Šaman píše:
FAE: Já osobně ho nechápu.
Ne no :)
Problém je, že přiřazuješ činnost akci, jakoby šlo o dovednost - tj. tady mám přístupy a věci se dělají konkrétními přístupy.
Jenže přesně tak to není.
Neexistuje
žádná vazba mezi tím,
co děláš (otvírám dveře) a přístupem. Resp. existuje, ale ne taková, která by ho definovala.
Věc se má tak, že každý přístup má svůj projev ve fikci, což znamená, že:
a) různé přístupy můžou mít na totéž různá DCčka (to je volitelné pravidlo, je tam napsané někde v rámečku v kapitole o nastavování DCček, napravo dole tušim), takže otevřít zámek Rychle může být dost složitější, než ho otevřít pečlivě.
b) je jasně uvedeno, že CO děláš / můžeš dělat je definováno aspekty. Dost bych váhal, jestli šermířka vůbec může zkoušet
otevřít zámek - co by *Šermířku opravňovalo k tomu umět páčit zámky? (Vykopnout dveře - ok. Ale otevřít zámek?) Ano, aspekty hrají ve FAE větší roli - to je tam uvedeno také.
c) to jak věc děláš má své důsledky. Otevírat zámek Rychle může znamenat že si něčeho nevšimneš nebo spustíš alarm atp. (protože prostě fakt spěcháš)
Ano, FAE nabízí trochu odlišný styl hry a vyhodnocování - ale na západě se zdá že ho maj lidi fakt rádi.
Každopádně mé překvapení plyne spíš z toho, že FAE je zrychlená verze - čekal bych, že lidi mrknou nejdřív na kratší verzi pravidel, než otevřou ta kompletní (nebo že si je minimálně rovnou stáhnou obě)
Šaman píše:
Rychle se mohu zaštítit, schovat, seknout… Prostě mému vnímání češtiny tohle vůbec nesedí. I šermovat se dá pečlivě.
Eh. Nedá. Ne pokud to nezačneš fakt lámat přes koleno.
Každopádně mám někde booknutej Robův (původní spoluautor Fate a Fate "týpek přes mechaniky") blog na tohle téma co sem chtěl v dohledné době přeložit. Už
Ty mechaniky co zmiňuješ (povolání, motivace, dovednosti atd.) jsou v Toolkit a pak v
tomhle Fredově článku kde zároveň vysvětluje, jak mají přístupy fungovat.
(ale abych byl fér, tak Tvoje problémy s přístupy taky z velké části sdílím a moc nadšeně nad nima neskáču)