RPG odborně

York
2.1.2014 11:38
Přežití RPG v Českých a Slovenských zemích
  • Co pro to chceme a můžeme udělat?
  • Proč staré komunitní servery umírají a nové skomírají?
  • Co by mohlo být společným cílem, na kterém byste se byli ochotni podílet?
  • Má smysl vlastní tvorba? Pokud ano, jak ji podpořit?
4.1.2014 19:09 - sirien
Sparkle: Já dělám OpenGamingy 10 let, přičemž celou tu dobu je zároveň organizuju. Sám jsem jich odehrál rozhodně přes sto a mám informace z možná i víc jak tisíce, které udělali lidé kteří se podíleli na akcích co jsem organizoval, i když bohužel jde jen o osobní zkušenost, protože jsem k tomu nikdy nevedl záznamy. Kromě zmíněného mám informace od dalších lidí, co dělali a dělají OpenGamingy, ať už to je RPG Aliance, Prague by Night nebo další (skupin co to dělají nebo dělaly znám tak pět, šest... možná bych si vybavil další).

Jerson je na tom relativně srovnatelně (podobně jako třeba Dukolm, který tuhle diskusi jen čte) - jako chápu, že si to chceš sama zkusit, ale obávám se, že dvě tři hry FAE nejsou úplně odpovídající vzorek, bez ohledu na to jestli to skončí souhlasně nebo nesouhlasně s tím, co tu s Jesonem tvrdíme...

Sosacek píše:
Oblibeny zpusob mysleni v managerskych kruzich

když už tak marketingových, pokud vnímáš rozdíl mezi MAN a MKT. Noir nám to tu ostatně hezky předvedl když za "virální" marketing označil kopírování jiných dřívějších virálů jako "debilní kecy XXX"

V manažerských kruzích jsou "oblíbené" jiné logické chyby v uvažování, třeba fenomén pánů z cizího města v dobrém obleku s koženým kufříkem a barevnými slidy (aneb věříme "expertům" a "odborníkům")


Sparkle: problém je, že když odpozoruješ nějakou korelaci, tak to ještě neznamená, že chápeš kauzalitu, popř. ani to že tam nějaká kauzalita je, protože korelace může být i důsledkem náhody nebo (jako v tomto případě) souhry jiných nesouvisejících faktorů.
Kromě toho i kdyby tak se pořád bavíme o implikaci, ne o ekvivalenci, takže "TOP hry jsou fantasy" neznamená, že náhodně vybrané fantasy bude táhnout. Ve skutečnosti existuje dost argumentů k tomu proč mnohé hry co jsou v TOP výběru nejsou vhodné na nalákávání hráčů na ukázkovém hraní (bez ohledu na to, že tyto důvody se nijak neprojeví v "samovolném" šíření té hry kdy kamarád natahuje kamaráda)
4.1.2014 19:35 - noir
OK, siriee, hádej se tu dál. Mě je to fuk, na tom, že drtivá většina nejúspěšnějších RPGček jsou fantasy, to nic nemění...

Příčin je samozřejmě mnoho.
4.1.2014 19:49 - Čindi
noir píše:
Vojtěch: Prostě všechna top prodávaná RPGčka jsou fantasy. S tím, že Star Wars pokládejme za výjimku, která je mezi žánry.


Nebál bych se SW rovněž označit za fantasy.
4.1.2014 19:50 - noir
Čindi: Nechtěl jsem tu debatu otevírat - myslím, že pro případ této diskuze je to jedno. Na obou úvahách (SE jsou sci-fi/SW jsou fantasy) je mnoho pravdy...
4.1.2014 20:07 - sirien
SW jsou fantasy ve SF kulisách, což se běžně označuje jako space opera a řešilo se to už n-krát jinde.

Pro naše účely spece opera =/= fantasy, stejně jako urbanfantasy =/= fantasy, protože viz to co jsem psal dříve o vzbuzování dojmu - teď se tu nebavíme v hrubém zoomu Fantasy / SF / Horor, ale v o dost jemnějším zoomu kdy se sub-žánry chápou odděleně.
4.1.2014 20:56 - Sparkle
Hrajeme s pětiletým prckem doma Knights of the Old Republic, předtím jsme hráli Wizardry 8 a Might and Magic 6, on vůbec rozdíl mezi fantasy a scifi nevnímá, všecko mu to přijde cool a hraje si střídavě na rytíře s mečem a na jedi se světelným mečem. Nikdy jsme před ním neřešili termíny fantasy a sci-fi a on mezi tím naprosto přirozeně přepíná.
4.1.2014 21:33 - Jerson
noir píše:
Mě je to fuk, na tom, že drtivá většina nejúspěšnějších RPGček jsou fantasy, to nic nemění...

Jen otázka - jaké znáš RPG s příběhy z "reálného světa"?

Nejúspěšnější hry byly dlouhou dobu hopsačky a střílečky pro zaryté pařmeny, než se ukázalo, že je všechny převálcoval Farmville. Čímž nechci říct, že RPG pro uvádění nových hráčů má být jako Farmville. Chci tím říct, že fantasy můžou být nejhranejší, protože mají nejdelší tradici a největší marketing.
4.1.2014 21:43 - Sparkle
sirien píše:
Já dělám OpenGamingy 10 let, přičemž celou tu dobu je zároveň organizuju. Sám jsem jich odehrál rozhodně přes sto a mám informace z možná i víc jak tisíce, které udělali lidé kteří se podíleli na akcích co jsem organizoval,


Super, tak jaké jste tam měli zkušenosti s hrami s "real life" tématikou?
4.1.2014 21:58 - York
Pepa píše:
Možná by bylo dobré dát diskuzi nějaký směr, protože takhle moc vlastně nevím, k čemu se snažíme dostat. K tvorbě nějaké nové univerzální hry, která lidi chytne, nebo k tomu, jak získávat nové hráče?


Smyslem diskusí tohoto typu obvykle nebývá k něčemu se dostat. Největší reálný přínos vidím v tom, že to tu čtou lidé, kteří čas od času skutečně něco reálně udělají. A takhle se nebudou muset rozhodovat jen podle svého úsudku, ale budou mít k dispozici další zkušenosti a názory, které pak mohou brát v úvahu.

Největším přínosem této diskuse tedy podle mě je, že ji čte Bouchi, očividně ho to téma zajímá a uvažuje o tom, že skutečně něco v tomto směru podnikne. Z nás všech má totiž zdaleka nejlepší pozici k tomu, to pak skutečně udělat a má také za sebou spoustu relevantních výsledků.
4.1.2014 22:49 - sirien
Sparkle píše:
Super, tak jaké jste tam měli zkušenosti s hrami s "real life" tématikou?

Nicotine girls obvykle slaví docela úspěchy, ale My life with Master na téma poskoků generálního ředitele pokud vím zatím nikdo nehrál.

Ne, zcela vážně - co si představuješ pod "real life"? Jako jestli real life, tak to nikdo moc nehraje - ani jako OG a co vím tak až na pár výjimek ani zaběhlí RPGčkaři, protože... ani nevím, prostě to nezní zajímavě?

Jestli tím myslíš "real" ve smyslu her blízkých reálnému prostředí, tak zkušenosti jsou ty, že se nováčci mnohem snáze (=rychleji) sžívají s prostředím, odpadají různé rozpačité dotazy na to či ono... a co jsem mohl sledovat třeba na tom kam se lidé hlásí, tak věci s na pohled realistickým obsahem jsou větší tahák než věci s nerealistickým obsahem - s výjimkou:
- fanoušků X, kteří samozřejmě ihned naletí na X, je-li nabídnuto
- pop-kulturně rozšířených věcí, které snadno natahují zasažené (dlouhodobě to jsou fenomény jako Star Wars, krátkodobě pak věci co jsou zrovna v kurzu, tipnu příklad: Battlestar Galactica v době, kdy běžela +1 až 2 roky po odvysílání poslední epizody)
4.1.2014 23:40 - Dukolm
Poznatky z OG
FAE(zatím jen soudím z jedné hry) - některým hráčům 2ze4(kupodivu i nováčkovi) nesedly přístupy/approaches (FATE core dovednosti/skills jim v další hře nedělaly problémy)

Co se týče témat
Cony se různě liší, ale pořád je to výběrová skupina.
Mimo cony, prošel jsem preference a výběry z nabízených her u 8(4m a 4ž) lidí co si chtěli zahrát poprvé(Vybíraly co by si chtěli zahrát).
První republika s prvky tajemna nadpřirozena(inspirace Gaimanem) 6(2m a 4ž).
Steampunk + trošku více popsaný na osudy postav (3m a 2ž).
Zbytek SW, Heroické fantasy, ... max jeden dva hlasy
5.1.2014 02:49 - Sparkle
sirien píše:
Ne, zcela vážně - co si představuješ pod "real life"?


Současnost a bez magie. tj. témata typu detektivka, thriller, život celebrit, politické drama, špioni, výpravy do divočiny a zachraňování zvířat, rodinná dramata...
Z věcí, co už existují, mám na mysli třeba něco jako http://larpjakodarek.cz/komorni-larpy/rodinna-oslava/

nebo ten scénář k Fiascu, co se odehrává na polární stanici.

Tak něco v tom stylu, akorát jako klasické rpg s vypravěčem. Ve Fate Worlds 1 vyšel například setting o požárnících.
5.1.2014 09:05 - noir
Jerson: Mě je fakt úplně fuk, proč je fantasy nejúspěšnější. Respektive je to na hodně dlouhou debatu spíše literárního a možná i psychologického charakteru. Jde o to, že když zavedená firma zkusí jinou než fantasy hru, většinou je to dost průser. Viz. Alternity nebo nový Gamma World, kdy se Wizardi v obou případech dost spálili.

A naopak: Když se hra fantasy žánrem šmrnce, tak dost často konkurenci porazí - to je klasický případ Shadowrun vs. Cyberpunk 2020 (nebo jak bylo to datum)...
5.1.2014 09:07 - Vojtěch
Já bych počkal co třeba Numenera a The Strange.
5.1.2014 10:07 - Jerson
Noire, mě je zase fuk, že je fantasy nejprodávanější. Když chci pro RPG získat nového člověka, fantasy téma odradí od prvního pokusu polovinu kluků a devět z deseti holek.
Jen pro srovnání, upíří tématika funguje podle mě na polovinu holek, podle Jezevcovo zkušeností s Larpy na 60% holek. U kluků nevím.

Takže si mysli co chceš, ale prostě fantasy jako úvod do RPG na začátek nebízet nebudu, dokud mi ten člověk neřekne, že ho fantasy zajímá.
5.1.2014 11:09 - noir
Jersone, a zamyslel ses třeba nad tím, že to může být v Tobě?
5.1.2014 11:51 - Bouchi
A Sirienovy podobné zkušenosti budou pro změnu v Sirienovi?
5.1.2014 12:03 - Alnag
Bouchi, Noir, Jerson: Ono tedy upřímně mezi námi, vztah nabízejícího k tématům dělá hodně. A Jersone ruku na srdce, ty fantasy až tolik nemusíš. Všimněte si, že pro každého obvykle zafunguje jeho "srdcovka". Takže sirien slaví úspěchy s urban fantasy a Jerson s nácky (či realitou obecně).

Pokud bych se od vás dozvěděl, že slavíte úspěchy s něčím, co "až tolik nemusíte", asi bych to bral jako výpověď o trhu, ale tohle opravdu zní hodně jako výpověď o vás samých.

Tedy ano... skoro každý samozřejmě chce hrát to u čeho se vám rozzáří očíčka, když o tom vyprávíte. On je taky rozdíl mezi dukolmovou "nó, nebo holt teda nějaká ta heroická fantasy" a mezi "příběhem, který připomíná antické mýty a který v sobě snoubí žár lásky, drama nebezpečí a tajemno magie..."
5.1.2014 12:20 - Sosáček
Alnag píše:
Bouchi, Noir, Jerson: Ono tedy upřímně mezi námi, vztah nabízejícího k tématům dělá hodně. A Jersone ruku na srdce, ty fantasy až tolik nemusíš. Všimněte si, že pro každého obvykle zafunguje jeho "srdcovka". Takže sirien slaví úspěchy s urban fantasy a Jerson s nácky (či realitou obecně).

To jsem presne prisel rict -- pokud nekdo nenavidi fantasy a vsechno co znamena, je jasne, ze ho bude nabizet zpusobem, ktery moc lidi neprilaka.

Alnag to akorat dokazal rict bez urazeni lidi.
5.1.2014 13:18 - Gurney
Ono bez ohledu na tuhle hrozně zapálenou diskuzi se bude hrát hlavně to v čem se bude dělat hodně OGček. A kdyby se parta lidí doopravdy dohodla a dělala ty OGčka v prakticky jakékoli rpg který má na netu českej překlad, dá se nějak rozumně (Černý rytíř, Mephit) u nás koupit v angličtině a je aspoň trochu univerzální co se týká žánrů a herních stylů, tak tady tu vytoužený "rpgčko co znají všichni" máte.

Sosáček píše:
Alnag to akorat dokazal rict bez urazeni lidi.

Taky bez toho samostěru, co se ti právě podařil..

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.09367823600769 secREMOTE_IP: 34.230.66.177