Kultura

ShadoWWW
3.3.2010 07:30
Dračí doupě II (původní)
Konečně vznikly oficiální stránky Dračího doupěte II. Zatím tam jsou jen stylové wallpapery a seznam autorů.

Trochu mě překvapilo, že tam není nikdo, kdo by se nějak častěji objevoval na stránkách Kostky. Z toho mi vychází, že nové DrD bude mít pravděpodobně blíž k Fate než k DnD 4E.

TATO DISKUSE JE VYHRAZENA PRO PŮVODNÍ (NEREVIDOVANÉ) DRD2. DISKUSE O REVIDOVANÉ (AKTUÁLNÍ) VERZI JE ZDE

Recenze původního DrDII:
Sirienova recenze
Jersonova recenze
19.8.2010 21:43 - Colombo
Sirien: no vidíš, stačí na gameconu udělat trochu nábor, sehnat si pár dalších lidí a je to,
Bouchi: no vidíš, lidi se ti seženou celkem sami, stačí udělat nějakou lepší reklamu a máš na stole vlastně zaplacený kvalitní produkt, který stačí rozdistribuovat a napakovat se. Tím nejen pozvedneš úroveň RPG v češtině, nakloníš si fanklub DnD, ale možná i uděláš nějakou tu hráčskou zákaldnu, která by na podobné projekty dále přistoupila. Samozřejmě, pokud se organizačně nic nezpacká, jako "Kde mám to RPG? Už mělo být půl roku hotové!" a "Bohužel překlad trvá déle, než jsme předpokládali."
19.8.2010 22:04 - Jerson
mesiáš pod drnem píše:
No to ste je sice nenutili, ale když jsou pořád srovnávaní, co do výkonů, s hrama, na kterejch dělají desítky lidí, řada z nich full-time, a který mají finanční podporu divize firmy s čtyřmiliardovým ročním obratem, tak asi mají dojem, že by mohli upozornit na to, že jsou někde trochu jinde.


To je dobrý argument. Každopádně ale šlo o psaní textů a jejich kvalitu, a tam podle mě na penězích nezáleží. Lidé dokážou i za omezený čas a při jiné práci napsat hodně kvalitního textu, i zadarmo.

Jiná věc jsou třeba barevné obrázky, protože tisk je drahý - tam argument o ceně beru a ani nečekám, že by DrD2 bylo být nějak barevné nebo tak.

sirien píše:
Se SEBem sme Ti nabízeli že vydání zařídíme pod Maelströmem... nemá to tak cool zajetou propagaci jako Altar, ale jestli máš zájem, tak nabídka pořád platí.

Probereme to osobně.
19.8.2010 22:08 - Bouchi
sirien píše:
v tom případě se můžeme klidně bavit o tom, jestli to fakt uděláš, pokud to bude 50 lidí ochotnejch podpořit a založit dopředu. Já bych byl.
Pockej, tam ti ulitla jedna nula - 50 lidi zaplativsich dopredu, to je nejakych 50-60 tisic, coz je sice fajn, ale jen tisk by stal pres pul milionu. K tomu nejaka zaloha za licenci (obvykle se AFAIK plati procenta z prodanych vytisku nebo z trzeb, ale zpravidla byva zaloha dopredu, ktera se pak odpocitava od toho, co se ma platit procentne), plus za preklad by bylo nutne taky aspon cast platit prubezne - 600 tiskovych stran je nejmin 1000 normostran, to je plny prekladatelsky uvazek tak na pul roku (pricemz prekladatel po tu dobu musi z neceho zit, takze minimalne pulka honorare by se musela vyplatit behem prekladani - anebo by Hanka - ci nekdo jiny - soubezne pracovala i na necem jinem, co by ji po tu dobu zivilo, ale pak by zas ten preklad trval spis rok, ne-li dele).
19.8.2010 22:38 - sirien
Jerson píše:
psaní textů a jejich kvalitu, a tam podle mě na penězích nezáleží

no... zvlášť na západě (podle toho co sem se bavil s Britama, Amíkama a Němcema) platí, že pokud něco umíš (například psát takovéhle texty), pak to považuješ za svojí devizu a píšeš si pro svojí zábavu co chceš a pak na zakázku pro lidi, kteří jsou ochotni Tě zaplatit. Tedy pokud chceš sehnat někoho, kdo pro Tebe udělá nějakou kvalitní práci, pak peníze potřebuješ, protože člověk, který to dokáže, se sám podle toho ohodnotí a pokud mu jeho cenu nenabídneš, tak Ti zamává z principu.

Bouchi: Hm. Tak jako můžeš udělat kampaň, že jo. "Chceme vytisknout Pathfinder v cs, je to takové a takové supercool RPG vhodné pro naši scénu, ale náklady jsou momentálně nedostupné, takže sháníme předplatitele. Každý, kdo se zaregistruje a zašle část ceny (50%) předem (peníze v případě neuskutečnění 100% vratné) bude mít celou příručku pouze v ceně nákladů na jeden výtisk v první edici počítané na /jánevimkolik - 1000?/ kusů, nabídka platí do zaregistrování posledního potřebného předplatitele.

Na předplatitelích si bez profitu (což je svým způsobem fér, umožňují Ti svojí zálohou na blind otevřít trh pro produkt, který si sám otevřít nezvládneš...), ale máš produkt a každej další výtisk Ti tvoří zisk.
Technicky Tě to nic moc stát nebude - články a diskuse tady, na RPG F, na dracidoupe.cz, na annun.sk, na fantasy planet, topzine (technicky jeden a tentýž článek, žejo, repasta rulez), obeslat mailem kontakt list Hexaedru, jestli ho ještě máš (a jestli v něm byly maily, už se nepamatuju), udělat propagaci na Gameconu (když se každý vypravěč zmíní, tak to sou stovky hráčů, pár letáčků...) a jiných conech kde je RPG program...

...pokud to vyjde, máš nový produkt. Pokud to nevyjde, tak pak můžeš na blbý kecy kdykoliv říct "fuck off, já to zkusil, snažil sem se, všichni ste to viděli a tak ste i viděli, že to tu prostě nejde"
A myslim, že zrovna překlad Pathfinderu by si u místní RPG komunity našel docela slušné zastání napříč spektrem, takže i kdyby se lidi přímo nezapojili, tak se někde zmíní, pochválí tu snahu a tak... rozhodně by lidi stáli spíš za projektem, než že by na to koukali křivě nejistě jako na DrDII, což z hlediska propagace je také docela významná záležitost.
19.8.2010 22:43 - Colombo
Bouchi: jdi do toho, Sirien se sám nabídl, že pomůže. Pak ani o něm nebudou moct lidi tvrdit, že má plnou hubu keců, jak by takové věci neudělal, ale nikdo ho nezaplatí a na tohle nemá čas:)
19.8.2010 22:44 - sirien
OT
Vzpomínáte ve starém dobrém DrD na potvoru Obří krysa?
No, tak už to začíná...
(mrkněte na fotku, jako hustá...)
19.8.2010 22:45 - Colombo
sirien: přesně, říkal jsem si, že to tu hodím:D

ale ona je to jen kachna. Tedy ten článek, ne ta "krysa", ta krysa je nejspíš nutrie nebo něco.
19.8.2010 22:51 - Bouchi
sirien: No, promyslim to. Ale kdyz uvazim, jak sveho casu dopadl podobny projekt Boba Koutskeho na PDF vydani Unknown Armies (potreboval sehnat tusim okolo 100 predplatitelu a sehnal cca pulku) ...
Kazdopadne pokud by se dejme tomu rok delala propagace (kdyz je rec o GC a jinych conech s RPG programem - samozrejme kdyby se potrebny pocet nasbiral driv, tim lip) a nasbiralo se to, pak by tak ten pulrok trval preklad ... tak na GC 2012 by mohl byt slavnostni krest.
19.8.2010 22:53 - Bouchi
sirien píše:
Vzpomínáte ve starém dobrém DrD na potvoru Obří krysa?
No, tak už to začíná...
Vsak uz Doyle mel v par holmesovskych povidkach zminku o obri kryse ze Sumatry.
19.8.2010 23:05 - sirien
Sirien má zrovna teď práce kurevsky nad hlavu a to, že tu chatuje, je víceméně odreagování, protože maká jak fretka posledních... 35 hodin v kuse a měl mezi tim tři hodiny pěkně mizernýho spánku dneska dopoledne (a předtim se už pár dnů taky zrovna neflákal a toho spánku taky nebylo zrovna dostatečně)
Jestli má Bouchi zájem, tak se o tom Sirien bude ochotnej bavit příští tejden, až dospí ten odporně rostoucí deficit z organizace Conventiconu

Bouchi: Záměr měl pěknej, ale provedení... ano, hypercool, na jednom conu jsem kdysi dávno byl na jeho přednášce o tomhle a tam sem se o tom dozvěděl. Představil tam UA (hezky, fakt jako cool hru), která ale byla jinak až na pár fajnšmekrů totálně nenznámá, možnost zahrát si jí (opengameing) nebyla žádná, prakticky nikdo jí neznal, její tematika je relativně specifická (no... dneska se už hodně rozšířilo WoD, takže... nicméně určitě má o hodně užší profil než Pathfinder), na webu jsem o tom záměru nenašel jedinej článek (ne že bych se až tak moc pídil, ale právě o tom to je, že jo...) a jediné rozumné info o UA se dalo sehnat (popravdě doteď dá) jen anglofonně - ale kdo to zvládne najít a nastudovat v EN, tak si to v EN i koupí, že jo, takže to neni zrovna cílovka.
...myslim že zrovna z tohodle nezdaru bych si referenci nebral, de to provést líp. Zvlášť s tím jak se za poslední dobu rozrostly sociální sítě a tak
19.8.2010 23:11 - Colombo
Bouchi: ano, nedávno byla pro vědu znovu objevena (na jednom místním tržišti jako grilovaná pochoutka...)
19.8.2010 23:14 - mrtvej bůh
Night of Triumphatorr píše:
ale je to fanoušky podporovaná a česem prověřená hra tak nevím co ti furt vadí.

Sirienovým bodům a) a c) by autoři nevyhověli.

Colombo píše:
Ty jsi asi trochu mimo, bylo to tam napsané. Kvalita autora přislibuje kvalitu výrobku.

No já jsem spokojený, já to tvrdil od začátku, jen se furt někdo hádal, že je to jinak.
19.8.2010 23:29 - sirien
Shadowrun... na ten mám hodně nostalgické vzpomínky, hrál sem ho 7 let, byla to moje první ne-DrD hra, poznal sem tak lidi se kterými se přátelím do dneška a vůbec... ale naprosto narovinu:

1) dneska už vim že ta hra je ze systémového pohledu děs. ve své době byla dobrá, ale z pohledu doby kdy vyšla u nás už byly některé její přístupy nesmyslně překombinované, její hratelnost byla poměrně nízká (jistě, když se to člověk našrotil, tak to už jelo - podobně jako u DrD nebo tak, ale měřítkem hratelnosti je spíše to, jak rychle ji ovládne nováček než jak plynule jí hraje veterán...)
Nebyla by to hra, o jejíž překlad bych měl zájem.

2) SR je podobně jako UA úzkoprofilová, zajímalo by mě koho napadlo zkusit jí u nás udat (ve skutečnosti se moc nechytla - na to že má cs překlad se vsadim že EN only DnD 3,5e, 4e a WoD hraje u nás už dlouhou dobu řádově víc lidí, což je dost ubohej výsledek), takže z tohodle hlediska by nemělo smysl uvažovat ani o SR 4e (systémově na naprosto jiném jádře podobném STs)

3) Její čeština byla naprosto příšerná a vnímal sem to už v těch třinácti nebo kolika letech, kdy byly moje gramatika a sloh fakt úděsný, což je velice příšerná vizitka prodávaného produktu

4) Její překlad byl příšernej, některé věci jsme z textu nechápali a víceméně jsme je nakonec hráli tak jak jsme se konsenzem shodli, o pár let později jsme z EN vydání dokonce zjistili, že některé mechaniky které jsme považovali z textu za dané jsou přeloženy tak, že ať jsme to obracely jak jsme chtěli, nakonec jsme zjistili že CS verse prostě tu mechaniku popisuje jinak (hodně zlé to bylo v systému magie, ale matrix také moc nezaostával a myslím že ještě něco takového bylo i v pravidlech pro mundání záležitosti)


shrnuto - TAKHLE FAKT ne a kdyby to mělo vypadat jako překlad SR II (což nepředpokládám) tak by můj jediný zájem na věci byl být od ní co nejdál.
19.8.2010 23:35 - mrtvej, ale bůh
Pathfinder má budoucnost. Jako trucprojekt kostky proti rpgf Drd2, jestli to lidi pochopí jako příležitost dokázat, že to dokážou líp, tak to tu do dvou let je. Jen aby to prvotní nadšení dost dlouho vydrželo.
19.8.2010 23:41 - sirien
//k té diskusi o autorech
kvalita autora musí být prověřená předchozím produktem, nejlépe několika, případně reputací na základě jiné, alespoň trochu srovnatelné tvorby. Kvalitu autora lze nahradit reputací značky. Pokud oboje chybí, lze nahradit promyšleným (!) a kvalitně provedeným (!!) marketingem - nemyšleno reklamou, ale např. průběžnou a intenzivní komunikací vývoje s cílovou skupinou, reflexí feedbacku od jiných lidí s reputací (i když jsou mimo cílovku) a krátce po vydání nepřímou reklamou a podporou virálního šíření (support komunity aj.) - ten poslední tah pouze pokud je produkt opravdu dobrý, jinak to má poněkud protichůdné směřování.

Co chci říct je že autor zdaleka není jediné podstatné. Můžete mít dobrého autora, ale produkt bude pochybný třeba kvůli tomu, že je vydáván pod firmou s ne úplně světlou pověstí (což je myslím teď třeba případ Altaru - na tom jak moc je ta pověst zasloužená nesejde; Erik, když dělal na SS, tak sice použil Altar jako distributora, ale SS prezentoval jako svou nealtaří práci a myslím, že to na té jeho kampani bylo vidět, možná nezaujal tématem tolik lidí (neměl DrD značku), ale za to se setkal s mnohem menší skepsí a tak), podobně může dobrému autorovi bez ohledu na značku ublížit chybně vedený marketing a tak...
...prostě ano, na autorovi sice záleží a může to sehrát důležitou úlohu, nicméně nesklouzával bych k černobílému pohledu na věc.
19.8.2010 23:47 - sirien
Mrtvolka: Proč trucprojekt? Pathfinder je kvalitní RPGčko. Na tomhle webu je spousta lidí, kteří zasvětili značnou část své práce po mnoho let snaze propagovat tady u nás RPGčka, rozšířit řady hráčů, dostat sem moderní západní přístupy a tak. Já sám jsem za poslední čtyři roky do téhle snahy vrazil desítky a stovky hodin svého volného času a myslím, že tahle moje práce alespoň nějaké výsledky má. A rozhodně tu s tím nejsem sám.

Kromě toho nechápu proč bysme měli dělat nějakej trucprojekt, dej si trochu námahy, projdi Kostku i RPG F a zjistíš, že se oba weby věnují trochu jiným věcem, případně stejným věcem trochu jinak, nějaké trucprojekty nebo tak něco neexistují ani na jedné straně (a neexistovaly ani v době kdy se trhla komunita a bylo to nějakou dobu trochu ostřejší, ale to je už nějakou dobu pryč a zbylo z toho jen sem tam nějaké víceméně nevinné rejpnutí)
20.8.2010 02:05 - skew
mrtvej píše:
Pathfinder má budoucnost. Jako trucprojekt kostky proti rpgf Drd2, jestli to lidi pochopí jako příležitost dokázat, že to dokážou líp, tak to tu do dvou let je. Jen aby to prvotní nadšení dost dlouho vydrželo.
V tomhle se myslím zastanu siriena, celkem věřím, že kdyby se do toho pustil, nešel by do toho z tak low důvodu.

(teda, vsadím se, že kdyby se to povedlo, neodpustil by si sem-tam Bouchimu připomenout, že měl pravdu, ale to už je zas něco jinýho...)

...

Spíš osobně nevím, kolik lidí by do Pathfinderu šlo. AFAIK to je mírně překopaná verze 3.5e, ne ? Bez nějakých drastičtějších změn... teda, až na ilustrace, ty v Pathfinderu jsou... spektakulární*.
Každopádně, ti co nepřesedlali na 4e hrají dál 3.5e, i tak asi nebudou kupovat Pathfinder, pokud těch změn není moc, ne ? Najdou se lidi, co by z fleku začli hrát RPG a vybrali si pathfinder, lomeno lidi, co by přešli z jinýho systému (než D&D) na Pathfinder ?
Jo, a nejspíš i z hráčů Dračáku by nebylo zas tak moc novejch lidí - chci říct, třeba na dracidoupe.cz je nemálo lidí, co dopředu deklarují, že DrD2 půjde mimo ně, páč oni maj svoje Dráčko... A sice, pokud se pamatuju správně, hráči DrD 1 nemají tvořit primární část cílovky, ale přeci jen, pokud někdo nechce ani slyšet o přechodu z DrD 1 na 2, tak na Pathfinder bude přecházet sotva...

Uh, když nad tím přemýšlím, asi jich stejně není tolik. No co, mazat to po sobě nebudu.

...

Jenom spekuluju, rád si poslechnu v čem se třeba pletu / co nevím (no sarcasm included here).

*potřeboval jsem říct nějaký hustý slovo
20.8.2010 08:42 - alef0
mrtvej, ale bůh píše:
Pathfinder má budoucnost. Jako trucprojekt kostky proti rpgf Drd2, jestli to lidi pochopí jako příležitost dokázat, že to dokážou líp, tak to tu do dvou let je. Jen aby to prvotní nadšení dost dlouho vydrželo.

Tento príspevok mi nedáva logiku ani omylom.

a) DrD II nie je produkt RPGFóra.
b) Projekty, ktoré vznikli ako trucpodnik, majú krátku životnosť, lebo nenávisť opadne a čo potom bude poháňať autora? A motivácia ,,ukážem tým debilom, že ..." v prípade epických projektov, kde ide o rok práce, rozhodne nestačí.
c) Akú zodpovednosť budú mať tí tvoji ľudia z Kostky okrem konzultácií k prekladu? (Tým chcem povedať, že gro si odnesie prekladateľ).

Inak povedané, súhlasím so Sirienom.

----------------

Priestor pre Pathfinder tu hypoteticky existuje, pretože je tu kopa ľudí, čo chcú hrať nejaké fantasy RPG, ale Dračák je pre nich hrozný a D&D anglické.
20.8.2010 09:10 - táá dýý dáá dýý dá
no. ja jsem puvodne mel za to - koupit licenci na Pathfinder (tj. starsi verzi DnD) a na tom systemu zalozit neco sveho (kdyz je licence na DnD 4 draha)...
no pokud nekdo vyda original Pathfinder cesky - proc ne...
20.8.2010 09:15 - tuleník
Provokácia pre tých, čo im je DnD/Pathfinder príliš akčný... mám taký feeling, že ani True20 licencia nie je drahá...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10590195655823 secREMOTE_IP: 3.140.185.147