FATE - Fantastic Adventures in Tabletop Entertainment

FATE je systém stvořený pro role-playing a "knižní" hraní RPG, žádné hack´n´slash, rule-lawyerství a podobné. Kromě standardních věcí nabízí i variabilní možnost nechat hráče zasahovat do děje, od drobností až po de fakto samostatné vedení hry, kde je GM jen takový morderátor, spoustu originálních nápadů a na konci šest zcela odlišných způsobů, jak nakládat s případnou magií...
Napsal sirien
Obsah článku:

FATE - úvod

FATE je dle mého názoru jeden z nejlepších herních systémů, se kterými jsem se zatím setkal. Je to první systém, se kterým dokáži hrát, aniž bych v něm musel dělat nějaké autory nezmíněné úpravy. Je velmi variabilní, přičemž možnosti svých variací přímo zmiňuje a rovnou navrhuje, jak s nimi nakládat a k čemu takové změny povedou. Obsahuje spoustu originálních nápadů, včetně několika zcela geniálních systémů magie...
...FATE funguje na základu Fudge, takže k hodu používá čtyři netradiční šestistěnné kostky. Netradiční, protože na nich nejsou čísla 1-6, ale dva "+", dva "-" a dvě prázdné plochy. Hod se tedy pohybuje v rozmezí +4 až -4. Fudge kostky lze ale snadno nahradit kostkami obyčejnými, kdy se 1 a 2 = "-", 3 a 4 se rovná "0" a 5 a 6 ="+"
Nejlépe se FATE ukáže na tvorbě postavy, takže mi dovolte začít právě s tím:

Tvorba postavy

Z čeho se postava skládá

Aspekty

Zapomeňte na nějaké atributy, sílu, obratnost či charismu. Tohle FATE ignoruje, protože tvrdí, že to stejně nepotřebujete. Ve FATE se místo s atributy pracuje s tzv. Aspekty. Aspekt je jedno nebo několik slov, které vaši postavu nějak popisují či vystihují, může to být cokoliv od "Inteligentní", "Vzdělaný", "Silný" přes "Mistr meče" "Nadaný ale zbrklý mág" až po výroky jako "Vykašli se na to" "Stále tu jsem" nebo "To je moje!".
Aspekty, jak vysvětlím, až budu popisovat průběh hry, jsou dvousečná mechanika - na jednu stranu postavě mohou pomoci, na druhou ji ale také limitují. Autoři také hned v pravidlech sdělují malé tajemství - aspekty nejsou mocné podle toho, jak mocnou věc popisují, ale jsou tak mocné, jak jsou zajímavé. Zapamatujte si, že "Nepřekonatelný s mečem" je v důsledku slabší a pro hru horší než "Mistr meče", ačkoliv se zdají být téměř stejné. K tomuhle rozdílu se ještě vrátím.

Dovednosti

Dovednosti se ve FATE řídí stupnicí:
  • -4 mizerný
  • -3 bídný
  • -2 špatný
  • -1 slabý
  • 0 růměrný
  • +1 slušný
  • +2 dobrý
  • +3 výborný
  • +4 vynikající
  • +5 nedostižný
  • +6 legendární
Narozdíl od jiných systémů je ve FATE mnohem podstatnější slovní popis než číslo. Číslo je jen pro orientaci v kostkách, ale slovní popis říká, jak moc se vám zdařilo to, o co jste se snažili. Jak vidno, FATE není exaktní systém, nicméně věřte nebo ne, pro hru je tento způsob zcela dostačující, já bych ze zkušenosti řekl dokonce i lepší, než hodnocení podle nějakého numerického úspěchu.
Jsou dva způsoby, jak se stupnicí nakládat. První je, když se snažíte o něco, kde nelze totálně pohořet. Například když malujete obraz, tak si hodíte, a obraz je tak dobrý, jak vám padlo. Druhý způsob je, když se snažíte o něco, kde to je hop nebo trop - třeba když skáčete přes propast, tak GM zváží délku propasti a další okolnosti (třeba 50kg pokladu v báglu na zádech) a řekne, že aby se vám to povedlo, tak by to musel být opravdu... doplňte přídavné jméno skok. Pro odhad je tento způsob mnohem přirozenější, než vymýšlet (nedejte bohové počítat!), že byste museli uspět o doplňte číslo. Platí také pravidlo, že se hází jen, pokud to je zapotřebí - tj. pokud není úspěch velmi pravděpodobný a pokud to má nějaký vliv na příběh.
Ve většině dovedností je základní stav postavy "slabá". Za každý bod do dovednosti vložený se postava posune o jedna výš. Platí pravidlo pyramidy - postava musí mít vždy alespoň o jedna více horších dovedností, než má dovedností dané úrovně (např. k tomu, aby měla postava jednu dovednost +4, musí mít alespoň dvě dovednosti +3, a k tomu zase potřebuje alespoň tři dovednosti +2, k čemuž potřebuje čtyři dovednosti +1, což zase vyžaduje pět dovedností 0 a dohromady je k tomu zapotřebí 35 dovednostních bodů). Pokud ale chcete hrát nějakou heroičtější hru, pak se dá toto upravit tak, že místo pyramidy budujete dovednosti ve sloupcích, takže potřebujete alespoň stejný počet dovedností nižší úrovně (v příkladu výše by to znamenalo, že na +4 potřebujete jednu +3, jednu +2, jednu +1 a jednu 0, což je dohromady 15 dovednostních bodů).
Dovednosti mají tři stupně diferenciace, pro každý okruh dovedností by se měla zvolit diferenciace vhodná pro zaměření chystané hry. Obecná diferenciace je třeba "Boj tváří v tvář" nebo "vyjednávání" zahrnující vše od složité diplomacie po hádku pod palbou. Konkrétní diferenciace jsou třeba "sekyry a kladiva" nebo "Diplomacie". Poslední kategorií jsou specifické dovednosti, což je třeba "Boj trpasličí sekyrou" nebo "Mezinárodní diplomacie".
Co se týče bojových dovedností, tak je možné zvolit několik variant konkrétních dovedností. První je typové dělení (meče, nože+dýky+tesáky, sekyry a kladiva), druhé je "výcvikové" dělení (pirátské zbraně, rváčské zbraně, rytířské zbraně). Třetí varianta je zaměřena na styl (boj v sedle, jedna zbraň, dvě zbraně, improvizované zbraně...).
K dovednosti se přičte hod čtyřmi Fudge kostkami a máte výsledek...

Speciality

Speciality se kupují spolu s dovednostmi za dovednostní body. Speciality mohou být cokoliv od "Planoucí meč" a "Peníze", přes "Významný původ" až po "Známosti v mafii". Spousta věcí může být jak aspektem (držitel planoucího meče), tak Specialitou, je jen na hráči, jak to zařadí. Obecně platí, že aspekty jsou s postavou pevně svázané, jsou mocnější a nelze je odstranit nebo odebrat - pokud se to stane, tak je pravidlem FATE, že se jí taková věc musí nějakou shodou náhod (nikoliv nutně bez vynaložení úsilí ze strany postavy) vrátit nebo musí obdržet adekvátní náhradu. To sice u Specialit neplatí, na druhou stranu, aspektů má postava jen velmi omezené množství, zatímco dovednostních bodů, za které se kupují i Speciality, má o dost více.

Tvorba postavy - Fáze

Postava se ve FATE tvoří po takzvaných fázích. V každé fázi hráč popíše svou postavu v jejím průběhu, její okolí a vývoj, a obdrží jeden aspekt a čtyři (nebo podle dohody, základní jsou čtyři) dovednostní body. Nejlépe se to ukáže na příkladu:
Podle dohody bude první fáze tak okolo dvanácti let věku. Hráč tedy popíše, kde se jeho postava narodila, v jaké rodině a v jakém prostředí vyrůstala, co se během té doby naučila a jaké na ní toto období zanechalo následky. Vymyslí něco, co postavu v tomto období dobře charakterizuje a přidělí jí to jako aspekt, poté přidělí první čtyři dovednostní body. Další fáze jsou podle dohody po třech letech, takže v druhé fázi hráč popíše, jak se život postavy změnil mezi dvanáctým a patnáctým rokem, s čím a kým se setkala, s kým se naopak rozešla, co se změnilo. Znovu najde jeden aspekt, který jí přidělí (nebo posílí ten předchozí), a přidělí další dovednostní body... a tak dále, dokud nepopíše postavu k poslední fázi, na které se hráči dohodli (na začátku hry mají postavy obvykle mezi čtyřmi a osmi fázemi, tedy něco mezi čtyřmi a osmi aspekty a šestnácti až třiceti dvěma dovednostními body... což je už docela hodně!)

Pár poznámek k tvorbě postavy

Tvorba postavy by měla probíhat nejlépe společně, aby si hráči měli možnost postavy provázat, vzájemně se inspirovat a vyladit, ale není to nutné.
Jak je vidět, postavy lze tvořit libovolné, od té nejdivočejší fantasy přes pseudorealitu až po daleké sci-fi.
Postavy lze do FATE také docela dobře konvertovat, čemuž je ve FATE věnováno několik rad.
A na závěr - toto není celý výčet možností. FATE zahrnuje i další dodatky jako Aspekty Nadání, které umožňují vytvořit mocnější postavu během méně fází, nebo třeba Předurčení, což je takový osudový aspekt, který se projevuje až ve hře...
< úvod a tvorba postavy >
Fate pointy
Překlad FATE do češtiny najdete na RPG "Theory" Fóru
Anglický originál pak na FATERPG
Napsal sirien 07.05.2007
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 43 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.16103386878967 secREMOTE_IP: 3.21.97.61