RPG odborně

York
2.1.2014 11:38
Přežití RPG v Českých a Slovenských zemích
  • Co pro to chceme a můžeme udělat?
  • Proč staré komunitní servery umírají a nové skomírají?
  • Co by mohlo být společným cílem, na kterém byste se byli ochotni podílet?
  • Má smysl vlastní tvorba? Pokud ano, jak ji podpořit?
5.1.2014 13:24 - Sosáček
Gurney píše:
Taky bez toho samostěru, co se ti právě podařil..

Ono je to vzacny i u Alnaga. I kdyz priznavam, ze je mnohem vic subtle nez ja, obvykle. Precejen je to psyker ;)
5.1.2014 14:16 - Sparkle
U těch nácků by mě ještě zajímalo, jestli nadšení z odehrané hry vyústilo v to, že dotyčný by zvládl sám ty okultní nácky odmástrovat svojí domácí skupince.
5.1.2014 14:46 - sirien
Dukolm: jo, ta zjednodušená mechanika approaches z FAE je dost specifická. Ale co jsem koukal tak není problém tam dát normální skilly.


Spakrle: Bohužel, taková skutečně real témata se hrají málo, zejména protože není tak easy udělat je zajímavá, takže se moc nenabízí, takže těžko říct, jak to je s jejich lákavostí.
Jak jsem psal (sice ze srandy, ale pravdivě) o Nicotine girls je zájem, ale Nicotine girls jsou dost specifická hra.

Jinak těch několik málo skupinek o kterých vím, že jsme jim RPG ukázali prvně a oni je pak šli hrát sami ukazuje na to, že vztah mezi "co bylo hráno na OG" a "co hrají pak sami" je malý - nemám na tohle úplně cool vzorek, protože popravdě kontakt s lidmi co s námi hráli nestojí až tak moc za řeč, ale o pár z nich vím a prakticky všichni hrají nakonec něco jiného než co hráli na ukázkovce.


noir: Tobě je fuk, proč je fantasy nejúspěšnější, ale stejně nemáš problém argumentovat od toho že je nejúspěšnější zpátky a něco z toho vyvozovat.
Lidem je většinou potřeba podat pilu, aby si pod sebou podřezali větev, ale Ty jsi do diskuse jako obvykle přišel zcela vybaven.

Je hezké, že sis přečetl tu jednu tabulku a cítíš se dost vybaven na to hrát si na chytrého, ale zajímalo by mě:
- kolik jsi odehrál OG?
- kolik nováčků mimo okruh blízkých kamarádů a rodiny jsi dostal k RPG?
- s kolika lidmi co dělají OG jsi se přímo o OG bavil déle než hodinu?
- kolikrát jsi byl ve styku s nováčky či začátečníky ve větším množství (přednášky, workshopy, diskuse)?

Očividně jsi se ani nezamyslel nad tím, že když zavedená firma zkusí něco, co není fantasy a neuspěje, možná to je tím, že její know-how se váže k fantasy - nebo, ještě významnější, že její fanoušci očekávají fantasy a hráči ne-fantasy jí mají stejně zavedenou jako fantasy takže k ní netíhnou.

Jak je už zvykem, taky vůbec nečteš co ostatní píší - ať už výčet všech těch SF her bez jakéhokoliv náznaku magie v TOP10 výčtech, nebo skutečnost že Shadowrun nelze považovat za fantasy stejně jako urbanfantasy, protože se tu bavíme v trochu dost jemnějším rozlišení než prosté "fantasy vs SF vs Horror vs Realita tečka".


Alnag: tak já jsem hrál OG i ve fantasy. Popravdě když jsem s OG začínal hrál jsem převážně fantasy, k urbanfantasy (WoD) jsem přešel až o něco později a přesto často fantasy pořád sem tam hraju (např. jsem tuším že na předminulém GC hrál Exalted, na posledním FF kde jsem byl jsem hrál nějaké generic fantasy co jsem si spíchnul jako rychlovku) a narozdíl od Jersona s fantasy jako žánrem nemám vůbec problém, nedávno jsem vyhrabal poznámky k jedné staré fantasy hře a přemýšlím o tom že bych jí po státnicích znovu oživil.

Přesto moje zkušenosti jsou že když fantasy nabídnu, zájem je menší. Podobně když jsme na FFku nabízeli OG tak to bylo organizované tak že se všichni hráči a vypravěči sešli na jednom místě, vypravěči nabídli co mají připravené a následně se hráči rozebrali mezi ně - dlouhodobě jsme pozorovali, že fantasy "odcházejí" poslední (mnohokrát jsme to i různě sarkasticky komentovali mezi sebou).
SF šly o něco dřív, ale spíš protože SF byly nabízené o dost méně takže ta jedna nabídnutá hra "sklidila" SF fanoušky mezi zájemci snáz. Z fantasy her si lépe vedly jen ty co měly hodně specifické ladění (např. Engel), ale ani ty nějak moc neexcelovaly (a mám dojem že často těžily z toho že o nich třeba byla přednáška a přišly na ně lidi co byli na přednášce)

Jinak právě naopak třeba mám rád hororová RPG, ale řeknu Ti, že tolik netáhnou. Lidi prostě mají zábrany jít hrát horor s někým koho moc neznají, ten žánr rovnou implikuje že ta hra bude otevřeněji emotivní takže z něj lidé bývají rozpačití.
5.1.2014 15:04 - noir
sirien: Kašli na to, nemá to smysl. Ignoruj mě, bude to tak pro tebe lepší. Fakt nemám náladu nechat si nadávat, nebo aby si mě někdo bral do úst.
Jen přehled sloves, jaká narveš do pár vět: "Očividně jsi se ani nezamyslel,"vůbec nečteš co ostatní píší", "Ty jsi do diskuse jako obvykle přišel zcela vybaven" atd. atd.

Pokud se chceš bavit o hrách, bav se - ale tohle si odpusť. Rád bych na D20 chodil proto, abych si tu popovídal, ale nechat se urážet, nebo na sebe nechat štěkat, to ne. Debata to byla fajn, ale jako obvykle jsi do ní vtáhl zbytečnou agresivitu a aroganci, tudíž končím.
5.1.2014 15:31 - Bouchi
sirien píše:
když zavedená firma zkusí něco, co není fantasy a neuspěje, možná to je tím, že její know-how se váže k fantasy - nebo, ještě významnější, že její fanoušci očekávají fantasy a hráči ne-fantasy jí mají stejně zavedenou jako fantasy takže k ní netíhnou.

Jo, to mám ověřeno na deskovkách.
5.1.2014 16:49 - Dukolm
Alnag: souhlasím

Prostě jde o to si uvědomit že jde hlavně o příběhy a zábavu, nevěřím že se nám podaří najít jedno ideální prostředí, spíše bych uvažoval nad nějakou skupinou.

Spíš by jsme měli uvažovat nad tím co lze očekávat od úplných nováčku, pokud jim date nějaký sešit že ho zvládnou odvyprávět, když vede ukázkovou hru zkušený vypravěč je to o něčem jiném.
5.1.2014 18:16 - Jerson
Alnag píše:
Bouchi, Noir, Jerson: Ono tedy upřímně mezi námi, vztah nabízejícího k tématům dělá hodně. A Jersone ruku na srdce, ty fantasy až tolik nemusíš.

Aby bylo jasno - fantasy jsem lidem nabízel hlavně v době, kdy jsem ho hrál a měl k němu relativně kladný vztah. Ještě tři roky poté co jsem začal hrát 30. léta jsem ho zmiňoval jako možnost - výsledek byl pořád stejný, fantasy odrazovalo. Dokonce dřív to bylo ještě horší, protože po odmítavé reakci na fantasy jsem začal dotačného člověka přesvědčovat, jaká je fantasy zábava a že to rozhodně není jen vymyšlený svět pro malé děti, a že existence magie neznamená, že si lze vyčarovat cokoliv ... a stejně to nepomáhalo.

A abych byl upřímný, když zmíním "paranormální jevy", není to o tolik lepší. Taky pro své hry popisuju stylem "znáš Indiana Jonese?" a tvářím se, že jde hlavně o dobrodružné příběhy s kombinací vztahů mezi postavami.

Asi v polovině případů padne otázka "takže je to Dračák?" obvykle doplněná kyselým výrazem a slovy "takový ti trpaslíci a draci", načež odpovídám, že to co hrajeme není vůbec jako dračák a všechny postavy jsou lidské.

noir píše:
Jersone, a zamyslel ses třeba nad tím, že to může být v Tobě?

Samozřejmě. Svého času jsem dokázal k hraní RPG přivést tři holky, které předtím zkusily "Dračák" a otrávilo je jak prostředí, tak vedení hry. I dneska se mi daří přilákat do hry lidi, kteří tvrdí "ale já o té době vůbec nic nevím, nevím jak se chovat ani co bych hrál".

Takže myslím, že mnou to není.
5.1.2014 19:04 - York
Je vcelku zřejmé, že "tahnoun" by měl zvládat více než jeden žánr. Bez toho se už asi v dnešní době neobejdeme.
6.1.2014 22:42 - Arten CZ
"Dračák" byl a je legenda. Stejně jako "Doom" mezi FPS na PC. Kdokoli začínal s RPG, tak vždy a všude od každého dostal odkaz právě na dračák. Nakonec i D&D bylo "ten původní dračák" a Shadowrun byl "ten dračák v budoucnosti". Je potřeba shodnout se na jednom systému, který bude opět každý doporučovat jako první systém pro seznámení s rpg. Já jsem přesně toto očekával od DrD2 - vznikne nová legenda - nikoli nejlepší, ale odrazový můstek pro všechny, něco dostatečné neutrálního a dostatečně málo špatného, a přitom dostatečně chytlavého, aby si lidi začali hledat vlastní cestu a případně vlastní alternativu, jak jsme to dělávali my. Bohužel momentálně o žádném takovém tahounu nevím a se slzou v oku musím říct, že DrD2 pro mě tuto možnost promarnily. Dokáže někdo zde definovat, jak by měl vypadat takovýto systém?

Podle mého musí být základem jednoduchost, řídící role fikce, jasné provázání fikce s mechanikou a naopak, tvorba postavy do pár minut, vysvětlení mechanika a její aplikace do 5 stran/10 minut, dlouhodobý vývoj postav a mechanicky jednoduchá tvorba i správa hry.
6.1.2014 23:50 - sirien
Arten CZ píše:
Dokáže někdo zde definovat, jak by měl vypadat takovýto systém?

Jako před lety, stále si myslím, že tištěná publikace CPH by byla cool volba - původní systém od českého autora, na západním standardu kvality, docela tradiční game-designová koncepce, nic provokativně kontroverzního či moc alternativního, navíc žánrově a settingově universální systém...

...škoda jen že to máme pouze v PDF a je tu ta hromada lidí co řve po "tištěném, tištěném, tištěném" jakoby to byla nějaká kouzelná mantra.
6.1.2014 23:56 - York
sirien píše:
Jako před lety, stále si myslím, že tištěná publikace CPH by byla cool volba.


V prvé řadě by to musel někdo přepsat a doplnit vysvětlující omáčkou.

Anyways, nejsou náhodou původní systémy od českých autorů největší možné zlo? :)
7.1.2014 00:04 - sirien
Jerson má to ohromné pozitivum, že nikdy netvrdil (ani žádní jeho nohsledi nikdy netvrdili) že jeho systém je dobrý, protože je český.
Také má to další pozitivum, že když se mu na jeho systém dostalo kritiky, tak ji vždy zodpověděl nebo reflektoval a to tak že upřímně a k věci a ne hromadou balastu a nekonečných vytáček.

Takže myslím, že bysme ho mohli víz na milost...

CPH je k sehnání i v regulerních obchodech, dokonce zdarma :) http://www.fantasyobchod.cz/document_general_info.html?products_id=1111 a pomineme-li fakt, že je na titulní straně vybavena obrázky za jejichž copyright Jerson určitě nezaplatil patřičné poplatky (a že uvnitř nemá žádné cool ilustrace... což je možná plus, když si vybavím jak ty "cool" ilustrace vypadají u jiných nejmenovaných českých her...) tak je sepsaná do kompletní podoby i s příklady (jak si v odkazu výše můžeš ověřit) v poměrně dost úhledné grafice (podle mě příjemnější než ukázkovka Drakkary co jsem koukal a rozhodně lepší než co má např. DrD2)

Jakou další omáčku bys tam toužil mít?
7.1.2014 00:22 - York
sirien píše:
Jakou další omáčku bys tam toužil mít?


Matně si vzpomínám, že jsem se tím před časem dost obtížně prokousával. Ale jak na to tak koukám, příkladů je tam dost. Tak nevím, proč to na mě tak působilo. Výhledově se do toho zkusím začíst znovu.

sirien píše:
nikdy netvrdil (ani žádní jeho nohsledi nikdy netvrdili) že jeho systém je dobrý, protože je český.


A to někdo z nezávislých autorů někdy tvrdil? Já si spíš vzpomínám na několikrát opakovaný názor, že u nás nic kvalitního vzniknout nemůže, protože nám chybí základna testerů a hráčů ochotných poskytnout feedback. Což je teda bohužel pravda, ale imho ne nezbytně kvůli češnině, spíš kvůli obecné nevoli podílet se na vývoji nových her, pokud zrovna nejsou zaštítěné Altarem.
7.1.2014 00:46 - sirien
Chjo. Dobře. Čtení tohodle začínám mít dost... Bouchi prosím neuraž se, fakt nic proti Tobě.

York: začínám mít fakt dojem, že si Altar a Bouchiho děsivě ikonizuješ, takže Tě zkusím vrátit trochu do reality.

Zaprvé, zaštítění Altarem žádnou vůli k podílení se na hrách negeneruje. Altar vydal všehovšudy 4 RPGčka - DrDx, DrD+, DrDII a Shadowrun II, přičemž SRII byl jen překlad, DrD+ byl původně projekt Vládi Chvátila který od něj utek po prvním nástřelu a pak se na něm vystřídalo X autorských týmů a DrDII vytvářela s altařími lidmi parta lidí z RPG F která byla už nějakou dobu celá žhavá na to vydat si svoje RPGčko pod které by se mohla podepsat

Pak tu máme Příběhy Impéria, které vznikly jako fun project Ecthelionů na RPG Fóru který se nakonec dotáhl a který nevydává Altar, budeš se divit.
Hrdinové fantasy vznikly nezávisle, jejich autoři si je vytvořili sami a pak si hledali vydavatele až si ho i našli (nikoliv Altar).
Střepy Snů si vytvořil Erric původně jako společný projekt s Qualdezarem protože prostě chtěli, přičemž Qual od toho v půlce ustoupil a Erric to dokončoval sám - s Altarem to nemělo společného nic, Erric se ale znal s Bouchim a dohodl se s ním že mu Altar udělá distribuci.
Krabicovku Pán Prstenů kdysi vydala MF Dnes tuším že, autory už ani nevim (nebo překladatele, vůbec ani netušim jestli to je česká hra... já DEBIL sem jí kdysi vyhodil, taková sběratelská cennost :/ )

Taria - vydáváno Altarem, ale jinak v podstatě Charlesův soukromý projekt
Asterion - vlastní tvůrčí tým s vlastní dynamikou, 3x změnili vydavatele co vím
12 sošek Almiru - vlastní autorský tým, Altarem "pouze" vydáno
...


Psal jsi tu že Bouchi tu je "jediný s prostředky a možnostmi udělat xxx" - nevím, jak si to představuješ, ale ujišťuju Tě, že neni. Nic proti Bouchimu, ale opravdu jeho business není v takových řádech aby si Bouchi jezdil v BMWčku s doutníkem a dvacetiletou kozatou blonckou na vedlejšim sedadle (každej den jinou)

Hromada lidí na tomhle webu (i u sousedů, když jsme u toho) udělala rozsahem docela slušné projekty. Ať už se tu bavíme o (a teď zdaleka nemluvím jen o sobě) stovkách zorganizovaných opengamingů, o vlastních conech (sranda za statisíce, mimochodem, na riziko z vlastní kapsy), o liniích desítek až stovek RPG přednášek, o vyvýjení nebo vydávání vlastních her, o tvorbě a vedení webů pro stovky uživatelů... kdybych měl vypsat lidi z RPG komunity, které tohle pokrývá, seznam by byl dlouhý.

...pokud si pamatuju dobře a nic moc se mimo mou pozornost nezměnilo, Altar je v současnosti fakticky jeden člověk - a to Bouchi. A věnuje se především deskovkám, RPGčka jsou doplňková záležitost která sebe sama tak jako zaplatí (aspoň co Bouchi kdysi říkal pokud vím)
Nepředpokládal bych, že by měl Bouchi hromady času na vedení nějakých zázračných projektů. Nepředpokládal bych ani, že je na tom Altar finančně tak dobře, aby si nějaký takový mohl dovolit financovat líp, než by to případně zvládlo pár lidí tady z komunity kdyby někdo přišel s projektem, který by nadchl (možná, že komunita by to zvládla i silnějc než Altar - opět nic zlého k Altaru)



stručně: s tím "nic nevznikne pokud Bouchi/Altar" prosím šetři.
7.1.2014 00:58 - sirien
jinak
York píše:
Já si spíš vzpomínám na několikrát opakovaný názor, že u nás nic kvalitního vzniknout nemůže, protože nám chybí základna testerů a hráčů ochotných poskytnout feedback.

no - a Jerson si ten feedback prostě sehnal tím, že jezdil po všech možných srazech a conech a pořádal one-shoty a ukázkovky s hromadou lidí a dělal si poznámky a poznemanával si postřehy a konzultoval to s kým kde mohl a dával to do diskusí na fórech a věnoval tomu hromadu času a trvalo to několik let, což mu nevadilo, protože to dělal pro sebe a ne pro někoho do deadliny... a brousil a brousil až vybrousil.

Ono ne že to nejde, očividně. Stačí mít vůli, zájem a trpělivost a taky být otevřený ke kritice na jakékoliv téma od detailů po jádro systému a přemýšlet o tom namísto trvání na vlastní geniálnosti... a s dobrou výchozí myšlenkou kterou rozvíjíš to zvládnout jde.

Samozřejmě, je to postup spíš nadšenecký než komerční a Jerson narozdíl od Errica neuhrál patřičnou koncovku, protože, hej, se mu nechtělo dávat pár set tisíc do výtisku s nejistou návratností v žádu několika let, když navíc narozdíl od Errica po výtisku sám nutně netoužil...
...ale čert to vem, to co se počítá jsou výsledky a ne zapeklitá cesta k nim - přesně tak se argumentovalo na výmluvy autorů DrDII že tohle nebo tamto a nevim proč by to nemělo platit v jiném případě úplně stejně jen protože to tentokrát je "ve prospěch" autora. Výsledkem prostě je elegantní hratelný produkt a nic jiného nás zajímat nemusí
7.1.2014 01:34 - Sparkle
sirien píše:
Zaprvé, zaštítění Altarem žádnou vůli k podílení se na hrách negeneruje.


Generuje. Když vyhlásili playtest Drd2, ozvalo se jim asi 100 skupin. Samy od sebe. Nikam za nima nemuseli jezdit. Když vyhlásil playtest připravovaného rpg jiný vcelku v komunitě renomovaný člověk, ozvalo se mu 7 skupin, že by to chtěly testnout, a nakonec feedback nedodala ani jedna. Přitom ta jeho hra vypadala minimálně stejně slibně jako Drd2, měl už i část ilustrací (moc pěkných).

To, že musíš jezdit po conech a dřít opengamingy, pokud chceš feedback na svoje RPG, je naprostá pravda. Můžeš to brát jako "aspoň se oddělí zrno od plev" nebo "je škoda, že kvůli tomu jsou z designu RPG vyřazeni lidi, kteří jsou třeba moc introvertní a na velkých akcích se necítěj dobře". Já osobně to vidím někde mezi - opravdu jsou lidi, kteří mají potenciál na tvorbu výborných her, ale holt mají blok jezdit na ty cony, což je fakt škoda. A pak jsou takoví, co mají prdlajs blok, ale jsou jen líný. Těch škoda není.
7.1.2014 04:01 - sirien
Měl jsem namysli "podílení se na hrách" ve smyslu podílení se přímo na jejich vývoji. Viz post na který reaguji, původně York píše
Píše:
...nevoli podílet se na vývoji nových her, pokud...

vypustil jsem slovo "vývoj" a neuvědomil jsem si tuhle drobnou, leč značnou změnu významu, kterou jsem tím způsobil.

Co je špatného na lenosti? Lidé mají i jiné zájmy než RPG. Někteří by třeba udělali hru, ale jsou ochotni do toho investovat jen určité úsilí v určitém časovém období.

Jako sorry, já sem ten poslední koho můžeš obvinit z toho že by kolem RPG nic nedělal, protože čas který RPG dlouhodobě věnuju velmi významně přesahuje čas který věnuju svým vlastním hrám které hraju a dělám to tak už přes deset let, průběžně, bez přestávky, s výsledkama... a teda určitě bych neřekl, že ztráty něčího přínosu pro RPG scénu je škoda jen protože důvodem pro tu ztrátu je jeho lenost - ani ne že bych nesouhlasil, ale naprosto nevidim tu kauzalitu, která by k takovému výroku vedla, nedává mi žádný smysl.
Pokud tu je někdo kdo by dokázal nadesignovat fakt zajímavé RPG, ale chtěl by to mít hotové do roka i s betatestem (což není technicky neproveditelné) ale neudělá to protože ví, že nezvládne za rok udělat dostatek testovacích her, pak bych ho neobviňoval z lenosti (mimo jiné protože by to byl dost nerespekt k jeho ostatním zájmům) spíš bych přemýšlel jak mu dostatek potřebných testovacích her zprostředkovat. A že bych jich myslím pár zařídit zvládl - což, mimochodem, zrovna Ty velmi hravě taky.
7.1.2014 05:09 - Bouchi
sirien píše:
Bouchi prosím neuraž se, fakt nic proti Tobě.
V pohodě, jen přičiním pár faktických poznámek.

sirien píše:
Altar vydal všehovšudy 4 RPGčka - DrDx, DrD+, DrDII a Shadowrun II, přičemž SRII byl jen překlad,

Shadowrun II vydal Blackfire.

sirien píše:
DrD+ byl původně projekt Vládi Chvátila který od něj utek po prvním nástřelu
No, já počátek tvorby DrD+ (před těmi více než 15 lety) pamatuju a rozhodně se to nedalo označit za "projekt Vládi Chvátila", ačkoli se na tom Vláďa výraznou měrou podílel. (Stejně jako se DrD II nedá označit za "projekt Karla Černína", přestože se na základní příručce Charles významnou měrou podílel, a ostatně nejen na ní.)

sirien píše:
Krabicovku Pán Prstenů kdysi vydala MF Dnes tuším že, autory už ani nevim (nebo překladatele, vůbec ani netušim jestli to je česká hra...

Je to překladovka.

Z původních českých her jsi vynechal ještě Stín meče (vydalo Virgo)
Z překladovek Yrrhedesovo oko od Sapkovského (vydalo tuším RSG).
Něco mezi je Kouzlem a mečem (přeložený Dungeon Squad s přidanou omáčkou), vydalo Mytago.

sirien píše:
Taria - vydáváno Altarem, ale jinak v podstatě Charlesův soukromý projekt
Se vznikem Tarie neměl Charles nic společného, vznikla jako rozpracování prostředí pro dobrodružství na GameConu 96 (pak se do ní zasadilo ještě pár dalších GC dobrodružství ale roky si nevtpomenu) plus onoho dobrodružství. Pak nás oslovil Charles se sadou svých dobrodružství a dohodli jsme se na jejich zasazení do Tarie, čímž vznikl modul Záhvozdí (na němž pracovali ještě i původní autoři Tarie). Teprv od Severní Tarie převzal tuhle linii Charles úplně.

sirien píše:
Asterion - vlastní tvůrčí tým s vlastní dynamikou, 3x změnili vydavatele co vím
Leda bys ty změny sčítal. Vydavatele herních modulů změnili jednou (od Altaru k Mytagu), vydavatele knih dvakrát (od Strak k Zoner Pressu, kde vyšla z asterionského prostředí jen jedna kniha, a pak k Mytagu, kde už těch knih vyšlo hafo).

sirien píše:
12 sošek Almiru - vlastní autorský tým, Altarem "pouze" vydáno
Jestli tím "pouze" vydáno myslíš "autoři přišli za Altarem se svým světem a Altar jim ho vydal", tak do Almiru se ze strany Altaru AFAIK dost zasahovalo.

sirien píše:
A věnuje se především deskovkám, RPGčka jsou doplňková záležitost která sebe sama tak jako zaplatí (aspoň co Bouchi kdysi říkal pokud vím)

Člověče tak to si zrovna pamatuješ hodně divně. Co jsem říct mohl, že settingy jsou záležitost, která se tak nějak zaplatí. (Všechny vyprodané moduly nakonec byly výdělečné, samozřejmě, nicméně jelikož byly v prodeji průměrně tak 10 let, tak ten roční příspěvek jednoho modulu k ziskům byl dost malý.) Každopádně převažující zdroj příjmů Altaru bylo a je DrD (pravidlové knížky, v součtu, tedy dříve DrD 1.6 a DrD , teď DrD II a DrD ,
Z deskovek je zdaleka nejúspěšnější Proroctví.
(Ostatně stačí se podívat na "nejprodávanější" v altařím eshopu (u Proroctví to bohužel kazí separátní evidence 2. a 3. vydání, jinak by bylo na 8. místě mezi DrD II a DrD ).)

sirien píše:
Nepředpokládal bych ani, že je na tom Altar finančně tak dobře, aby si nějaký takový mohl dovolit financovat líp, než by to případně zvládlo pár lidí tady z komunity kdyby někdo přišel s projektem, který by nadchl (možná, že komunita by to zvládla i silnějc než Altar - opět nic zlého k Altaru)

Tak koneckonců viz debaty kolem 13th Age a možnosti kickstarterového financování.
7.1.2014 06:08 - Vojtěch
Ještě jste vynechali Hrdiny Fantasy myslím.
7.1.2014 06:17 - Bouchi
Nevynechali.
sirien píše:
Hrdinové fantasy vznikly nezávisle, jejich autoři si je vytvořili sami a pak si hledali vydavatele až si ho i našli (nikoliv Altar).


Edit: Ještě k Sirienovu návrhu na tištěné CPH (http://www.d20.cz/diskuze/51475.i190.html#i190) - bohužel se mi nedaří dohledat, co a kde jsem Jersonovi nakonec psal jako zdůvodnění, proč považuji CPH v aktuální podobě za nevydatelné tiskem (nicméně perspektivní) a v jakém směru by bylo potřeba je dopracovat. Vzpomínám si že mi tuším odpovídal, že je dopracovávat nehodlá, neb se už soustředí na Omegu. Nenacházím to ani v mailech, ani v PM na RPGF či tady. Pokud je to v nějaké zdejší diskusi, tak hledání bude asi docela peklo.

Edit2: Ha, nakonec to takové peklo nebylo.
Relevantní posty:
http://www.d20.cz/diskuze/produkty-diskuze/50875.i1942.html#i1942
http://www.d20.cz/diskuze/produkty-diskuze/50875.i1956.html#i1956
http://www.d20.cz/diskuze/produkty-diskuze/50875.i1968.html#i1968
Čili dopracovat omáčku, což odsouhlasil i Jerson. (Akorát to o soustředění se na Omegu zatím nenacházím, možná to zaznělo v jiné debatě.)
Předběžně odhaduju, že jako brožura formátu B5 (tedy cca jako DrD II) by to mohlo mít 64-80 stran (podle omáčky a ilustrací). A klidně to v startovním nákladu pár stovek kusů vydám. Ale kdo dopracuje tu omáčku?
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.27751111984253 secREMOTE_IP: 3.234.214.179