Kultura

Magus
7.4.2009 12:08
DrD
No moje nejoblibenejsi hra..

Dotazník o DrD.
18.7.2016 10:53 - LokiB
Cor píše:
- a o tom právě ten velký kus debaty, že si to někteří z nás nemyslíme a tvrdíme naopak, že "je chyba DrD, že se z některých lidí nestali hráči RPG


ano, o tom je velká část té debaty. já jsem přesvědčen, že se mýlíte :)
18.7.2016 11:01 - Cor
No, ale fakt, že (asi) každý z tvých názorových odpůrců zná x lidí, které DrD od RPG odradilo, ale po opětovné "iniciaci" za použití jiného systému (který umožnil jiný styl hraní nebo hraní jiného žánru) se z nich RPG hráči stali a RPG je baví svědčí spíš v "náš" prospěch.
18.7.2016 11:12 - York
Cor píše:
Heleď, to skoro zní jako kdybys říkal "to není chyba DrD, že se z těch lidí nestali hráči RPG"


Však to je pravda pravdoucí.

Jestli to je něčí chyba, tak těch, kdo je k rpgčku přivedli a špatně odhadli, že Dračák pro ně nebude to pravé. Ale i to je spíš smůla než co jiného, většinou se dá očekávat, že lidi, se kterými si rozumíš, budou mít podobné zájmy jako ty (a někdy taky ne, no).

Pokud neměli rádi fantasy a zejména sword&sorcery a sami se rozhodli jít hrát Dračák, tak je to pro změnu zcela určitě jejich chyba. Když nemám rád anime, tak přece nebudu zkoušet hru v anime stylu...

A pokud prostě jen vůbec netušili, co že to ten Dračák je, zkusili si to a nesedl jim, tak to je prostě jen smůla.
18.7.2016 11:21 - Cor
Třeba měli rádi fantasy, ale odradily je wtf věci, kterých jsou pravidla plná, míra matematiky nutné k provozu hry, wtf věci settingové, které DrD přineslo atd.

To jsou z mého pohledu rozhodně chyby systémosettingu (což DrD je).

A ano, mohly to podpořit chyby vypravěče nebo prostě toho, kdo dotyčného ke hře zkoušel přivést, chyby spoluhráčů...a spousta jiného.

Pravdou ale je, že DrD jako systémosetting pasuje dobře jen na poměrně úzkou skupinu hráčů s určitými preferencemi (a jiné odrazuje), zatímco jiná RPG cílí na širší obecenstvo (a třeba tolik neodrazují) a tedy mají větší šance přivést ke hraní RPG obecně víc lidí.
18.7.2016 11:24 - Colombo
Cor: A nemůže DrD i za tragickou politickou situaci v ČR? Klaus mladší tuhle na Novinkách vzpomínal, že to s otcem hrával.
18.7.2016 11:28 - Čindi
Zajímavá diskuze, i když trochu dlouhá. :)
Moje pocity: Od Vánoc 90 jsme hráli Drd, když jsem někdy k 92 dostal ADnD nepřišlo mi lepší, jen rozsáhlejší. Postupně jsem zkoušeli GURPS, Rolemaster, DnD 3e. Nějaké systémy jsme zavrhli hned po přečtení pravidel (Stín meče) K nefantasy nás to nikdy netáhlo.
Teď bych si asi vybral 5e. (díky za překlady)
18.7.2016 11:31 - Jerson
LokiB píše:
Reagoval jsem na to, že tys psal "většině to nevyhovovalo" ... s tím, že každý holt znal jinou většinu.

Podle průzkumu si 90% hráčů DrD si pravidla upravilo více než aby mohli říct, že hrajou "v podstatě podle pravidel". To odpovídá i vyjádření mnoha dalších hráčů včetně tebe a Eframa - pravidla DrD nevyhovovala téměř nikomu. Rozdíl je v tom, jak na ně hráče reagovali - někteří si je upravili/vypustili, další podle nich nehráli. Byl bych rád, kdyby se mé věty - i vytržené z kontextu - vykládaly tak jak jsou napsané.

Zadruhé, když napíšeš:
LokiB píše:
Jsou to však pravidla dostatečně dobrá, aby se s nimi dalo hrát a bavit se, když člověk chce hrát a bavit se.

tak jsi sice přímo nenapsal "každý" a "všichni", ale defakto tvá věta říká "Pro každého člověka, který chtěl hrát a bavit se (u RPG) byla DrD dostatečně dobrá pravidla." Jestli si to vykládám špatně, tak bych rád slyšel tvé vysvětlení.

S tím výběrem, potažmo selektivním, máš pravdu, nicméně rozdíl je v tom, že já (a další lidé) se tu vás zastánce snažíme přesvědčit, že lidé, kterým DrD nevyhovovalo (ačkoliv by RPG rádi hráli) existovali, protože to silně vypadá, že vy jejich existenci popíráte, případně shazujete ze stolu jako nedůležitou, nebo že to byla chyba těch hráčů.

Pokud mám nějaký systém a člověka, který dohromady nefunguje, a pak mám systém a člověka, který dohromady funguje (nebo funguje lépe, či pro více lidí), je - zcela jednoznačně - chyba na straně systému. Pokud má být systém používaný lidmi, pak je kritérium to, jak snadno (v jakým úsilí, kolik lidí, za jaké množství času) dokážou lidé tento systém použít. Říká se tomu "uživatelská přívětivost", případně "použitelnost", nebo ve specifických případech "ergonomie".

Nechci zabředávat do detailů, ale v průmyslu a zejména herním průmyslu je to velmi důležitý parametr, který umožňuje systémy porovnat - a taky se podle něj porovnávají. Můžeš proti tomu protestovat, nebo to popírat, ale tento princip hodnocení stále platí.
18.7.2016 11:36 - York
Cor píše:
míra matematiky nutné k provozu hry


To je taky preferenční záležitost. Akorát se teda hůř odhaduje předem, pokud je to tvoje první rpgčko a nemáš s čím srovnávat. Dračák mi nijak zvlášť wtfoidní nepřišel. A i kdyby, tak by to pořád byla chyba těch lidí, kteří dotyčného k Dračáku přivedli - oni ten systém znali a mohli se snadno rozhodnout, že toho dotyčného ušetří, že. Jenže oni se zjevně rozhodli, že i přes ty chyby (které nutně museli znát) je to pořád fajn hra, kterou jim stojí za to hrát. Smůla byla jen v tom, že dotyčnému to za to nestálo - holt každý člověk je jiný.


Cor píše:
Pravdou ale je, že DrD jako systémosetting pasuje dobře jen na poměrně úzkou skupinu hráčů s určitými preferencemi (a jiné odrazuje), zatímco jiná RPG cílí na širší obecenstvo (a třeba tolik neodrazují) a tedy mají větší šance přivést ke hraní RPG obecně víc lidí.


To je hezká teorie, ale kompletně se míní s realitou. DrD/DnD jsou pořád zdaleka nejhranější RPGčka, a tudíž ke hraní RPGček přivedly zdaleka nejvíc lidí. Deal with it.


Jerson píše:
Pokud mám nějaký systém a člověka, který dohromady nefunguje, a pak mám systém a člověka, který dohromady funguje, je - zcela jednoznačně - chyba na straně systému.


Ne, není. Žádný systém nikdy nebude stejně vyhovovat všem, takže z tohohle tvého tvrzení by vyplývalo, že o libovolném systému můžu říct, že je špatný, protože existují hráči, kterým nevyhovuje.
18.7.2016 11:38 - Colombo
Jerson: Hráči, kteří chtěli hrát RPG (byť to nevěděli), ale nesedlo jim DrD (z čehož usoudili, že je nebude bavit RPG) určitě existovali a existují, tak samo hráči, které takhle odradilo DnD, Shadowrun, GURPS. Stejně tak lidi, které odradilo sushi od japonské kuchyně, arkanoid od počítačových her atp.

Což samozřejmě vůbec nic neznamená.
18.7.2016 11:44 - Cor
York: Bavíme-li se o minulosti, pak ano. Koneckonců, DrD mělo dlouhá léta výsadní postavení na české RPG scéně, prakticky nemělo konkurenci. A o tom, že by to šlo i jinak se prostě dlouho nevědělo, nemluvilo, nepsalo. Když jsi nehrál DrD, tak jsi neměl co jiného hrát, nehrál jsi. A nebo jsi byl extra hecíř a měl kliku na podobně heclé spoluhráče a udělali jste si vlastní systém nebo hráli nějakou exotiku.

Myslím si ale, že se to už celkem láme a mění a úspěšnost DrD je jen setrvačnost (vážně je to úspěšnost, když to podle průzkumů skoro nikdo nehraje as written ale s těžkými módy?).
A dnes má neoptimalizované zastaralé DrD IMHO mnohem horší šance, než např. Fate, DnD5e (nebo chystané Jeskyně a Draci) a zdatně konkurují i zahraniční RPG, protože globalizace, internet a větší znalost AJ.
18.7.2016 11:46 - York
Colombo píše:
Což samozřejmě vůbec nic neznamená.


Přesně tak.

Samozřejmě určitě existuje mnohem víc lidí, které od hraní RPGček odradilo právě DnDčko nebo Dračák, než které odradila jiná RPGčka, prostě proto, že mnonohonásobně víc lidí si jako první RPGčko vyzkoušelo právě DnDčko nebo Dračák.

Dokonce ani kdybychom měli k dispozici poměrová čísla (kolik procent lidí, kteří si vyzkoušelo rpgčko X, pak přestalo hrát RPGčka), by to nic smysluplného neříkalo právě proto, že je tak výrazně nerovnoměrně rozloženo, které RPGčko kdo bude zkoušet.

Dokonce ani kdybys určitému vzorku nováčků náhodně vygeneroval RPGčko, které si vyzkouší, a pam změřil "odpadní poměr", tak by to nic smysluplného neříkalo, protože podstatným faktorem je žánrová preference a my nevíme, v jakém poměru je mají potenciální hráči rpgček zájem o různé žánry (a styly hry, atd.).

Celá Jersonova křížová výprava proti Dračáku je jeden velký slaměný panák.
18.7.2016 11:54 - York
Cor píše:
York: Bavíme-li se o minulosti, pak ano.


Pokud se chceš bavit o současnosti, tak bych si celkem vsadil, že za poslední dva roky DrD.old odradilo od hraní RPGček naprosto zanedbatelné množství potenciálních hráčů (pokud vůbec někoho).

Jersonova logika: Takže všechny ostatní systémy jsou teď oproti Dračáku špatné, protože teď odrazují mnohem víc hráčů od hraní RPGček než Dračák!



Cor píše:
Koneckonců, DrD mělo dlouhá léta výsadní postavení na české RPG scéně, prakticky nemělo konkurenci.


Takže budeme Dračáku vyčítat, že byl úspěšný?


Cor píše:
A o tom, že by to šlo i jinak se prostě dlouho nevědělo, nemluvilo, nepsalo. Když jsi nehrál DrD, tak jsi neměl co jiného hrát, nehrál jsi.


To ale znamená jen to, že veškerá naměřená data jsou brutálně zkreslená, viz můj předchozí post.


Cor píše:
A dnes má neoptimalizované zastaralé DrD IMHO mnohem horší šance, než např. Fate, DnD5e (nebo chystané Jeskyně a Draci) a zdatně konkurují i zahraniční RPG, protože globalizace, internet a větší znalost AJ.


Tohle je opět úplně stejné, jako když měl Dračák výsadní postavení na trhu. Teď ho naopak nikdo nevydává a neupdatuje (naopak ho Bouchi cíleně nahrazuje úplně jinou hrou, která se jmenuje stejně), takže to je prakticky stejný stav, jako kdybys před dvaceti lety srovnával Dračák s Chuubem (jedno z toho bylo v té době aktuální a hráči se k tomu mohli dostat, ke druhému ne. Dnes je to přesně obráceně).


Ještě jedna poznámka: Ke každému existujícímu titulu (nejen k RPGčkům) zaručeně existuje alespoň jeden méně úspěšný titul, který je alespoň v některých aspektech objektivně lepší. WoWko není nejlepší existující onlinovka, nové StarWars nejsou nejlepší film, který byl kdy natočen, ASOIAF není nejlépe napsaná fantasy sága, atd. A u všech těchle titulů zaručeně platí, že zdaleka nejvíc lidí si třeba jako první onlinovku vyzkouší právě WoWko.
18.7.2016 12:06 - sirien
York píše:
Jestli to je něčí chyba, tak těch, kdo je k rpgčku přivedli a špatně odhadli, že Dračák pro ně nebude to pravé.

"Chyba těch lidí." Vy tu o tom uvažujete, jakoby to bylo nějaké zásadní životní rozhodnutí, které by někdo promýšlel.

Lidi sháněj někoho do party a někdo z nich osloví náhodného kamaráda / spolužáka, dost možná ukecá ať to "de zkusit", třeba na nějaké školní akci, táboře atp.

Lidi přijdou k hraní namátkou, potkaj zrovna DrD ve fantasy s danou skupinou, nechytne je to, odškrtnou si v hlavě že je to nebaví a dou dál.

Nic víc v tom neni, nebylo a nebude, žádné zvláštní velké přemýšlení tomu nikdo nevěnuje.

Tady má naopak pravdu Jerson, když píše:

Jerson píše:
pravidla DrD nevyhovovala téměř nikomu. Rozdíl je v tom, jak na ně hráče reagovali - někteří si je upravili/vypustili, další podle nich nehráli.

Většině lidí ta nová věc co zkusili prostě nestála za to aby se v ní šťourali, takže místo toho aby něco zkoušeli upravovat (nebo dokonce hledat jiná pravidla), tak se na to prostě vykašlali. Zůstali ti, které to zázračně chytlo samo nebo (z většiny) ti, kteří se zaběhli do nějaké skupiny, co to už měla nějak přežvýkané po svém.

Jerson píše:
Pokud mám nějaký systém a člověka, který dohromady nefunguje, a pak mám systém a člověka, který dohromady funguje (nebo funguje lépe, či pro více lidí), je - zcela jednoznačně - chyba na straně systému.

...pouze při zachování všech zbylých proměnných (vypravěč, spoluhráči, herní styl, herní obsah...) Třeba já fakt roky žral Shadowrun, ale kdybych ho měl hrát s jistými nejmenovanými lidmi které docela znám jejich způsobem, tak jim ta pravidla i s celou tou hrou narvu do chřtánu.

York píše:
To je taky preferenční záležitost.

heh. Ano, ale dost vyhraněná. Tady na geek fóru se najdou lidi, co ty složité systémy žerou, ale většina hráčů - tak jako většina lidí - je na nějaké čachrování s čísílky nad rámec plus mínus něco co se dá spočítat a odhadnout z hlavy alergická. Pokud se snažíš naznačit, že by přepočtové tabulky z DrD+ nebo oDrD (hej, ano, DrDo... vzpomínáte? Pravidla pro pohyb, nepřímá střelba...) byly v rámci preference nějakého normálního hráče, tak by sis asi měl dát studenou sprchu (vhodnou teplotu si dopočítej podle DrD+, tabulka co potřebuješ je někde poblíž tabulky osvětlení v lumenech).


York píše:
Ne, není. Žádný systém nikdy nebude stejně vyhovovat všem, takže z tohohle tvého tvrzení by vyplývalo, že o libovolném systému můžu říct, že je špatný, protože existují hráči, kterým nevyhovuje.

Jdi na Wikipedii a zopakuj si rozdíl mezi obecným (statistickým, populačním...) tvrzením a specifickým (konkrétním, jmenovitým) tvrzením. Pak se k tomu Jersonovu postu vrať znovu.
18.7.2016 12:09 - sirien
York píše:
Takže budeme Dračáku vyčítat, že byl úspěšný?

Cor nic nevyčítal.

York píše:
To ale znamená jen to, že veškerá naměřená data

tj. žádná

York píše:
A u všech těchle titulů zaručeně platí, že zdaleka nejvíc lidí si třeba jako první onlinovku vyzkouší právě WoWko.

...a lidi kterým tu oponuješ netvrdí nic jiného o DrD


Ty ses na dnešek moc nevyspal, co?
18.7.2016 12:24 - Colombo
Píše:
přepočtové tabulky z DrD+ nebo oDrD (hej, ano, DrDo... vzpomínáte? Pravidla pro pohyb, nepřímá střelba...

Počkej, někdo tu nedávno tvrdil, že RPG nejsou uzavřený nástroj, ale vlastně toolbox.

Stejnak by mě zajímalo, kam ta debata vlastně směřuje.

Jo, DrD jsou špatná pravidla. A?
Jo, nyní jsou mnohem lepší pravidla. A?
Jo, DrD a DrDStyl nejspíše odradil dost lidí od DrD (z nichž třeba i tři lidi, Jerson a jeho dvě kamarádky, vlastně RPG hrát chtěli). A?

Přijde mi to jako diskuze o tom, že starověcí řekové neměli balistické rakety, přitom v Číně už znali střelný prach a rakety měli taky.

Jo, Falanga nebyla nějak úžasná formace a už tehdy byly celkem běžné taktiky, jak ji zničit. A?
18.7.2016 12:44 - Jerson
York píše:
Ne, není. Žádný systém nikdy nebude stejně vyhovovat všem, takže z tohohle tvého tvrzení by vyplývalo, že o libovolném systému můžu říct, že je špatný, protože existují hráči, kterým nevyhovuje.

Tak já ti dám příměr - do auta si namontuju plynový pedál, který bude přidávat plyn celkem bez ohledu na míru sešlápnutí, a brzdový pedál, který bude reagovat podle náhodných čísel. Až se v tou autě zabiješ, budu říkat "to není chyba systému, to je Yorkova chyba, že nejel tak pomalu, aby vždycky zvládl zastavit."
Ne že by mi to pomohlo, protože mě zavřou, ale jako příměr by to posloužilo dobře.

Aby ty i další popírači vlivu systémů věděli, na systému záleží tak moc, že dokonce většina států přijala zákony, které nutí výrobce různých systémů prokazovat, že v případě škody na člověku nešlo o chybu systému, ale o chybu člověka.

Vážně netuším, co vás vede k ignorování vlivu systému ve spojení systém-člověk, když snad ve všech ostatních odvětvích lidské činnosti se k tomuto spojení přihlíží. A taky se tyto "systémy" mnoha způsoby hodnotí a porovnávají, a dokonce jsou někteří výrobci systémů trestáni za to, že ten jejich nefungoval tak, jak od něj uživatelé očekávali. Tedy celkem obecně se systémy mezi sebou porovnávají.

O tom, že "nevyhovuje všem" se nebudu bavit, nic takového jsem netvrdil a nepožadoval ani po DrD.

York píše:
To je hezká teorie, ale kompletně se míní s realitou. DrD/DnD jsou pořád zdaleka nejhranější RPGčka, a tudíž ke hraní RPGček přivedly zdaleka nejvíc lidí. Deal with it.

Výzkum(y?) ukazují, že DrD hraje asi dvakrát tolik lidí jako DrD+ a DrD2. 90% z nich si DrD hodně upravilo, zřejmě natolik, že není kompatibilní s úpravami jiných skupin. Jestli je DrD celkově nejhranejší nevím, nemám to jak zjistit.

Colombo píše:
Což samozřejmě vůbec nic neznamená.

Pokud si nevšiml, tak někteří tu existenci těchto lidí popírají, případně bagatelizují.

York píše:
Celá Jersonova křížová výprava proti Dračáku je jeden velký slaměný panák.

Je hezké, jak se z jednoho prohlášení stane Křížová výprava. Možná bych měl Spielbergovi napsat, že by další pokračování Indiana Jonese mohlo být Jerson a Další křížová výprava.

York píše:
Jersonova logika: Takže všechny ostatní systémy jsou teď oproti Dračáku špatné, protože teď odrazují mnohem víc hráčů od hraní RPGček než Dračák!

Jsi na hranici toho, kdy přestanu být slušný a pošlu tě do míst, kam slunce nesvítí. Kolik lidí odrazených od hraní RPG jiným systém než DrD jsi potkal?

sirien píše:
..pouze při zachování všech zbylých proměnných

U jedné konkrétní skupiny ano. Pokud hráči, kteří zkusili RPG, znechutilo je to a následně po letech zkusili jiné RPG, které je chytlo, mají jako společný jmenovatel DrD, pak je vše ukazuje na chybu DrD. Samozřejmě že to nemusí být chyba samotných pravidel. Může to být vliv toh, jaké DrD přitahovalo hráče a jaké produkovalo PJje. Nerdi se zálibou ve složitých pravidlech, číslech skrytých ostatním hráčům a podle textu pravidel šikanující hráče falešnými hody, cucáním číselných parametrů z prstu podle momentální nálady a vedoucích je do děje, který osm hodin předtím připravovali se na touhle odrazování určitě podíleli víc než samotný text pravidel, ke kterému se noví hráči často ani nemuseli dostat. Nicméně i tenhle vliv odmítám brát jen jako chybu oněch hráčů, ale přičítám ho právě tomu, jak bylo DrD napsáno a o čem se v něm psalo. Když je přímo v pravidlech pro PJ napsáno "V případě sporu s hráči použij své řešení a po hře si s hráči promluv", je celkem zřejmé, že část hráčů nebude mít po hře vůbec chuť o něčem mluvit, zvlášť pokud dané rozhodnutí vyústí ve smrt jejich postavy nebo její postižení. Kecy typu "pokud si hráči stěžují, odkaž je na tenhle kousek pravidel, kde napíšeme PJ má vždy pravdu asi těžko budou přitahovat a formovat PJje, kteří budou ochotni naslouchat hráčům a rozhodovat spory tak, aby hráče bavilo hrát dál. Věty jako "když hráči podvádí - dívají se do příručky PPJ - podváděj taky" jsou už samovypovídající. A nikdy jsem je v jiných pravidlech neviděl.
18.7.2016 12:56 - Jerson
Colombo píše:
Stejnak by mě zajímalo, kam ta debata vlastně směřuje.

Nevím kam směřuje. Z mých zkušeností trvá minimálně rok, než běžný odprůce a překrucovač argumentů začne číst a uvažovat nad protiargumenty.
Já jsem tu jen napsal otázku o lidech, které DrD odradilo od hraní. Následně jsem tu některými přesvědčován, že takoví lidé neexistují, že je jsou jejich počty zanedbatelné, že si za to můžou sami a tak dál. Jinak řečeno se (nejen) mě snaží přesvědčit, že DrD bylo dost dobré a chyba je v těch lidech, případně ve mně.

Ty jistě v kdejaké debatě dokážeš rychle uznat, že má pravdu tvůj oponent tvrdící, že jsi něco dělal špatně. Já ne. Jsem schopný vyvracet tyhle argumenty tak dlouho, dokud dotyčné nepřesvědčím, že by na mých zkušenostech mohlo něco být (což asi nehrozí), nebo dokud to nevzdají. Protože (podle mých předchozích zkušeností) když přestanu odpovídat, tak to tihle lidé vezmou jako že jsem jejich tvrzení uznal.

Znovu říkám, že nemám problém přiznat DrD zásluhy na vytváření RPG komunity, hráčů a vůbec všech věcí okolo. Pokud se ale bavíme o vlivu DrD, nemůžu nezmínit i nežádoucí efekty, které DrD přineslo a se kterými jsme se museli vyrovnávat (případně se s nimi vyrovnáváme i teď). Nic víc a nic méně.
18.7.2016 12:56 - Colombo
Píše:
Pokud si nevšiml, tak někteří tu existenci těchto lidí popírají, případně bagatelizují.

To máš možná pravdu, ale ty tomu svým křížovým tažením proti zkáze všeho RPG, prohnilému Dračáku, moc nepomáháš:
Píše:
U jedné konkrétní skupiny ano. Pokud hráči, kteří zkusili RPG, znechutilo je to a následně po letech zkusili jiné RPG, které je chytlo, mají jako společný jmenovatel DrD, pak je vše ukazuje na chybu DrD. Samozřejmě že to nemusí být chyba samotných pravidel. Může to být vliv toh, jaké DrD přitahovalo hráče a jaké produkovalo PJje. Nerdi se zálibou ve složitých pravidlech, číslech skrytých ostatním hráčům a podle textu pravidel šikanující hráče falešnými hody, cucáním číselných parametrů z prstu podle momentální nálady a vedoucích je do děje, který osm hodin předtím připravovali se na touhle odrazování určitě podíleli víc než samotný text pravidel, ke kterému se noví hráči často ani nemuseli dostat. Nicméně i tenhle vliv odmítám brát jen jako chybu oněch hráčů, ale přičítám ho právě tomu, jak bylo DrD napsáno a o čem se v něm psalo. Když je přímo v pravidlech pro PJ napsáno "V případě sporu s hráči použij své řešení a po hře si s hráči promluv", je celkem zřejmé, že část hráčů nebude mít po hře vůbec chuť o něčem mluvit, zvlášť pokud dané rozhodnutí vyústí ve smrt jejich postavy nebo její postižení. Kecy typu "pokud si hráči stěžují, odkaž je na tenhle kousek pravidel, kde napíšeme PJ má vždy pravdu asi těžko budou přitahovat a formovat PJje, kteří budou ochotni naslouchat hráčům a rozhodovat spory tak, aby hráče bavilo hrát dál. Věty jako "když hráči podvádí - dívají se do příručky PPJ - podváděj taky" jsou už samovypovídající. A nikdy jsem je v jiných pravidlech neviděl.


Hele, tuhle před třiceti lety hodně letěly MUDy. Tolik lidem to znechutilo počítačové hry, multiplayerové hry a navíc ještě MMORPG. Některé MUDy byly plné bugů. Tuhle na to týpek upozotnil, že hráči mají lepší postavy, protože využívají bugu a ostatní mu řekli, ať je teda využívá taky, tak znechuceně odešel. No ale po 20 letech sedl k PC a vyzkoušel to WoWko a zbožňoval ho. MUDy jsou prostě zlo a zlikvidovali celé hráčské základny.

Nějak takhle Jersone?
18.7.2016 13:01 - Jerson
MUDy neznám. S tím co píšeš nemám prakticky žádné zkušenosti, tak se k tomu nemůžu vyjádřit. Co konkrétně po mě svou otázkou "Takhle nějak Jersone?" chceš?

A ještě jedna věc - když mají zastánci DrD okolo sebe tolik lidí, kteří DrD hrajou, neměl by být problém dát jim stránku s jeho anotací, ať napíšou svůj názor a dají mu nějaké odpovídající hodnocení. Alespoň tam bude větší vzorek hráčů s větší vypovídací hodnotou, a když tam budou, mohli taky zhodnotit další RPG, která znají.
18.7.2016 13:10 - Colombo
Píše:
Ty jistě v kdejaké debatě dokážeš rychle uznat, že má pravdu tvůj oponent tvrdící, že jsi něco dělal špatně. Já ne. Jsem schopný vyvracet tyhle argumenty tak dlouho, dokud dotyčné nepřesvědčím, že by na mých zkušenostech mohlo něco být (což asi nehrozí), nebo dokud to nevzdají. Protože (podle mých předchozích zkušeností) když přestanu odpovídat, tak to tihle lidé vezmou jako že jsem jejich tvrzení uznal.

A nenapadlo tě někdy, že svoje zkušenosti bereš příliš absolutně? Nic proti, ale ty přijdeš s něčím, co máš osobní zkušenost a na základě toho uděláš absolutní závěr o dané problematice. Třeba máš pravdu, lidi mají různé zkušenosti a třeba ty jich máš skutečně nejvíce a nejvíc si se té problematice věnoval, jako tuhle s tím RPG na facebooku. Jenže když věci začneš pronášet takhle absolutně a emotivně (typicky tvé zkušenosti s DrD, z kterých přímo kape jed a sliz), tak to alespoň mě nutí brát ty tvoje zkušenosti s velmi velkou nadsázkou.

Pokud začneš totiž mluvit o nežádoucích efektech DrD a Dračákismu, tak by snad bylo nutné i podotknout, že některá slavná zahraniční RPG měla v zahraničí naprosto shodnou pověst a do teď jsou o tom i nejrůznější vtipy.

A vzhledem k tomu, že jsi tuhle předkládal i svoje totožné zkušenosti ze Shadowrunu...

Nicméně, abych debatu posunul. Nemohla být na vině zkrátka ona hráčská obec jako taková? Přeci jen "early adopters" RPG byli dost specifičtí lidé a i dnes dost lidí nehraje prostě proto, že si nesedla s tím konkrétním stylem té družiny, co si to jednou zkusila. Třeba ze své vlastní zkušenosti, jsou hráči s kterýma bych raději nikdy nehrál a jestli si můžu vybrat jestli hrát s nima, nebo vůbec, tak to raději vůbec (jsem si zcela vědom, že nepatřičně větší množství lidí by tohle řeklo o mne). A to v moderním věku RPG po hraních nejrůznějších settingů a pravidel.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.085453033447266 secREMOTE_IP: 3.144.189.177