30 nejlepších dobrodružství všech dob

Obsah článku:

20. SCOURGE OF THE SLAVE LORDS (Metla otrokářů)

Autor: David Cook, Allen Hammack, Harold Johnson, Tom Moldvay, Lawrence Shick a Ed Carmien

Obálka: Jeff Easley

Rok vydání: 1986

Scourge spojuje čtyři obecně populární dobrodružství otrokářů do jednoho velkého herního modulu. Bill Slavicsek poznamenává „Tento modul staví dobrodruhy proti nejhorší bandě otrokářů a obsahuje spoustu nezapomenutelných momentů. Vzpomínám si, jak moji hráči začali otrokáře nenávidět a jak se radovali pokaždé, když některého z nich sejmuli.“ Za zmínku stojí zvlášť nepřátelská postava Markessy, která pomocí chirurgie a magie mění podoby vězňů, přičemž je přetváří do kopií sebe sama a vymývá vězňům mozky, aby poslouchali jen její povely.

Stěžejní moment: Ke konci dobrodružství jsou postavy hráčů zajaty otrokáři, kteří je uvrhnou do kobek. Postavy musí v kobkách přežívat na tom málu, co najdou, aby měli vůbec šanci uprchnout, získat zpět své vybavení a vypořádat se s otrokáři.


19. AGAINST THE CULT OF THE REPTILE GOD (Proti kultu plazího boha)

Autor: Dougles Niles

Obálka: Timothy Truman

Rok vydání: 1982

Douglas Niles vystavěl město Orlane a jeho hrůzu nahánějící okolí na pouhých 28 stránkách dobrodružného modulu. Každý druhý obyvatel města je nevolníkem záhadného kultu a hráčské postavy se tak ztrácí v tom, komu věřit a na koho se obrátit. Nenajdou zde žádný bezpečný chrám ani hospodu, kde by se mohly v klidu vyléčit, protože obojí je již zavrženo zmíněným Kultem plazího boha. Když se postavy nakonec vydají vypátrat vůdce kultu, ocitnou se v dungeonu, který – jak se zdá – nemá nikterak pevné stěny a každou chvíli tak hrozí, že se stropy zřítí a postavy zavalí. Jak vypíchnul Ed Greenwood, „Detektivní bádání, nahánění padouchů, trochu mlácení nestvůr a sídliště obyvatel, které je popsáno tak podrobně, že se dá používat i mimo toto dobrodružství; kolem a dokola, tenhle modul je takový malý drahokam, který obsahuje vše!“

Stěžejní moment: Z „Plazího boha“ se nakonec vyklube přízračná nága jménem Nichiwa Ochiwida (pozn. překladatele: jedná se o volný překlad z anglického originálu „Explictica Defilus“) a když přihlédneme k tomu, že mezi okouzlujícím pohledem, kouzly a jedovatým kousáním postavy navíc sedí prvních pár kol souboje namačkané v loďce…..no, nezbývá než dodat, že je lepší, aby DM věděl kudy prchat pro případ, že by se to trošku zvrtlo.



18. THE HIDDEN SHRINE OF TAMOACHAN (Utajená svatyně Tamoachana)

Autor: Harold Johnson a Jeff R. Leason

Obálka: Erol Otus

Rok vydání: 1980

Hrdinové se na útěku před neúnavnými lovci lidí přeplaví přes jižní oceány a skončí až v Amediově džungli zahalené v oparu, kde uprostřed husté vegetace narazí na trosky stavby, která má tvar podobný mayským a aztéckým veledílům ze Střední Ameriky. Katakomby stupňovité pyramidy jsou plné žlutohnědých jedovatých výparů, a když se přes ně dostanou, objeví zde kromě mluvícího kraba poustevníka, což je umírající bohyně obilí, také dioráma Pekla. Stejně jako v případě herních modulů „Expedition to the Barrier Peaks“ a „Tomb of Horrors“ i Tamoachan je doplněn samostatným ilustrovaným sešitem, který má hráčům dotvářet představu smrtelně nebezpečného prostředí, ve kterém se nachází. „Solidní a zábavný zážitek“, říká Bill Slavicsek.

Stěžejní moment: Za masivním kruhovým kamenem s vytesaným kalendářem hrdinové objeví miniaturu města rozprostřenou na podlaze ohromné místnosti. První postava, která vkročí do místnosti, zjistí, že se nachází na bezpečné straně opony z plamenů a musí se v souboji jeden na jednoho vypořádat s útokem doppelgangera*.
(*pozn. překladatele: úmyslně nepřevedeno do ustáleného českého překladu „dvojník“, což by mohlo být zavádějící.



17. RUINS OF UNDERMOUNTAIN (Trosky Podhůří)

Autor: Ed Greenwood

Obálka: Brom

Rok vydání: 1991

Eric L. Boyd má rozhodně co říci k tomuto dobrodružství. „Tenhle modul, který je praotcem dobrodružství pro Forgotten Realms je klasické prolézání třípatrového dungeonu s vidinou dalších šesti hlavních pater pod těmito třemi. Ed Greenwood vytvořil rozsáhlé bludiště pod městem Hlubina, které je skvěle začleněno do komplexu města. Bludiště ovládá naprosto šílený Halaster Černoháv, který má ohromující kavalérii jedinečných nehráčských postav, pastí a nestvůr. Je zde celá řada místností, kde DM může rozehrát svou kreativitu a dostatek zápletek, takže zde není nouze o inspiraci.“ Sešit obsahuje nové nestvůry, několik nových kouzel a magických předmětů a navazujících map, které z modulu dělají jedno z největších dobrodružství s procházením dungeonu.

Stěžejní moment: Zrádné město Přístav lebek usazené v hlubinách Podhůří je asi nejproslulejším „settingem v settingu“. Je odrazem Města divů nad ním, kde se spojují všechny zkažené a ničemné věci do stále vřícího kotlíku pletich a intrik.


16. THE ISLE OF DREAD (Ostrov hrůzy)

Autor: David Cook a Tom Moldvay

Obálka: Jeff Dee

Rok vydání: 1980

Gary Holian píše, „První skutečný modul, který hráčům představil „širší svět“, tedy nejen příběh v hradu, lese nebo jeskyni. Ostrov hrůzy je vytrhne z jejich středověkého kotviště a hrdinové se řídí po vlnách, až se jim loď rozbije o břehy prehistorického ztraceného světa.“ „Komu by se nelíbilo poskakovat po vlnách během dlouhé plavby lodí na otevřeném moři, bojovat s dinosaury, piráty a kanibaly a děsivými kopru?“ ptá se Mike Mearls. „Jen těžko se dá uvěřit, že všechny tyto materiály lze sepnout do 32 stránkového sešitu.“ Třetiediční vydání „Ostrova hrůzy“ před časem ozdobilo i jedno z čísel časopisu Dungeon.

Stěžejní moment: Hluboko pod samotným srdcem ostrova Tabu narazí hráčské postavy na jeskyni plnou bublajících bahenných jezírek, gejzírů a všude je povlak z minerálů. Číhají tu dva kopru, kteří se chystají magicky zotročit každého, kdo je natolik odvážný, že se prokope tak hluboko do zrádného srdce ostrova.



15. CASTLE AMBER (Jantarový hrad)

Autor: Tom Moldvay

Obálka: Erol Otus

Rok vydání: 1981

Postavy se probudí a zjistí, že byly ve spánku přemístěny do podivného hradu obemknutého jedovatou mlhou. Obyvatelé jsou buď členy vyšinuté rodiny Amberových, nebo podivné stvůry. Vše je zabaleno do námětu vrtošivých zápletek a skrytého hororu. „Vzácný příklad licencovaného produktu, který vyniká jak zpracováním originálního settingu, tak i výtečným D&D dobrodružstvím“, říká John Rateliff. „Inspiruje se „averoigneskými“ příběhy jednoho z nejlepších spisovatelů tajemných historek, Clarka Ashtona Smitha a zároveň si zachovává svou osobitou svéráznost: nebezpečí a senzuálnost a mírnou rozveselenost zároveň. I to je důvodem, proč modul nastiňuje jednu, ale dvě možné dohry.

Stěžejní moment: Po prozkoumání desítek komnat hradu Amber jsou postavy přemístěny do Averoigne, mýtické verze středověké Francie sužované nekromanty, vlkodlačími čaroději, hadovitými stvůrami a 30 metrů vysokým nemrtvým kolosem.



14. DEAD GODS (Mrtví bohové)

Autor: Monte Cook

Obálka: rk post

Rok vydání: 1997

„Až příliš často postrádají D&D dobrodružství akci, při které zatínáte zuby a zvedá vás ze židlí, akci, která definuje svět,“ říká Alan Kohler. „Toto Planescape dobrodružství od Monte Cooka vrací takového ducha dobrodružství zpět do hry v podobě závodu s časem, při kterém jde o to zabránit znovuoživení silného démona.“ A když tím navrátivším se démonem je postrádaný Orcus, oběť druhoediční éry pogromu, která hru D&D připravila o některé z těch nejlepších padouchů, měli příznivci D&D důvod k oslavě. I když jejich postavy z toho tak nadšené nebyly. Opěvovaný návrat do Hrobky drowů (Vault of the Drow stejnojmenné dobrodružství z roku 1978) zajistilo tomuto dobrodružství patřičné místo v historii D&D.

Stěžejní moment: Poté, kdy Jim Ward ve svém úvodníku „Angry Mothers From Heck“ v časopisu Dragon zamítl další používání démonů ve hře, nejenže měli fandové D&D možnost sehrát prostřednictvím postav svůj part v návratu tohohle drsného týpka, ale měli také možnost zadovádět si na jeho gigantickém mrtvém těle v Astrální sféře.



13. DWELLERS OF THE FORBIDDEN CITY (Obyvatelé Zakázaného města)

Autor: David Cook

Obálka: Erol Otus

Rok vydání: 1981

„V tomto klasickém dobrodružství vytváří David Cook zapomenuté město v džungli v úžasném stylu Edgara Rice Burroughse“, říká Eric L. boyd. „Postavy hráčů si mohou probojovat cestu do města labyrintem pastí a nestvůr anebo si najít vlastní způsob, jak se do ruin města ukrytého v džungli dohrabat. Dostanou se do města rozděleného na frakce tasloiů, zmetků, strašáků, kouzelníků, yuan-ti a dokonce i orientálních draků. Cook doplňuje spoustu detailů k prostředí, čímž motivuje k prozkoumávání města, ale samotná mapa příliš inspirativní není.“ Wolfgang Baur dodává „Neobvyklé a nádherné sopečné pozůstatky jsou nyní již klišé, ale co má být?“

Stěžejní moment: Dobrodružství je skvěle zapamatovatelné díly nestvůrám – aboleth, zmetek, tasloi a yuan-ti pochází ze Zakázaného města (Forbidden City) z D&D. Aboleth, který střeží jeden ze vstupů do města, je místními zmetky uctíván coby bůh.



12. THE FORGE OF FURY (Výheň zuřivosti)

Autor: Richard Baker

Obálka: Todd Lockwood

Rok vydání: 2000

Ve druhém pokračování třetiediční „dobrodružné cesty“ od WotC se hrdinové vydávají do opuštěné trpasličí tvrze, kde hledají jedinečnou zbrojnici kováře Durgedina Černého. Bitva na mostech obklopujících podzemní jezerní úkryt černého draka se rozhodně zapíše do duše i toho nejstatečnějšího dobrodruha. „Aby dobrodruzi výpravu přežili,“ poznamenává Christopher Perkins, „musí fungovat jako tým. Protivníci jsou chytří a kreativně využívají svá doupata a černých drak na samotném konci ukazuje, že není zapotřebí máchání šestimetrovými křídly k tomu, aby dobrodruzi skučeli o život.

Stěžejní moment: Postavy na druhé úrovni mohou očekávat pár drsnějších akcí, které trochu překračují jejich možnosti, ale nezapomenutelným momentem „Výhně zuřivosti“ je téměř neporazitelný provaznatec. Někdy, mí milí dobrodruzi, je lepší vzít nohy na ramena!



11. THE GATES OF FIRESTORM PEAK (Brány do hory Firestorm)

Autor: Bruce R. Cordell

Obálka: Jeff Easley

Rok vydání: 1996

Chris Pramas uvádí, „Cílem bylo vytvořit dobrodružství, které využívá v té době nová pravidla Player´s Option. Jak se pak ukázalo, tak tento záměr byl podružný v porovnání se zdravou dávkou hororu ve stylu Lovecrafta, kterou se dobrodružství může pochlubit. Použití „věcí, které člověku nejsou známé“ se neminulo účinkem.“ Jak dodává John Rateliff, „Každý, kdo hraje dostatečně dlouho, se dostane do fáze, kdy zjistí, že už ve hře použil nebo odehrál vše. Tohle dobrodružství je důkazem, že se svěžím nápadem se vždy dá pokročit kupředu a hrát se stejnou vervou a osobním zaujetím, jaké člověk cítí, když se s hraním teprve seznamuje.“

Stěžejní moment: Dobrodružství je doplněno několika mapami hlavních setkání v malém měřítku, z nichž nejpozoruhodnější je bazar kupců z Temných říší zvaný Velká promenáda. Přihoďte k tomu duergarského vůdce a bandu jeho šílených nohsledů a okamžitě dosáhnete chaosu!


< 20. až 11. místo >
30. až 21. místo 10. až 2.místo
Převzato z časopisu Dandžn. Článek vznikl v roce 2004 a některé časové údaje proto již nemusí být relevantní.
Napsal Vannax 18.03.2009
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 14 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.1226270198822 secREMOTE_IP: 3.15.221.136