Odtud
Píše:
LokiB:
přijde mi to fakt dost "živé", oproti třeba alternativní WWII, nebo Kubánské krizi či Studené válce, nebo i té Jugošce v 90. letech, které už mi přijdou dost "dávno".
Tohle se stále ještě děje, není to skončené, a tak trochu se nedivím, že to některým lidem nepřijde vhodné.
Jerson:
Nevím zda se s Jugoslávci potkáváš, ale pokud ne a náhodou bys na ně narazil, počítej s tím, že je to pro ně pořád živá věc (nemluvě o tom, že to co se tam děje v současnosti je přímým pokračováním, takže je to hodně citlivé téma). Mám to doma z první ruky, když manželka říká "za války jsem chodila do školy přes zátarasy", tak tím myslí právě začátek 90. let.
Kdybych to takhle neslyšel, tak asi nebudu mít problém s různou interpretací tehdejších událostí v RPG nebo třeba účastí na airsoftové akci Bosna 1993, ale takhle mi to přišlo dost nevhodné. A řada lidí se ozývá z podobných důvodů. Ono když někomu ve válce podříznou půlku příbuzných, tak i po dvaceti letech má problémy s klidem přejít, když se takové události použijou jako základ pro nedostatečně realisticky zpracované prostředí hry. U WW2 máme štěstí v tom, že pamětníků je už dost málo a pokud jsou, tak jsou o dvě generace vzdálení současnému použití.
Takže hranice mezi tím co Ti přijde přípustné a nepřípustné je daná tím co se týká lidí co osobně znáš nebo neznáš? Takže když udělám RPG příběh / mýtus / background co nějak alternativně zpracovává válku v Jugoslávii, tak "budeš mít problém", protože máš ženu s Jugoslávie, ale když použiju masakr na Náměstí Nebeského klidu (Tiananmen), tak to je ok, protože osobně neznáš žádného Číňana?
Jako chápu, že tohle může být nějaké estetické měřítko toho, s čím jsi ve hře schopný nebo ochotný osobně pracovat. Osobně mi to přijde trochu přecitlivělé (to že znáš někoho koho se to týká je na můj vkus trochu přes ruku), ale chápu, že to tak někteří mají (třeba už jen aby o té hře mohli třeba vpohodě a klidu mluvit před kamarády včetně těch kterých se to případně týká) a jako ok, dává to smysl.
Nicméně používat tohle jako měřítko obecné / objektivní vhodnosti? To je dost povrchní a až pokrytecké.
Fakt je, že události z reality jsou otevřené umělecké a zábavní interpretaci a je to bráno za normu. A to i v kontextu toho co věci způsobilo nebo co se při daných událostech dělo. Naprosto namátkové příklady co mě napadají jen tak z patra:
- Grimm jasně označil Hitlera za Wessena (čímž řekl že za 2. světovou válkou stojí nadpřirozené důvody)
- Hellboy zcela běžně pracuje s nacistickým mýtem
- ...jako ostatně každá druhá nerd-popkulturní věc od filmů (IronSky) po deksovky (Secret Hitler)
- Válka ve Vietnamu je umístěním mnoha různých filmových, konspiračních a i fantaskních událostí. Někdy bývá i celá přepracována (např. ve Watchmen ji Američané díky Mr. Manhattanovi vyhrají. A zvěrstva tam páchaná jsou námětem jedné vedlejší zápletky onoho komiksu.)
- Ohledně 11. září by bylo těžké najít delší seriál který nemá nějaký obsah který se tohoto týká
- Somálsko a události spojené s tragédií nepovedené Americké intervence skončily nejen ve filmech, ale i v nejedné počítačové hře
Samozřejmě lze diskutovat o tom, co je uctivé nebo vhodné nebo "respectable" zpracování daného materiálu, ale to je už
otázka vkusu, nikoliv principu. Využívání reálného obsahu ve fantasy může být stejně tak "exploit" nějaké tragédie nebo špatnosti a laciné parazitování na kontroverzi, jako snaha nabídnout lidem jiný kontext v němž mohou s tématem pracovat a zpracovávat jej.
Supernaturální horor postavený nad reálnými událostmi okolního světa nabízí zaprvé možnsot popularizace těch událostí samotných a zadruhé možnost odstupu a zpracování onoho dění v určité umělecké formě nabízející nadsázku, která mnoha lidem zpřístupní téma, které by jinak bylo "příliš těžké" na zpracování v realistickém kontextu.
Samozřejmě, okolo budou lidé co jsou zasaženi osobněji nebo kteří jsou citlivější než ostatní a kteří budou kritizovat, že daná věc je pro ně příliš citlivá a že to je "hyenismus" - protože jim např. v oné válce co si pamatují vyvraždili půlku rodiny. Na druhou stranu pokud bysme měli brát podobné stížnosti vážně, pak se svět změní v minové pole v němž bude problém dotknout se umělecky či herně čehokoliv a to jen protože tam někde venku je někdo koho by se to mohlo dotknout. Osobně necítím žádný závazek ani povinnost omezovat se v herních tématech tak abych se "nedotkl" lidí, kteří se mnou přímo nesedí u herního stolu.
Aneb slovy Jim Butchera (v reakci na to že ve svém urbanfantasy neváhá využívat reálné události a zdůvodňovat je supernaturálními a s realitou nesouvisejícími důvody): "'disrespectful' is an obstacle to creativity". Je to řečené tvrdě, ale v podstatě co se mě týče pravdivě.
Pokud White Wolf deklaroval, že se hodlá touto cestou vydat, pak to je plné právo autorů které mají všichni právo odmítnout (hru nekoupit, nehrát), ale nikoliv kritizovat a požadovat její cenzuru či stažení.