 14:56 - Alnag
Další otázka je, jestli "holky" jsou kýžená cílovka. Pokud je RPG doménou spíš chlapeckou, pak lze třeba stejně dobře cílit skrze fantasy jenom na mladší ročníky.
4.1.2014 15:11 - Bouchi
Já myslím, že ani tak nejde o "cílit na holky" jako "neodrazovat holky".
Ale je pravda, že bychom si mohli položit otázku, zda si při tom lákání nových hráčů vybrat nějakou užší cílovku (třeba ty kluky 10-16) anebo se snažit pokrýt širší okruh (tedy dejme tomu oboje pohlaví 10-25). A tomu přízpůsobit lákaci materiál.
Což taky souvisí s tím, jakou formou chceme ty potenciální nové hráče oslovovat.
4.1.2014 15:17 - Gurney
Pepa píše:
A potřebují ti začátečníci kampaně? Myslel jsem, že nastíněná strategie je taková, že se jim představí nějaká "univerzální hra, kterou všichni znají", tu si několikrát zahrají a pak se rozběhnou za systémem, který jim konkrétně bude vyhovovat.

Za mě - ano, potřebují. Ti lidi právě (doufejme) objevili něco hrozně cool a chtějí se tím (v nejlepším případě) dál bavit, proč by najednou měli studovat jiný systém a řešit problémy s tím související? Už takhle jsou docela v nevýhodě oproti hráčům v jiných zemích, kde si vyzkoušíš nějaký rpgčko, zalíbí se ti to, tak zajdeš do krámu (nebo na DriveThruRPG nebo zatorrentíš, když se cítíš chudý nebo ne zcela přesvědčný) a koupíš si právě tu zmíněnou kampaň, která udělá většinu práce za tebe a dá ti konkrétní příklad jak že se to rpg vlastně hraje.

Píše:
Střepy snů...

...jsou extrémně specifická hra pro specifický herní styl a docela pochybuju u přenositelnosti zkušeností ze Střepů do klasických rpgček.
4.1.2014 16:33 - Vojtěch
Myslím, že zlom bude mezi těmi, co berou RPG jako únik, což bude asi spousta fandů fantasy a sci-fi. A pak tu budou ti, co chtějí zůstat v realitě víc. Proto si myslím, že zrovna FATE s jednoduchou základní příručkou a přídavnými settingy je pro naše účely dobrý.
4.1.2014 16:38 - sirien
noir: takováhle teorie se mi hrozně líbí: nemám zkušenosti ale hele na tuhle tabulku, tadadadam, jsem tak chytrej.

Obávám se, že nejsi... ona ta "nejprodávanější" RPG mají několik společných rysů, které nesouvisí s jejich žánrem:
- vydávají je zavedené herní firmy s možností relativně silné propagace
- mnohdy jedou na zaběhnuté fanbase a tradici značky (mimochodem: Tvůj vlastní argument k prodejům DrDII)
- obvykle to jsou náročně vyvíjené herní systémy do kterých je investována hromada úsilí - jak co do obsahu, tak co do vzhledu, doplňků...
- často jde o věci které mají návaznost ve stylu "oi, klesly nám prodeje, hop tam další edici"

když se dívám na seznam v čase, tak tam nacházím tituly přesně odpovídající zmněnému. Mimo jiné třeba Dragon Age, Píseň ledu a ohně nebo Warhammer - vše očividně těžící z celého brandu který má základ mimo PnP RPG.

Dál tam máme Shadowrun (divné SF), GURPS (universální), různá World of Darkness (urbanfantasy), Warhammer 40k a Star Wars (SF / space opery), Mutants and masterminds (superhero komiks), Dresden files (urbanfantasy), d20 Modern (SF), Spycraft (SF), Serenity (SF), Babylon 5 (SF)...

...všimni si, hry které se tam objevují jednou a pak zmizí jsou hry vydávané menšími nakladetelstvími nebo hry, které nejsou protěžované co do nekonečných nových edic.

(příště se zkus nad seznamy kterými argumentuješ i zamyslet)
4.1.2014 16:43 - noir
siriene: Díky bohu, že tě tu máme. Nebát tebe, člověka tolik věcí nenapadne! To je až neuvěřitelné, jak ty dokážeš přemýšlet, zatímco my tupí, jen nevěřícně lapáme po dechu! Díky ti!
(jinak ne, nemáš pravdu, sklouzáváš po povrchu a hlavně ignoruješ to podstatné: V TOP10 RPG hrách jsou všechny fantasy - respektive ty jiné žánry, které do topu proniknou, musí mít vždy prvky fantasy. prostě bez kouzel a mečů to nejde. Bez výjimky. Sword and sorcery se nejmenuje SaS jen tak náhodou...)
4.1.2014 17:16 - sirien
noir píše:
V TOP10 RPG hrách jsou všechny fantasy



sirien píše:
Dragon Age, Píseň ledu a ohně nebo Warhammer - vše očividně těžící z celého brandu který má základ mimo PnP RPG.

Dál tam máme Shadowrun (divné SF), GURPS (universální), různá World of Darkness (urbanfantasy), Warhammer 40k a Star Wars (SF / space opery), Mutants and masterminds (superhero komiks), Dresden files (urbanfantasy), d20 Modern (SF), Spycraft (SF), Serenity (SF), Babylon 5 (SF)


ano, valná většina RPG je o hraní postav které nejsou obyčejné. Výše uvedené ukazuje, že bez kouzel a mečů to jde...
...kromě toho kouzla neimplikují nutně fantasy - kouzla se objevují i v urbanfantasy (Mage the Awakening...), hororu (Call of C'thulhu...)

to, že v top10 není RPG "rodina a přátelé" ještě neznamená, že to jsou fantasy.
4.1.2014 17:26 - Sparkle
Včera jsme ještě zkoušeli Fate Accelerated. Přišlo mi, že když se nehraje s magií, tak ten systém naprosto postačuje. Můžem zkusit FAE s naprosto "mundane" tématikou v současnosti (detektivka, intriky na střední škole, politický thriller) a sledovat, jak na to reagují nováčci. Třeba zjistíme, že realita fakt přivede k RPG nové lidi, a nebo, že lidi co odmítají fantasy se nechytnou ani na realitu, protože bagr. Pak budeme moudřejší.

Zvládl byste to někdo s někým testnout? Já jsem kvůli miminu minimálně na půl roku zredukována na opengamingy u mě doma :(
4.1.2014 17:35 - Sosacek
"Nejprodavanejsi hry jsou fantasy -> musime taky udelat fantasy rpg, pak budeme nejprodavanejsi" je hezka ukazka cargo kultu. Oblibeny zpusob mysleni v managerskych kruzich, to ano, ale tezko bych ho nekomu doporucil.
4.1.2014 17:40 - Sparkle
Sosacek píše:
"Nejprodavanejsi hry jsou fantasy -> musime taky udelat fantasy rpg, pak budeme nejprodavanejsi" je hezka ukazka cargo kultu. Oblibeny zpusob mysleni v managerskych kruzich, to ano, ale tezko bych ho nekomu doporucil.


A nebo jen ukázka lenosti. Ruku na srdce, kdybys tušil, že tématika "intriky na střední škole" by mohla být hit, co přivede další lidi k RPG, chtělo by se ti zabředávat do tohoto tématu, když k němu nemáš žádný vztah?

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.086245059967041 secREMOTE_IP: 23.20.220.59