OGL a CC: DnD (a RPG) licence a práva

Chcete vědět jak tvořit pro DnD nebo jiné licencovaná RPG? Co to je Open Game Licence a co Creative Commons? Případně co je SRD? Tento článek vysvětluje základní principy licencování DnD včetně detailů jeho klíčových linencí, zejména Creative Commons (CC) a Open Game Licence 1.0a (OGL).
Článek vložil sirien | CC Attribution
Obsah článku:

Následující text je velmi DnD centrický, protože, přiznejme si, licencování RPG je historicky z velké části odvozeno od licencování DnD plus DnD je to, co většinu z vás kteří to tu čtete zajímá. Některá další RPG shrnu kdyžtak níž na téhle stránce (zbylé stránky článku jsou věnované popisům samotných licencí, poslední stránka pak nějaké diskusi a FAQ k tématu).


Licencování DnD, jako ostatně všech RPG nebo čehokoliv jiného, je úzce spojené se vztahy jeho vydavatelů k hráčské komunitě a třetím stranám (vydavatelům a autorům) v rámci této komunity, stejně jako s historickým vývojem. Některé edice licencované nejsou - přesto jsou licenčně dostupné oklikou a odvozením z jiných edic. Jiné edice licencované jsou, přesto jsou prakticky nedostupné. Další edice jsou licencované více způsoby naráz. To platí nejen pro DnD, ale i pro Pathfinder, Fate a mnohé další. Pokud chcete jednotlivé licence pochopit a docenit - nebo dokonce použít - tak se vyplatí nastudovat i jejich historii.


Tento článek se nicméně věnuje výhradně věcnému popisu DnD (resp. RPG) licencí a licencování. Historii RPG licencí - a zejména OGL licence, která RPG scénu a její licenční standardy formovala - najdete v samostatném článku, včetně Wizardího 2023 clusterfuck pokusu o to OGL zrušit. Ta historie je mnohem dramatičtější, akčnější a zajímavější, než byste čekali a stojí za přečtení.


Edice DnD a základní RPG licence

oDnD a ADnD (1e a 2e) licencované nejsou nijak a TSR na ně historicky bylo velmi "žárlivé". Technicky vzato je ale možné je "rekonstruovat" z licencí poskytnutých později Wizardy pro 3e (a 5e), čehož využívá zejména část OSR scény.


OGL: DnD 3e a DnD 5e, resp. jejich licencované části (což nejsou zdaleka celá pravidla) jsou licencované pod Otevřenou herní licencí verze 1.0a (nebo prostě "OGL" - Open Game License). OGL je jedenapůlstránkový dokument pro základní účely poměrně snadno srozumitelný i laiky, ale pro praktické účely k němu vyšel i rozsáhlý oficiální FAQ. (Stránka s licencí i FAQ byly Wizardy odstraněny na začátku jejich 2023 clusterfucku, o kterém se víc dočtete ve výše odkázaném článku s historií). Nejdůležitější odkazy:

OGL je vaše přirozená volba pro tvorbu pro DnD 3.5e a všechny starší edice. DnD 5e edice má i další (a zajímavější) licenční možnosti, ale OGL je zajímavá i pro 5e, zejména protože zprostředkovává obsah nejen od samotných Wizardů, ale i od mnoha dalších pro DnD tvořících autorů a vydavatelů (viz níže podrobnosti k fungování OGL).


GSL: DnD 4. edice je licencovaná pod GSL (Game System Licence), což je oproti OGL velmi odlišná licence, která je tak nevýhodná, že jí nikdo nikdy pořádně nepoužíval (základní problém byla libovolná odvolatelnost licence Wizardy plus fakt, že Wizardi u 4. edice zařízli valnou většinu spolupráce se třetími stranami a vůči DnD začali být opět poněkud "žárliví"). 4. edice tak je "licencovaná" formálně, ale nikoliv prakticky (minimálně ne pro seriózní designery a vydavatele - a fanouškovskou tvorbu z většiny kryje Fan Content Policy, popsaná níže).


CC: DnD 5. edice je navíc ve stejném rozsahu jako pod OGL licencované i pod Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY). CC BY je mnohem benevolentnější (a svým způsobem i přehlednější) licence, než OGL a pokud chcete tvořit něco pro 5e, pak je CC BY vaše přirozená volba. CC BY lze teoreticky kombinovat s OGL a tím se dostat k OGL obsahu jiných tvůrců, ale zároveň obejít "product identity" omezení která se na 5. edici v rámci OGL vztahují. Kromě CC BY a OGL se pro 5. edici dá tvořit i v rámci DM's Guild, ale podmínky jsou dost nevýhodné a nikdo to moc nedělá (viz níže).


ORC: Open RPG Creative License, neboli ORC, je právě teď připravovaná odpověď Paiza a dalších kolem Paiza sdružených tvůrců na nedávnou situaci. Efektivně má jít o modernizovanou podobu OGL. Pokud bude dokončena, tak na ní určitě přejde Pathfinder 2, ale nejspíš i část historického OGL obsahu a spekuluje se i o tom, že by na ní mohlo přejít i DnD 5e (i když s jeho otevřením pod CC je nejasné, co by to přineslo). Mimochodem, ORC nemá Q&A, ale Answers and Explanations - AxE, takže máte jakože orka se sekerou, což si u RPG licence určitě zaslouží body k dobru :) .


Ostatní s DnD související licence a "licence"

d20 system licence je známá také jako "d20 inside", podle svého loga kopírujícího v té době populární počítačový branding "intel inside". Vznikla v (minimálně zamýšleném) páru spolu s OGL a DnD 3e a jde o licenci na d20 system, tedy na nejzákladnější systémové jádro DnD zobecněné pro použití v jiných hrách (jak co do žánrů, tak co do pravidel). Ačkoliv si d20 systém a jeho licence historicky užily svých pár let slávy, tvůrci je později opustili a obojí postupně zapadalo prachem. Mnoho detailů o vzniku této licence, jejím vztahu k OGL, vzestupu ke slávě i opuštění tvůrci se dočtete v článku s historií OGL, tady nás zajímá pouze to, že d20 system licence je restriktivnější a umožňuje Wizardům její individuální i plošné odvolání, ale d20 systém samotný je přitom rekonstruovatelný z přívětivější OGL (popř. později a dneska, i z ještě přívětivější CC).


Dungeon Masters Guild (nebo také prostě DMs Guild - Wizardí "obsahové tržiště") funguje pod svojí vlastní speciální licencí zvanou Community Content Agreement. V jejím rámci získáte možnost použít copyrightované materiály z mnoha Wizardy vlastněných světů (Forgotten Realms, Eberron, Dragonlance...), ale musíte prodávat exkluzivně na DMs Guild (a pouze elektronicky), jste výrazně omezení v použití 5e pravidel a v typu vašeho produktu (např. tam nesmíte tvořit žádné vlastní DnD 5e světy) a Wizardi mají možnost použít vaší tvorbu dál, což vám prezentují jako výhodu. Kromě čehož si vezmou 50% prodejní ceny. Community Content Agreement je obecně považovaný za pro tvůrce značne nevýhodný a seriózní tvůrci tak DMs Guild nevyužívají.


Homebrew, videa, streaming, fan weby, fan art, self-made-merch, tetování atd. jsou umožněné pod Wizards of the Coast Fan Contet Policy (local backup 27/01/23). Policy není licence! Jde o aktuální "postoj k věci", který Wizardi mohou kdykoliv a jakkoliv změnit (i když se to nejspíš nestane). V jejím rámci umožňují nejen použití pravidel a to i nad rámec OGL/CC licencovaného rozsahu, ale i ilustrací popř. jinak chráněných termínů (názvů nestvůr, postav atp.), přičemž umožňují i financování tvorby na dobrovolném prinipu (tj. platba nesmí podmiňovat přístup k tvorbě). Použití velké části těchto věcí je ve skutečnosti chráněno i jinými principy (např. fair use), je tedy do diskuse, jak moc je Fan Content Policy benevolence a potřebnost a jak moc jde jen o zpřehlednění a komunikaci věci fanouškům a tvůrcům daného obsahu. Realita bude tak "půl na půl", ale protože jde ale o postoj k nekomerčnímu užívání věcí fanoušky, tak je taková diskuse spíše akademická. Ani tohle není divoký západ a Wizardi stále žádají o / vymáhají např. nepoužívání svých obchodních značek, log atp. Obecně je ale Fan Content Policy vcelku vstřícná.


Licence ostatních her

Všimněte si, jak se tu původně DnDčková OGL opakuje jako jednoznačný motiv. Některé hry tu jsou pod Creative Commons - ty jsou obvykle nějak vázané na Evil Hat.


Pathfinder 1e je založený na OGL a licencovaný pod OGL.


Pathfinder 2e a Starfinder jsou licencované v rozsahu svých SRD pod OGL. Navíc ke každému z nich existuje i tzv. "compatibility license", která umožňuje deklarovat jmenovitou kompatibilitu i s hezkým logem. Vzhledem k tomu, že Paizo rozjelo celou iniciativu kolem ORC je velmi pravděpodobné, že pod nimi zpřístupní i tyto dva systémy.


Fate 2e a 4e (tzn. Fate 2e, Fate Core, Fate Accelerated a Fate System Toolkit) jsou v plném znění dostupné zároveň pod OGL nebo pod Creative Commons Attribution (CC BY), volba je na vás (tzn. použijete CC BY, pokud nepotřebujete nutně použít jiný obsah dostupný jen pod OGL). Pro Fate 4e jsou zpřístupněné i omezené části některých dalších materiálů.


Apokalyptickej svět nemá licenci jako takovou. Vincent nicméně jasně deklaroval, že mechanické principy (pravidla) AW jsou volně k použití - doslovné znění AW textů ale nikoliv. Tj. PbtA hry můžou z AW v klidu těžit, jen ho nesmí copy-pastovat. (Jak moc je takové vyjádření potřebné je pochybné, viz poslední stránka tohoto článku, diskuse o potřebnosti licencí pro RPG tvorbu.)


Blades in the Dark je dostupný v rozsahu svého SRD pod Forged in the Dark a pod Crative Commons Attribution. Forged in the Dark je hlavně o tom že získáte cool FitD logo a přihlásíte se tím do FitD herní rodiny.


< Přehledy licencí >
Creative Commons (CC)
Článek vložil sirien | CC Attribution 26.01.2023
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 125 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.09508204460144 secREMOTE_IP: 3.149.250.1