Loki B píše:
Překlad je záslužný pro lidi, kteří by si to v originále nepřečetli, jinak je vždy lepší původní text.
Sem poslední, kdo by tohle rozporoval, bohužel nemám instantní přehled o úrovni anglitiny všech okolo (nemluvě o tom, že tuhle diskusi čtou i jiní lidé okolo), tak sem to tak poznamenal pro případ, že by to někdo hledal v překladu a ne v originálu. Nic víc v té poznámce není třeba hledat.
Loki B píše:
Máme ve skupince kluka, co to četl jen v překladu, a ze začátku bylo skoro nemožné pochopit, co vlastně chce dělat :)
Naprosto Tě chápu... i když chápu, proč ShadoWWW při překladu použil DrD terminologii, má duše se s tím smiřuje velmi těžko a pokaždé, když na místě AC vidím OČ nebo něco podobného, kdesi vzadu v hlavě mi vždy zní vtíravé "this is an abomination" :)
Loki B píše:
Ty výňatky z Fate, který jsem tu dával jako otázky pro srovnání (a na který jste mimochodem neodpověděli, radši jste uhnuli k diskusi o DrD
Tohle se totiž hrozně špatně diskutuje. To, jak vypadá hra, je výsledek interakce mezi hráči a systémem - já Ti můžu popsat, jak v našich hrách vypadá rozdíl mezi hraním souboje v DnD 5e a Fate, jenže nemám nejmenší tušení, jestli ten rozdíl bude platný i pro Tebe.
Pokud máš k soubojům přístup stylem "tak jo, tak si to teda odbojujeme, když musíme", pak očividně souboje nehrají v Tvojí hře moc roli a ten rozdíl neucítíš, protože ani nemáš zájem využít, co ten systém pro danou situaci případně nabízí.
Pokud máš k soubojům naopak přístup "yeah, that's it!", pak to bude taky dost jiné, než co Ti popíšu, protože hráči s takovým přístupem věc pitvají do mnohem větší hloubky, než já a z těch systémů pak dokáží vytěžit víc, než v nich já hledám.
DnD nabízí mnohem lepší rozsah pro řekněme "systémové hrátky". V DnD se můžeš víc vyblbnout s combama založenejma čistě na pravidlech a budeš tam mít víc "awesome moments" vzešlých z toho, že některý hráč zrovna chytne spotlight na svém combu a něco provede. Nebo naopak kdy protivníci vytáhnou nějaké trumfy. Nabízí se tam v podstatě dvě úrovně taktiky, kdy se fikční taktika mísí s taktikou danou obrazem světa generovaného těmi pravidly.
Fate nabízí lepší rozsah pro zasazení soubojů do příběhu - obsahuje mechaniky, které zajišťují, aby významné momenty v konfliktu měly svůj přesah do dalších částí příběhu, je snazší v něm konflikt škálovat podle potřeby dané situace v příběhu nebo podle gradačního momentu - v DnD silný protivník vždy vytvoří významnou bojovou scénu, ve Fate je snazší i se silným protivníkem odehrát krátkou konfliktní "mezihru", když se dlouhý boj zrovna nehodí (nebo naopak i z minionů vytřískat hodně, když je zrovna potřeba).
To těm soubojům pak dává rozdílný nádech, protože Fate tam klade větší důraz na popisnost a dramatičnost momentu, zatímco DnD se soustředí na přínosy postav i protivníků a dává jim "layers of defense" které se nedají jen tak probít, kdy se zrovna hodí. Ten příklad z Toolkitu* s tou dodatečnou bojovou mechanikou to ilustruje dobře - střet dvou významných postav tam je systémově tlačen do situace, kdy ten souboj není jen o tom souboji - podobně, jako střet Darth Vadera s Lukem v Impériu ani v Návratu není o tom, jak do sebe řežou mečema, ale o tom, co ta scéna řekne o nich samotných. To jsou ta CAčka kterými v tom příkladu to PCčko ždíme background toho antagonisty a obrací ho proti němu - říká tím něco o té postavě, navíc nad rámec toho, jak dobře umí bojovat. V DnD by ta scéna vyzněla jinak, víc než o nápadech k popisům a k těžení obsahu z backgroundu by byla o pravidlových vychytávkách a nastatování těch postav.
Takže pokud se zeptáš, jak přesně se mi souboje ve Fate liší od soubojů od DnD, tak Ti můžu říct, že pro mě a dost lidí okolo jsou souboje ve Fate víc o tom příběhu, co se hraje, než o těch soubojích, zatímco v DnD to je víc o vyblbnutí se v taktice a akci samotné. Jestli to tak ale bude platit i pro Tebe bych si musel vyvěštit. (Nebo to odpálit nějakým arogantním sarkasmem, ale mám podezření, že svůj povšechně trpěný pool arogance a sarkasmu tu už drainuju na dno na elframův účet a kdybych k tomu ještě přidával, tak mě jistí lidé asi sjedou že si mám jít dát studenou sprchu...)
* btw. sem to už psal několikrát, ale projistotu: příklady ve Fate obecně považuju spíš za slabší část těch pravidel obecně - dobrých tam je spíš míň než víc a bohužel tam je i dost špatných.
Loki B píše:
A takhle to fakt v praxi hrajete? Že třeba za rok (což někdy nemusí být víc než pár seancí) při nějaký scéně GM řekne "a tvoje postava teď zaplatí cenu za to selhání v hospodě". Jako proč ne, když to funguje ..
Budeš se divit, ale ve Fate to docela funguje - což je to, co píšu o té systémové podpoře přenosu obsahu konfliktů dál do herního obsahu. Ta formalizace takových věcí skrze různé typy aspektů je v tomhle skutečně silný nástroj.
Samozřejmě, jestli něco konkrétního použiješ doslova za rok... to už je otázka toho, jak moc ta konkrétní věc do hry vyzněla - ale obecně to ty aspekty docela podporují, takže obecně lze říct, že toho za rok zvládneš do hry zpátky vložit víc, než bez nich.