Chuť magie (verze 1.1)

Obsah článku:
Postavy

Z příběhového hlediska je nejdůležitější vlastností profesora jeho pozice na škole (ředitel/obyčejný učitel) a hlavně souhrn předmětů, které učí. Funkce ředitele je poměrně zodpovědná, proto by měla být svěřena hráči nejlépe seznámenému s pravidly a stylem hry.
Co se myslí vyučovaným předmětem je myslím jasné. Dobrým zdrojem inspirace je Harry Potter; nejjednodušší je zkopírovat předměty z této knižní série. Vedle nich je dobré vést i nějaké zájmové kroužky – let na koštěti, magické šachy, čtenářský kroužek apod. Každý profesor by měl učit dva nebo tři předměty (případně kroužky), u ředitele teoreticky stačí jen jeden.

Postava má dvě číselné základní vlastnosti: magii (schopnost kouzlit) a rozum (všechno ostatní). U hráčských postav je základem hodnota 8 u magie a 5 u rozumu a hráč má čtyři body (volitelné pravidlo: ředitel pět), o které si může své vlastnosti zvýšit.
K magii patří i specializace. Mág může být odborníkem na určitý magický obor a dostat tak bonus +1 na magii a/nebo rozum, pokud s ním přijde do kontaktu – tedy sesílá kouzlo z patřičného oboru, odolává takovému kouzlu apod. Specializace by měla souviset s některým z předmětů vyučovaných příslušným profesorem.

Číselně se dá vyjádřit i hodnota, která se během hry často mění: nálada. Čím víc je mág pod vlivem kouzel, tím vyšší má náladu a tím hůř se soustředí.

Každá postava má také nějaké záliby (způsob, kterým se zbavuje nálady, respektive nahrazuje ji náladou nemagického charakteru) a většinou i cíl.

Zálibou může být cokoli od rybaření přes buzeraci studentů až po žehlení v závěsu hlavou dolů na nejvyšší větvi obrovského dubu. Záliba jen nesmí zahrnovat žádné kouzlení - jde o způsob, jak se od magie odreagovat. I sabotování záliby někoho z kolegů může být zálibou. Čím častěji je možné provádění patřičné záliby zahrát a čím častěji vede ke konfliktům, tím je patřičná záliba „silnější“ - tím snáz odstraní náladu. Každý by měl mít aspoň tři záliby.

Cíl by měl vyvolávat konflikty - jeho splnění nesmí být snadné a mělo by vést ke konfliktům s jinými hráči, ať už jde o jejich vlastní nebo nehráčské postavy. Stát se ředitelem školy je dobrá motivace, protože znamená konflikt se stávajícím ředitelem (toho je nutno nějak zdiskreditovat) a všemi kolegy se stejnou motivací. Získat významné postavení na prestižnější či vysoké škole je také dobré - předpokládá to dobré reference od kolegů, jednání s lidmi mimo školu a možná kouzelník nejdřív musí dokončit nějaký magický výzkum, aby jeho publikací přesvědčil své budoucí zaměstnavatele o svých kvalitách. Prosadit nějakou myšlenku (bude/nebude se učit nekromantie, každý mág musí výborně umět matematiku, mělo by se zkoušet z deratizačních kouzel apod.) je další dobrý příklad motivace - zvlášť když takové novátorství naráží na odpor ředitele, ostatních učitelů, žáků či inspekce z ministerstva kouzel. Motivací samozřejmě lze vymyslet mnohem víc, a nebo také žádnou – ale doporučuje se nějaký cíl vymyslet, protože vám dodá inspiraci pro hru.
Cíl sám o sobě žádný mechanický efekt nemá, ale jako volitelné pravidlo lze určit, že splnění cíle postavě vynuluje náladu a po zbytek hry zvedne jednu ze základních vlastností (magie nebo rozum) o 1.

Ryze dobrovolné je vlastnictví zvířete, mluvícího obrazu či jiného miláčka. Zvíře může v některých scénách vystupovat jako „prodloužená ruka“ hráčské postavy, a hlavně jako faktor, kolem kterého se dají dobře vytvářet záliby (let na drakovi, rozmazlování kočičky, šití oživlých klobouků, ale také umrtvování oživlých předmětů nebo věštění ze zvířecích vnitřností). Tito miláčci nemohou kouzlit, a v konfliktech nevyžadujících magii obvykle používají rozum svého pána bez postihu za náladu.

Tvorba postav by měla být veřejná, nejlépe by měla mít podobu společného brainstormingu. Přinejmenším je třeba provázat záliby (každý by měl mít aspoň jednu konfliktní zálibu) a zajistit, aby více hráčských postav neučilo stejný předmět. Také není žádnou ostudu si nechat některé záliby a cíle poradit od ostatních.

Nehráčské postavy

Postavy představují učitele v magické škole, ale kdo hraje žáky? Odpověď je prostá – hrají za ně hráči, jejichž postavy se zrovna neúčastní scény (a klidně i nehrající diváci či Vypravěč).
Co jiného mají žáci na starosti než tropit alotria! Vedle konfliktů mezi postavami jsou konflikty postav se studenty nejčastější. Postavy mimořádně zlobivých, talentovaných, neschopných či u učitelů (ne)oblíbených studentů se obvykle vytváří během hry, ale pokud dáváte přednost přípravě před improvizací, můžete jich na začátku pár vymyslet (nejlépe ve spolupráci všech zúčastněných).

Pochopitelně se ve hře vyskytují i jiné nehráčské postavy, třeba školník nebo uklízečky. Na ty se vztahují stejná pravidla jako na studenty.

Zvláštní nehráčskou postavou je inspektor. Úkolem inspektora je najít všechny nesrovnalosti na škole a způsobit co největší problém všem, kteří za to nesou zodpovědnost. U něj ještě není vyřešená otázka – kdo za něj má hrát?

Je možné (a někdy nutné), aby inspektora hrál některý z hráčů, případně aby se v této roli hráči střídali. Toto řešení má zjevnou nevýhodu: většina hráčů bude chtít, aby byl inspektor k jejich postavě mírnější.
V úplně první pracovní verzi Chuti Magie existoval institut Vypravěče. Hraní inspektora však bylo jediným úkolem, který hráči nezvládli lépe než Vypravěč – proto byl tento post vypuštěn jako zbytečný.
Optimálním řešením je, aby inspektora hrál někdo z přihlížejících. Co však dělat, když žádného ochotného kibice nemáte? Odpověď stále nebyla vyřešena, jménem Institutu pro výzkum magických chutí se všem čtenářům omlouvám.

Dalším řešením je celý scénář mírně pozměnit a inspektora úplně vypustit. O tom pojednává poslední kapitola těchto pravidel.

Z mechanického hlediska je inspektor mágem s magií 11 a rozumem 8, bez specializace a zálib. Jeho cílem je potrestat prohřešky proti vyhláškám ministerstva kouzel. Od začátku nemá žádnou náladu a nálada mu přibývá pomaleji, ale nemůže se jí během hry zbavovat jinak, než její aktivací hráči.
Napsal Goran 08.10.2008
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 23 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13556218147278 secREMOTE_IP: 44.200.27.215