Stádia skupinového vývoje
V teorii managementu se hodně mluví o tom, jak dát dohromady skupinu pracující na projektu a jak to udělat, aby to fungovalo. Týpek jménem Tuckman tento proces analyzoval v 60. letech minulého století a přišel s nějakým modelem. Dáme-li stranou manažerské blábolení o proaktivním hledání nového paradigmatu laterálního myšlení mimo vymezený čtverec, co dostaneme jsou skupiny procházející několika stádii. Jsou to
Formování, Bouření, Stabilizace, Vykonávání, Ukončení. V managementu jsou skupiny shromážděny za určitým účelem a pak se rozpadnou. V roleplayingu a dalších dobrovolných aktivitách (společenské hraní házené, turistika, atd.) nemá skupina určitý cíl, po jehož dosažení by se rozpadla. Takže pro dobrovolné skupiny jsme přidali fázi
Stagnace. Existují i další rozdíly, k nimž se dostaneme až nadejde čas. Stádia jsou zde uvedena v obvyklém pořadí výskytu, ale jak zjistíte, není to vždycky takhle hladké.
Ve stručnosti stádia skupiny jsou:
- Formování - poprvé se dávají dohromady, lidé jsou nejistí a zdvořilí, ničeho se nedosáhne
- Bouření - buduje se struktura a smysl, mnoho konfliktů
- Stabilizace - usazuje se a začíná směřovat, kam je potřeba
- Vykonávání - lidé harmonicky spolupracují, dosahují něčeho
- Ukončení - cíl je na dosah, skupina vidí blížící se konec, cítí lítost a nostalgii
- Stagnace - ztráta směru, ale je nastavena tak, že změna není snadná
V sociálních skupinách s dobrovolnou účastí není výjimkou, že se skupina ve fázi Bouření rozpadne. Rozumět přirozenému vývoji skupin může pomoci překonat potíže. Roleplaying je sociálně tvůrčí hobby a na začátku jsou věci zcela sociální, až ve fázi Vykonávání se ke slovu pořádně dostává i tvůrčí aspekt.
Mějte na paměti, že tato stádia nejsou nevratná. Skupina se může dostat do fáze Stabilizace a pak přijde někdo nový, zamíchá věcmi a jsou zpátky v Bouření. Existuje mnoho cest tam a zpět.