Kultura

ShadoWWW
3.3.2010 07:30
Dračí doupě II (původní)
Konečně vznikly oficiální stránky Dračího doupěte II. Zatím tam jsou jen stylové wallpapery a seznam autorů.

Trochu mě překvapilo, že tam není nikdo, kdo by se nějak častěji objevoval na stránkách Kostky. Z toho mi vychází, že nové DrD bude mít pravděpodobně blíž k Fate než k DnD 4E.

TATO DISKUSE JE VYHRAZENA PRO PŮVODNÍ (NEREVIDOVANÉ) DRD2. DISKUSE O REVIDOVANÉ (AKTUÁLNÍ) VERZI JE ZDE

Recenze původního DrDII:
Sirienova recenze
Jersonova recenze
14.3.2011 15:23 - sirien
Otázku toho že někdo bude nahlížet na pravidla jako na něco ultimátně daného odmítám řešit, pokud nějakej systém nemá v úvodu vyjasněno, že to tak není, je to problém toho systému.

Začátečníky má do problematiky uvést úvod pravidel, v tomhle konkrétním problému bych odvolání k začátečníkům viděl jako výmluvu, nikoliv důvod. U kapitoly o strukturování příběhu a o RP možnostech, budiž, ale u popisů ras to fakt nežeru.

To, že DrDII není vázáno na konkrétní setting není v tomhle směru problém - i tak jsou v universálních hrách věci jako "elfové žijí v lesích" - v mém settingu mohou být klidně vůdčí rasou urbanizace, vědy a technologie, takže nezájem. Pokud má být ta hra psaná jako fantasy-universální, tak holt nebudou popsaní jen jedním způsobem, ale budou tam návrhy tří možností nebo třeba jedna konkrétní rozvedená a pod tím odstavec nastiňující čtyři další varianty, "na které zde bohužel není místo" (a rovnou můžu udělat rasovej sourcebook, za kterej mi hráči urvou ruce, protože to bude snad první takovej sourcebook na lepší úrovni vůbec).
Tímhle způsobem bude hra vést hráče k tomu, aby svůj setting vytvořili nápaditě a zajímavě, dodá jim inspiraci, což je u RPG podstatná deviza a ta možnost nudných elfů tam ostatně pořád zůstane zachována.


Ostatně, když už se zmínili začátečníci - zejména kvůli náctiletým začátečníkům bych narval tohle odlišné rasové pojetí hned do úvodní knihy, protože největší "odpad" hráčů RPG spadá dle mého skromného pozorování do přechodu z věku -náct do -dvacet, přičemž důvodem je nejčastěji to, že hráči nemají zájem plýtvat svým časem na dungeon crawl. V okamžiku kdy bude jejich hra od začátku obsahovat širší, sociální prvky (viz předchozí posty, tuším že Jarik), k jejichž hraní hned od začátku povede, bude hra pro hráče později lákavější. Stejně tak se zvýší její potenciál pro dívky (viz zejména Jerson v jiných diskusích)
14.3.2011 15:59 - Hugo
Vojtěch píše:
Vím že pravidla nejsou tesaná v kameni, ale problém je se začátečníky.


A prave proto po nich chces aby si museli vsechnu tvurci cinnost odrit sami? Ech! To je nejaky protimluv. Nebo Ne?

Pokud vychazim z predpokladu, ze zacatecnikovi (nebo i cloveku, ktery fantaziii nema tak rozvinutou atd), je potreba veci servirovat snadno uchopitelne, tak je to tak. Jenze je potreba aby to melo nejkou hlavu a patu.
Nez se zase utopime v rozbredlosti. Zkus se zamyslet nad tim, co hraci muzou za techhle vstupnich podminek?

Mam novacka a ten nema sajn jak a co muze delat, podle zakona schvalnosti se nad hrou sejde skupinka tech, co to nikdy nijak nehrali, ale jsou zvedavi...
Kdyz teda nemaji moznost pouzit nekoho kdo uz je znalejsi (zde by se dalo hadat o to, zda a kdy to je dobre, ale to ted nechme), tak je potreba jim dat do ruky neco, co bude fungovat ne jen na p-rvnich pet minut, ale prinese to i nejakou moznost rozvoje.

Bohuzel ve chvili, kdy mam generic nebo system only knizku, tak sice muzu definovat fungovani magie (z hlediska mechaniky), ale tezko uz muzu definovat
provazanost magie (z hlediska prostredi, kosmologie, nabozenstvi...). Tohle uz generic vseobecny model proste neresi (z principu resit nemuze)!!!

Jenze to je prave ten zasadni problem.

sirien píše:
i tak jsou v universálních hrách věci jako "elfové žijí v lesích" - v mém settingu mohou být klidně vůdčí rasou urbanizace, vědy a technologie, takže nezájem


Ze si tady kradu Siriena a jeho vyklad, ale do prkynka, zase je zabejcenost v pochopeni kritiky. Ani ja ani Sirien se nesnazime rikat ze elfove jsou zlo a nepouzitelnost, nerikal to ani Jerson. Podstatat techhle kritik a vytek tkvi nekde jinde a unika nepochopena.

Napadana je zjevna disproporce univerzalni rasa a vedle ni (jako popelky) pro konkretni uzka pole specializovane rasy... Ktere v generic modelu zavani stale necim typu class dwarf nebo class elf DnD 1. edice!

Uz kdyz si srovnam z n-krat omleteho DnDcka kapitola elf ze zakladni prirucky a vedle toho kapitola elf (zpravidla s privlastkem) zprirucky k settingu X. Tak mi z nejakeho duvodu vychazi, ze ti ze zakladni prirucky jsou strasne placati, kdezto ti ze settingove uz vetsinou nejaky hlubsi rozmer maji.
Pak pochopitelbne zacnou nad temi "obecne generickymi" v zajimavosti vitezit ruzni Drowove z FR, Ebberonsti elfove s nekro-gerontokracii (a z ni plynoucich problemu) atd...

Podobne kdyz si vezmu zde zminovane srovnani s WoD, tak do prkynka zase pointa vtipu nejni v tom, ze upir pije krev (to kupodivu melo DnD i DrD taky), Opet tam zase funguje ten drobny, lec podstatny detail, ze to je v nejakem ramci (v tomto pripade WoD co by prostredi - setting, nikoli storyteller system !!!)
No jo... Jenze o neco takovehohle se tim generic cosi snazime fantasy narody a rasy pripravit... Prinejmensim, ti, kteri se snazi vehementne obhajit jejich zivotaschopnost bez "ekosystemu" ve kteremby se mohli pohybovat a ze ktereho by mohli tezit...
14.3.2011 16:55 - Jerson
K rasám mi přišel nejlepší popis elfa v Shadowrunu, něco vy smyslu "Taky jste slyšeli, že elfové žijou v lese a objímají stromy? Tak to jsou kecy. Elfové se vyznají v technice lépe než lidé" - psáno u elfího deckera.

Občas mi připadá, že hráči hrají nelidské rasy ve fantasy RPG tak, že kdybych to převedl do reálných národností, tak všichni Rusové pijí vodku a nosí beranici, všichni Němci nosí krátké kalhoty s kšandami, klobouček a požírají klobásy, Japonci jsou buď samurajové s katanou, nebo maníci co se hrabou v elektronice, a Češi jen sedí v hospodě a chlastají pivo.

I Tolkien má hodně odlišné elfy. Má i hodně odlišné hobity od klasického steraotypu "milý šibalský superobratný zloděj", akorát ti trpaslíci jsou trochu více unifikovaní (protože v Hobitovi je jich moc a v Pánovi prstenů jen jeden)
14.3.2011 17:14 - sirien
Zrovna Shadowrun bych si v tomhle moc k ruce nebral, metalidé (elfové, trollové) tam jsou herním prvkem který nemá vyzdvihnout nelidskou rasu, ale právě naopak tam je řečeno že všichni jsou "homo sapiens", navíc do jednoho vychovaní lidmi v lidském prostředí.
Metalidé v SR nemají být ani tak odlišnou "rasou" v našem aktuálním slova smyslu, právě naopak jsou tam přítomni aby vyzdvihly rasistické a xenofobní prvky toho světa ještě víc do záře reflektorů.
14.3.2011 17:47 - Hugo
Jerson a Sirien: Siriene souhlas s SR metalidmi, jenze zase jsme u toho, ze se jedna o vec v kontextu settingu (metalide nejak vznikli z lidi behem goblinizace, ci jak se to jmenovalo)... Jenze kdyz tohle utrhnu pak cela vec ztraci pointu.

Dtto jak Colombo nekde o deset patnact postu nize Argumentuje elfy u Sapkowskeho... Jasne je to literarni a je to dekonstrukce, ale stejne kdyz utrhnu navaznost na... tak to cele zase ztrati logiku a nezbude z toho nic nez clovek se spicatejma usima...

Akorat se obavam ze tenhle sled myslenek zde nebude pochopen
14.3.2011 18:46 - Vojtěch
sirien píše:
To, že DrDII není vázáno na konkrétní setting není v tomhle směru problém - i tak jsou v universálních hrách věci jako "elfové žijí v lesích" - v mém settingu mohou být klidně vůdčí rasou urbanizace, vědy a technologie, takže nezájem. Pokud má být ta hra psaná jako fantasy-universální, tak holt nebudou popsaní jen jedním způsobem, ale budou tam návrhy tří možností nebo třeba jedna konkrétní rozvedená a pod tím odstavec nastiňující čtyři další varianty, "na které zde bohužel není místo" (a rovnou můžu udělat rasovej sourcebook, za kterej mi hráči urvou ruce, protože to bude snad první takovej sourcebook na lepší úrovni vůbec).
Tímhle způsobem bude hra vést hráče k tomu, aby svůj setting vytvořili nápaditě a zajímavě, dodá jim inspiraci, což je u RPG podstatná deviza a ta možnost nudných elfů tam ostatně pořád zůstane zachována.


A jsi prakticky u toho, co jsem se tu snažil obhájit. Buď minimalismus kde se spíš rozeberou fyzické předpoklady a o nicmoc se tam neotírat (ani o ten natvrdlej les, ten bych zmiňoval kdyby už jako muselo něco) a nebo vícero možností (což je samo lepší možnost, ale zas se sem tlačí omezení finanční - počet stran atd., i když jak říkáš za tuhle přidanou hodnotu by si asi stálo připlatit... otázka zní, jestli to tak vidí i prvně do hry vstupující lidé a jestli by nestálo za to tohle vystřelit jako přídavek k pravidlům).

Hugo píše:
A prave proto po nich chces aby si museli vsechnu tvurci cinnost odrit sami? Ech! To je nejaky protimluv. Nebo Ne?


Tak předpokládám, že když jdeš do hry, tak budeš mít nějakou představu, co to chceš hrát, i když to třeba bude nanicovaté z pohledu veterána, tak by zas nemusela hned na místě pravidla a podbízet hráči nějakou obr textovou zdí, že to má mít tak a tak. Ono je taky rozdíl nabízet švédský stůl a krmit husu. Při prvním ochutnáš kde co, při druhém bys to asi radši vrátil, když si představíš, že by to udělal někdo tobě. Já bych hráče hned z kraje nezavaloval víc než je nutné. Namlsat, něpřecpávat.

A co se 3E týče, tak i ta měla v základu setting - osekaný Greyhawk, jestli se nepletu. S navazující kosmologíí pro DMG a tak. Tady myslím, že by se DrD II mohlo trochu osmělit a alespoň něco nabídnout.
14.3.2011 20:16 - Jerson
Shadowrun jsem bral jako příklad popisu. Myslím si, že v jakémkoliv fantasy světě klidně může být popsaná stereotypní rasa, ale pak je k tomu třeba ukázat, že jedinci dané rasy se liší víc než nějací "průměrní zástupci" jednotlivých ras.
14.3.2011 20:26 - OzzKar
už teď mi DrD (o,plus,II) zní jako solidni kravina. Pokud nebude kniha vyloženě luxusně provedená (nebude) tak nemám důvod kupovat. A vlastně ani pirátit. Zlatí Exalted.
14.3.2011 22:01 - alef0
OzzKar píše:
už teď mi DrD (o,plus,II) zní jako solidni kravina. Pokud nebude kniha vyloženě luxusně provedená (nebude) tak nemám důvod kupovat. A vlastně ani pirátit. Zlatí Exalted.

Však nekupuj, ale keď niečo nazveš kravinou, tak by si to mohol aspoň vyargumentovať :-)


Jerson píše:
tak všichni Rusové pijí vodku a nosí beranici, všichni Němci nosí krátké kalhoty s kšandami, klobouček a požírají klobásy, Japonci jsou buď samurajové s katanou, nebo maníci co se hrabou v elektronice, a Češi jen sedí v hospodě a chlastají pivo.

... a všetci Brujah bijú ostatných dopravnými značkami a všetci Malkaviáni robia Mwehehehehehe a bijú ostatných mŕtvou rybou :-)
14.3.2011 23:15 - Vojtěch
A taky mají setting! *závist*

:D
15.3.2011 01:18 - sirien
Vojtěch píše:
Buď minimalismus kde se spíš rozeberou fyzické předpoklady a o nicmoc se tam neotírat (...) a nebo vícero možností

a) nevidím důvod, proč zrovna fyzické a ne psychické. A když už, tak neodfláknutě. Minimalismus bych viděl v jedné stránce kam napíšeš "ok, můžete mít i jiné rasy, elfouny a trpoše a kdovíco, pokud o to máte zájem tak to řešte pro každou takovou parasu zhruba nějak takhle" - tečka.
b) já netvrdím, že tam má být více variant. Já tvrdím, že tam má být jedna víc rozvržená zajímavá varianta a pak za ní jeden odstavec, kde je řečeno "ok, a pak to ještě může být takhle nebo takhle nebo takhle nebo takhle ale sorry na to tu nemáme místo, tak jen zrychla pro inspiraci"

Vzhledem k tomu, že ve fantasy autoři prostě budou chtít mít nějaké popisy ras (protože čtenář, zejména původní oDrD hráč, by se cítil asi i právem ošizeně, kdyby tam nebyly) tak ať to je udělané pořádně (zajímavě, inovativně, inspirativně), protože to, že elfouni maj zelenou kůži, žijou ve hvozdu a jsou to melancholický vegan hippie se můžu dočíst v tisíci jinejch zdrojích a nijak zvlášť zajímavý ani inspirativní to neni, spíš naopak.

Vojtěch píše:
když jak říkáš za tuhle přidanou hodnotu by si asi stálo připlatit... otázka zní, jestli to tak vidí i prvně do hry vstupující lidé

Takovéhle sourcebooky nejsou určeny lidem co to kupují poprvé a nikdy to nepotkali, jsou určeny stávajícím hráčům (klidně třeba i těm kteří to hrajou teprve čtvrt roku a chytlo je to, ale pořád už hráčům) a pak lidem co se v RPG už trochu orientují a zaujme je to rovnou ve chvíli kdy kupují základní příručku (protože podobné sourcebooky lze většinou využívat i u hraní jiných systémů pro inspiraci a tak - třeba když sem ved fantasy hru podle GURPS tak jsem u nekromantů s velkou chutí používal Asterioní (IMAO dosud nepřekonanou) příručku Nemrtví a světlonoši)

OzzKar píše:
Zlatí Exalted

Doslova :)

alef0 píše:
Však nekupuj, ale keď niečo nazveš kravinou, tak by si to mohol aspoň vyargumentovať :-)

Vždyť také vzásadě argumentuje - nepíše že to JE kravina, píše, že "už teď se mu to zdá jako kravina", což, rozvitě napsáno, docela jasně znamená "z dosavadních informací které jsem dostal nemám absolutně žádnou důvěru v kvalitu budoucího produktu" (=váš marketing manager by měl dostat padáka na hodinu - a ani to neříkej, jeho jako zákazníka nezajímá, že autoři nemaj prachy na to mít skutečného m. managera a řeči o tom, že to nejde, ho spíš otravují než uklidňují, protože on jako zákazník chce výsledný produkt ze kterého bude mít dobrý dojem, když si ho koupí, ne omluvné kecy)

(Ozzkar: Sorry že sem si dovolil, ale nedalo mi, pokud jsem se ve významu Tvého postu minul tak se omlouvám)
15.3.2011 06:25 - Vojtěch
sirien píše:
a) nevidím důvod, proč zrovna fyzické a ne psychické. A když už, tak neodfláknutě. Minimalismus bych viděl v jedné stránce kam napíšeš "ok, můžete mít i jiné rasy, elfouny a trpoše a kdovíco, pokud o to máte zájem tak to řešte pro každou takovou parasu zhruba nějak takhle" - tečka.

Fyzické a psychychycké minimalisticky například tak, že by tam šlo popsat, čím se zrovna elf od člověka liší a to z pohledu člověka. Maj špičatý uši, líp kouzlí ale zas tolik nevydrží atd., ale kdyby to bylo psané z pohledu středověkého člobrdy (nebo kam se to to DrD II jako stylizuje), tak by tam byla klidně i snůška pověr a kde čeho. Kdyby byl i setting, tak by se širší popis dal strávit mnohem snáz, ale bohužel zatím o žádném není slechu. všelijaká možná by se pak dala rozepsat na ty možnosti a ani by to nevypadalo nějak nesouvisle a podbízivě pro jednu variantu.
sirien píše:
b) já netvrdím, že tam má být více variant. Já tvrdím, že tam má být jedna víc rozvržená zajímavá varianta a pak za ní jeden odstavec, kde je řečeno "ok, a pak to ještě může být takhle nebo takhle nebo takhle nebo takhle ale sorry na to tu nemáme místo, tak jen zrychla pro inspiraci"

Ona jedna rozpracovaná varianta svádí k tomu vzít jí jako danou a ostatní přehlížet. Možná by zafungovalo udělat pár zajímavých možností pro všechny a pak vystřelit jeden nebo dva popisy ras s tím, že takhle to může vypadat, když si s tím pohrajete a pobídku, aby si rasu nějak začlenili do svého světa (třeba ten extra až v sekci pro vypravěče).
sirien píše:
Takovéhle sourcebooky nejsou určeny lidem co to kupují poprvé a nikdy to nepotkali, jsou určeny stávajícím hráčům (klidně třeba i těm kteří to hrajou teprve čtvrt roku a chytlo je to, ale pořád už hráčům) a pak lidem co se v RPG už trochu orientují a zaujme je to rovnou ve chvíli kdy kupují základní příručku (protože podobné sourcebooky lze většinou využívat i u hraní jiných systémů pro inspiraci a tak - třeba když sem ved fantasy hru podle GURPS tak jsem u nekromantů s velkou chutí používal Asterioní (IMAO dosud nepřekonanou) příručku Nemrtví a světlonoši)

No to jistě, ale to už jsou taky hráči, kteří IMHO ocení rozsáhlý popis rasy včetně nějakých zvláštností a zužitkují ho. Možná by stálo za to, kdyby se třebas v pevnosti pak objevovaly popisy ras a různých alternativ a pak přistávaly s nějakým zpožděním i na stránkách a v pravidlech bylo něco ve smyslu "Chcete vědět víc?" (autoři se tváří, že podpora pravidel po vydání neustane a tohle je myslím dobrý materiál do přídavků).
15.3.2011 08:13 - noir
sirien: No, v některých SR produktech, které propojují tenhle svět s Earthdawnem jsou elfové všechno jiného, než homo sapiens. takoví Blood elves z Irska nemají s lidmi nic společného. AMerický Tir Taingire je jen velmi slabým odvarem těch jejich her napříč generacemi - nenávisti, která se nese napříč třemi věky (Aina, nebo jak se ta královna jmenuje?) Nicméně obecně základní pravidla podporují to, co píšeš, s tím souhlasím.
15.3.2011 08:48 - OzzKar
alef0 píše:
Však nekupuj, ale keď niečo nazveš kravinou, tak by si to mohol aspoň vyargumentovať :-)

je tam že se MI to zdá jako kravina. můj argument - nelíbí se mi to ;-)

Ale zase díky topicu o DrDII jsem objevil ty Exalty... takže dík.
15.3.2011 09:25 - alef0
To je moja nevôľa k jednoslovným recenziám typu ,,SIRIEN JE KRAVINA!".
15.3.2011 09:28 - Colombo
OzzKar: teď jsi jen zopakoval stejnou kravinu. A argument to není. Argument by bylo proč se ti to nelíbí.
15.3.2011 09:45 - Hugo
Vojtěch píše:
Tak předpokládám, že když jdeš do hry, tak budeš mít nějakou představu, co to chceš hrát, i když to třeba bude nanicovaté z pohledu veterána, tak by zas nemusela hned na místě pravidla a podbízet hráči nějakou obr textovou zdí, že to má mít tak a tak. Ono je taky rozdíl nabízet švédský stůl a krmit husu. Při prvním ochutnáš kde co, při druhém bys to asi radši vrátil, když si představíš, že by to udělal někdo tobě. Já bych hráče hned z kraje nezavaloval víc než je nutné. Namlsat, něpřecpávat.


Nechci ti brat il.uze, ale clovek nepotrefeny zhusta nevi co si pod tim predstavit (v lepsim pripade) a nebo ma tendenic jet podle sablony dracakysmu (v horsim pripade) - druhy pripad kdysi krasne demonstroval kamarad psycholog... Lidi maji tendenci si do hrani projektovat to co si mysli ze by tam melo byt. Lec kdyz je to predstava scestna a ty jim neukazes ze to lze i jinak, je zle...

Jinak ten tvuj primer se Svedskym stolem mi ale zase pripomina Sirienem nize zminene popiseme nekolik alternativnich nastrelu at si hraci vyberou podle chuti..

Cimrmanovsky krok stranou: co vlastne chteji nebo nechteji ti co by to melo cilovat? Ptal se jich nekdo a nebo se zakliname jenom tim co vime (nebo si myslime ze vime...)

Vojtěch píše:

Buď minimalismus kde se spíš rozeberou fyzické předpoklady a o nicmoc se tam neotírat (...) a nebo vícero možností

sirien píše:

a) nevidím důvod, proč zrovna fyzické a ne psychické. A když už, tak neodfláknutě. Minimalismus bych viděl v jedné stránce kam napíšeš "ok, můžete mít i jiné rasy, elfouny a trpoše a kdovíco, pokud o to máte zájem tak to řešte pro každou takovou parasu zhruba nějak takhle" - tečka.
b) já netvrdím, že tam má být více variant. Já tvrdím, že tam má být jedna víc rozvržená zajímavá varianta a pak za ní jeden odstavec, kde je řečeno "ok, a pak to ještě může být takhle nebo takhle nebo takhle nebo takhle ale sorry na to tu nemáme místo, tak jen zrychla pro inspiraci"


Osobne mi do zakladni prirucky, kde se setting resit nebude prijde lepsi alternativa (b). Cili udat zakladni smer. Nejake rasy, kde je uplne jedno zda to budou elfove, trpaslici, hobiti, ci treba psolide, kockolide a opolide, bych resil v settingu, kde budu mit provazano jednotlive pronarody s prostredim a vomackou.

Ale jak rikam, jestli cilova skupina chce Tolkien-like sablony, pak je muj nazor zbytecny...

Vojtěch píše:
ale kdyby to bylo psané z pohledu středověkého člobrdy (nebo kam se to to DrD II jako stylizuje), tak by tam byla klidně i snůška pověr a kde čeho. Kdyby byl i setting, tak by se širší popis dal strávit mnohem snáz, ale bohužel zatím o žádném není slechu. všelijaká možná by se pak dala rozepsat na ty možnosti a ani by to nevypadalo nějak nesouvisle a podbízivě pro jednu variantu.


No a to je presne vono! Kdyz vymezis prostredim (settingem) manevrovaci prostor a das moznost vzniku a vyvoji nejake "legendy" maji se hraci snaze ceho chytit. Namisto zjednoduseneho modelu jdu do dungeonu A a vykidlim ho, pak muze hrac v klidu hrat parafrazi na Romea a Julii (kde se kvuli lasce mezi elfkou a cloveke - pripadne obracene budou kydlit mnohem dabelsteji cele narody...), prekvapive presto ze to ve vysledku bude nejspis zas ekrvava rez bude mit uz primo od prvniho pohledu nekolik rovin... Navic hrac k tomu prestava zaujimat stanovisko oni jsou zli (a priori), ale zaujima ho podle vlastniho svetonazoru (presvedceni vs o cem jsem presvedcen...)

Vojtěch píše:
Ona jedna rozpracovaná varianta svádí k tomu vzít jí jako danou a ostatní přehlížet. Možná by zafungovalo udělat pár zajímavých možností pro všechny a pak vystřelit jeden nebo dva popisy ras s tím, že takhle to může vypadat, když si s tím pohrajete a pobídku, aby si rasu nějak začlenili do svého světa (třeba ten extra až v sekci pro vypravěče).


Takze radsi nedame nic a nic nevysvetlime, 10% chapavych pochopi, 90% ktere to cilit melo to nezaujme a zahodi? S touhle logikou bysme mozna meli kompletne zavrhnout skolstvi, ne? To taky funguje tak, ze ti nekdo da nejprve nejaky model (vetsinou kupodivu ne obecny) a teprvepo vstrebani zakladu se zacnes zabyvat tim, ze to mozna neni tak docela pravda...
15.3.2011 09:49 - alef0
Vojtěch píše:
Kdyby byl i setting, tak by se širší popis dal strávit mnohem snáz, ale bohužel zatím o žádném není slechu

Ty keď si začínal s DrD, mal si setting? :-)

Ide o to, že DrD má implicitný setting, teda ten, ktorý nie je spísaný, ale reálne existuje v podvedomí hráčov. Zrejme žiadny hráč nespadne z jahody nič netušiac o fantasy, čiže reálne mnoho z nich bude hrať tak, ako by hralo DrD1/DrD+.

Plánuje sa myslím dobrodružstvo ešte, to je tiež príspevok k settingu.
15.3.2011 10:36 - Hugo
Vojtech - vzorove dobrodruzstvi je modelovy priklad a ma slouzit jako ukazka toho jak autori zamysleli hrani...

Kdyz jsem pred (cca 17 lety) zacinal s DrD 1.0, ktere se mi tehdy dostali do drapu, tak jsem nafasoval (patrne jsem byl malo proti) ulohu DM. Pochopitelne jsem pod vlvivem tehdy me dostupnych zdroju zacinal s necim typu Dungeon crawl (tezko ict do jake miry to bylo dano absenci nejakych hlubsich zdroju). Nicmene po kratkem case podobnych experimentu jsem zacal hledat kudy by to slo dal.

Problem byl, ze model Dungeon crawl aneb vlezme do jeskyne a vsecko vykydlemez, je sice pekna vec, ale casem se to preji, protoze je to furt stejne. Casem jsem tak presedlal na ponekud sirsi zaber, kdy padousi uz meli neco jako vlastni motivace proc delaji to co delaji...

To ze jsem zacal resit situace, kdy je v dobrodruzstvi vic nez jeskyne s velepadouchem co by sefem, a ze to cele je nejak navazano na okoli a nejak si to zije svym zivotem, vzeslo tak rikajic ze zvidavosti a snahy zkouset co s tim dal jde jeste delat.
Nicmene to ze jsem pres pocatecni absenci patricnych zdroju nezanevrel na hrani RP bych spis pricital vlastni zarputilosti a tvrdohlavosti nez zazracnym kvalitam DrD.

Cili jak kdyz jsem zacinal tak jsem setting nemel a musel jsem si ho tudiz vymyslet. Nicmene (kdyz se zachovam podle mustru kazdy cikan podle svy planety hada), do jake miry musim vyzadovat od prumerneho hrace/DM takove nasazeni a zapal abych ho nutil vytvaret si setting vlastni podle potreby?
To ze je nekdo grafoman nebo sileny autor jako Hugo, ktereho to bavi a ujizdi si na tom, neznamena, ze je spravne tenhle pristup vyzadovat ode vsech...
15.3.2011 11:15 - sirien
Vojtěch píše:
tak by tam byla klidně i snůška pověr a kde čeho

Jenomže už to je ve skutečnosti děsivě stereotypizující. Ve chvíli kdy uděláš něco tímhle způsobem se podle mě dostáváš do naprosto kontraproduktivní roviny a skončíš jako s oDrD, kdy každá skupina hrála v odlišnym settingu, nicméně všichni elfové a trpaslíci byli ubíjejícně stejní, mnohem stejnější než v jakékoliv fantasy literatuře kterou jsem četl, ploše pojatí podle strohého popisu v pravidlech. To už mi úplná tabula rasa přijde jako víc inspirativní než mizerně udělané guidelines na dva odstavce s pár nudnými stereotypizujícími větami. Jako vrchol nevkusu se mi pak jeví Asterion, který se snaží tvářit jako propracovaný svébytný svět a přitom to je přehlídka neskutečné obyčejnosti, jediná rasa která se tam nějak tváří aspoň trochu zajímavě jsou pouštní elfové, ale i ti nejsou nic jiného než mix lidského pouštního národa řízlý lehce arabskou mystikou a tak trochu Dunovými fremeny - všechny ostatní národy jsou totálně na zabití - trpaslíci jsou obyčejní až to bolí, lesní elfové jsou mix typického (lidského) idealizovaného lesního národa s africkými domorodci, skřítci jsou Japonské kladivo mezi oči, ty koňský nomádi sou extremizované Španělsko, horští elfové jsou obyčejní horští barbaři, orkové jsou prostě kočovný národ... celý Asterion bych dokázal odehrát bez jediné nelidské rasy a nepoznal bys rozdíl, fakt super.

Vojtěch píše:
Možná by zafungovalo udělat pár zajímavých možností pro všechny a pak vystřelit jeden nebo dva popisy ras s tím, že takhle to může vypadat, když si s tím pohrajete a pobídku, aby si rasu nějak začlenili do svého světa

Taky zajímavá možnost

Vojtěch píše:
Možná by stálo za to, kdyby se třebas v pevnosti pak objevovaly popisy ras a různých alternativ a pak přistávaly s nějakým zpožděním i na stránkách a v pravidlech bylo něco ve smyslu "Chcete vědět víc?"

To je už jen otázka marketingu toho sourcebooku, proč ne

noir: V Tir Teirngire vládne velkokníže. Celé Tir Teirngire je Americká obdoba post-Irského Tir na´nÓg (nebo jak se to sakra menuje a píše), ve kterém vládnou tisíce let staří elfové a druidé, kteří se, podobně jako draci, najednou jakoby odnikud objevili po návratu magie v roce 2011.
I tito tisíce let staří elfové jsou biologicky stále "homo sapiens (nobilis)" stejně jako nově zrození elfové, jenomže prostě odchovaní kulturou která existovala před pěti tisíci lety. Výsledkem také je, že Tir Teirngire sice má mnohem slabší tradici v prastaré magii a podobně (čelní představitelé tam jsou převážně velcí draci), ale má plné nasazení moderních technologií - na druhou stranu Tir na´nÓg (nebo jak se to) má silnou původní magickou tradici, ale je spoutáno konzervatismem (jedna z nejuzavřenějších zemí Šestého světa, její vládci stále plně nejpojmuli koncept moderní komunikace, dopravy a mezinárodního obchodu) a technologicky je spíše zaostalé (přesněji vláda a stát technologii moc nepoužívá, rozhodně ne tam, kde ji může nahradit magií, bez ohledu na efektivitu). Kladným jevem nicméně je, že tam mají hrozně slabé korporace, což se zase o Tir Teirngire říct úplně nedá.

Těhle prastarých elfů je ale ve skutečnosti po celém světě hrozně málo, jen o něco řád nebo dva víc, než velkých draků.

OzzKar píše:
Ale zase díky topicu o DrDII jsem objevil ty Exalty... takže dík.

Sem ani nečekal, že by tu mé Exaltí prudění mohlo mít efekt :) Neni zač :)

alef0 píše:
To je moja nevôľa k jednoslovným recenziám typu ,,SIRIEN JE KRAVINA!"

Zkoumal jsem Tvůj výrok za pomoci strýčka Googla a musím říci, že se takřka určitě nejedná o axiom, tedy bych požádal o nějaké podpůrné argumenty k této zajisté zajímavé hypotéze :P

alef0 píše:
Ty keď si začínal s DrD, mal si setting?

Ano. DrD implicitně obsahuje (velmi nevkusný) polotovar settingu, který je možné vidět ve všech dračákystických hrách a hrách většiny lidí hrajících DrD vůbec. Ostatně je obsažen i v Tarii, Asterionu, Allmiru...
Ten setting není "přítomný v podvědomí hráčů", ten setting je (nesystematicky) přímo popisovaný napříč pravidly. Je to setting kde za každým stromem číhá skřet, každá vesnice je pod útlakem místního nekromanta, v každém městečku je obchod s magickými předměty a healing chamber, kde každej elf kouzlí nebo střílí z luku (pokud zrovna neobcuje se zvířátkama), každej trpaslík je hamižná sketa nebo morálně zakonzervovanej omezenec a když zkusíš projít hobití vesnicí, tak tam vejdeš v plné polní a budeš rád, když odejdeš aspoň se spodnim prádlem.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13293099403381 secREMOTE_IP: 3.135.185.194