Jinak co se tyka fungovani pocitacu, Jersone.
Mas
tuhle vecicku. Zjednodusene receno funguje jako, no, predstav si potucek s hrazickou, kterou muzes ovladat jinym potuckem. (...) Propojenim nekolika tranzistoru se da snadno udelat vec, ktera realizuje nejakou jednoduchou dvoustavovou logiku, treba takhle:
vypada uvnitr invertor, ktery dela to, ze pusti potucek vystup prave tehdy kdyz potucek vstup netece.
Delaji se logicky soucty (potucek vystup tece pokud jeden z potucku vstup tece), logicky souciny (potucek vystup tece pokud aspon jeden z potucku vstup tece), exkluzivni logicky soucet (potucek vystup tece pokud oba potucky vstup bud tecou, nebo netecou), a tak. V realu se nejvic pouzivaji negovany logicky soucit a soucin, coz funguje jako soucet + ivertor, ale diky vlastnostem tech tranzistoru jich na to potrebujes min. Podle zakonu dvoustavovy logiky s tim muzes delat spoustu cachru a tak. Tem potuckovacum se rika
hradlo (anglicky gate). Jednoduchej obvod s par hradlama (tady negovany logicky souciny) muze vypadat takhle:
Ale v pocitacich je mira integrace mnohem vetsi.
Kdyz mas ty hradla, muzes z nich delat dalsi logiku. Treba tenhle
funkcni blok umi delat porovnani, logicky soucin, logicky soucet a aritmeticky soucet na cislech od nuly do ctyr (hih). Rozsirit to na vetsi cisla neni tak slozity (
tady je ukazka), nasobeni (a zvlast deleni, fuj) neni neco co by clovek dal sam dohromady za deset minut, ale tak znas to.
Mas vypocetni cast, ted ale potrebujes aby vedela co ma pocitat. Muzes to udelat jednoduse ve stylu par obvodu (stavovy automat popisujes co se kdy dela, kombinacni logika (to o cem jsem ted mluvil) to dela, a pro jednoduchy veci to neni problem, ale mikroprocesory se normalne delaji tak, ze k te vypocetni casti placnes nejakou pamet do ktery nacpes zapis co se ma vykonavat (ruzny kody popisujou ruzny operace -- posles 000000011101100 a ta vec scita, atd) jinou pamet do ktery nacpes data se kterjema se ma pracovat, a udelas soustavu, ktera vzdycky
1) vezme intrukci
2) udela ji
3) soupne si ukazatel na dalsi intrukci
4) zpet na 1.
Pak muzes programovat (pokud ma neco co ti prepise ADD na nuly a jednicky) jako na osmibitovejch pocitacich:
NACTI A
NACTI B
SECTI
ULOZ DO C
a tak.
operacni systemy priste ;)