Kultura

ShadoWWW
3.3.2010 07:30
Dračí doupě II (původní)
Konečně vznikly oficiální stránky Dračího doupěte II. Zatím tam jsou jen stylové wallpapery a seznam autorů.

Trochu mě překvapilo, že tam není nikdo, kdo by se nějak častěji objevoval na stránkách Kostky. Z toho mi vychází, že nové DrD bude mít pravděpodobně blíž k Fate než k DnD 4E.

TATO DISKUSE JE VYHRAZENA PRO PŮVODNÍ (NEREVIDOVANÉ) DRD2. DISKUSE O REVIDOVANÉ (AKTUÁLNÍ) VERZI JE ZDE

Recenze původního DrDII:
Sirienova recenze
Jersonova recenze
21.1.2011 22:14 - Alnag
Kdyby DrD chtělo vydělávat na kostkách, muselo by používat něco jiného, než k6.
21.1.2011 22:20 - Colombo
Spíš různé kartičky schopností atp. ne?
21.1.2011 23:06 - sirien
Alnag píše:
Kdyby DrD chtělo vydělávat na kostkách, muselo by používat něco jiného, než k6.

Znám spoustu lidí co hrála WoD a i když měli sami tunu desetistěnek, stejně si ty tematické koupily. Ladily se hrou a měly hezké váčky.
Znám lidi co hrajou Exalted a mají celou mísu zlatých, žlutých, žlutě třpytivých, průsvitně žlutých, bílých, stříbrných a narudlých desetistěnek, z nichž si pak vybírají dle své kasty (případně nesolaří exaltace)
21.1.2011 23:19 - Alnag
sirien: Je zajímavé, jak ty vždycky znáš spoustu lidí jako důkaz čehokoliv, co zrovna potřebuješ dokázat. Nicméně, protože je to vzorek velmi specifický (lidi, které zná sirien), jeho důkazní hodnota je velmi malá (oproti vzorku např. náhodně vybranému). Takže mi promiň moji skepsi.
21.1.2011 23:39 - alef0
Moje google-fu ušlo, pretože do troch hodín som to mal dole. Ak to porovnám s príručkou (napr.) D&D, ktoré sú v PDF ,,oficiálne", doba hľadania a stiahnutia je asi 2 minúty :-)

Detto menej známe, ale rozšírenejšie malé hry.

Ide o to, že PDF je super, a má nepopierateľné výhody, na druhej strane u nás sa dramaticky znižuje predajnosť.

Ale napr. pozoruhodná je tá pridaná neskopírovateľná hodnota, ako spomínali predrečníci, príručka v hardcoveri, farebné kocky, podpis Bouchiho na charsheete a podobne.
22.1.2011 00:02 - sirien
Alnag: Tak WW kostičky si pořídili: Já, SEB, Sathel, Honza, Filip, mám tušení že Dukolm, někteří z nás nejen jedny (osobně jsem si pořídil čtvery různé, dvoje se bohužel v průběhu času kamsi ztratily :( ) mage a changeling kostičky (ty sou nevim proč oboje nějak zvlášť oblíbený) sem několikrát viděl že mi hráči přinesli na OG (asi čtyři nebo pětkrát za poslední tak rok a půl - dvakrát to byl jeden a tentýž člověk myslim)
Mísu exaltích kostek má Fosgen, který sem ani na RPG F nebo tak nechodí, ale kterého můžeš znát třeba přes Dalcora. Nebo jsi do něj mohl vrazit při nákupu v samošce, bydlí někde na dvou třetinách pěší cesty od Tebe k SEBovi - musim říct že ta tenkrát teda šokovala i mě.
22.1.2011 00:17 - Alnag
Sirien: Potíž je v tom, že se vůbec nezajímáš o to, v jakém jsou poměru k lidem, kteří hrají WW hry a a) neměli žádné k10ky a koupili si kvůli tomu herní kostky, b) měli k10 a tyhle ty si nekoupili atd. Neřešíš, že se může jednat o efekt sněhové koule - koupil si jeden (protože neměl k10 kostky) a ostatní se po něm opičí (nebo chcete-li to hezčím slovem, imitují jeho chování) a že tenhle efekt by nastával mnohem míň kdyby inciátor neměl důvod si kostky kupovat (k6 má z Člověče nezlob se). Ignoruješ fakt, že lidé si pamatují spíš věci, které se staly (spousta mých kamarádů si kostky koupila), než věci, které se nestaly (spousta mých kamarádů - např. Alnag, za ostatní nemohu mluvit) si originální kostky nekoupila.

Abych to shrnul: ta "spousta" bude menší, než se ti nejspíš zdá a aplikovaná na české poměry a daleko běžnější k6 kostky nemusí být vůbec rentabilní.
22.1.2011 01:16 - sirien
Alnag zrovna moc nehraje WW hry, takže nevím jak moc je Alnag relevantní kamarád do tohodle průniku...
...nicméně já to uvažuju, problém je, že nemám žádnou šanci tahle data zjistit. Prostě tudíž konstatuji fakt, že ten jev, který zmiňuji, není v mém okolí nijak zvlášť řídký, spíš naopak. Kromě toho pochybuji, že by Altar (nebo WW) vydělal jen na tematických kostkách, je to jen část celku - pak tam můžeš mít figurky a battle gridy a předtištěné sheety (desítky na balíček - třicet hráčských a třeba dvě stě menšího formátu (třeba na vystřižení) pro NPC) a trička s DrDII nápisy a... a prostě tohle jako celek. A ani to nejspíš nevydělá na celou firmu, ale pak k tomu třeba přihodíš nějaký sourcebook, aby ta původní knížka nezůstala úplně opuštěná a pak možná něco dalšího...
22.1.2011 08:08 - alef0
Tričká!

Napr. Mouse Guard plánuje Boxed Set:


A v ňom:
* príručku v mäkkej väzbe
* 32 stranový doplnok so scenármi a hernými pomôckami
* balíček 12 akčných kariet pre GMa
* dva balíčky 12 akčných kariet pre hráčov
* Condition Cards
* listy postáv
* zástenu pre GMa
* špeciálne kocky
* mapa myších teritórií

Klasické vydanie bolo čistý hardcover a len sa po ňom zaprášilo.
22.1.2011 08:30 - Peekay
alef0 píše:
Tričká!


Tričká sme onehdá rozoberali v rámci teamu, že keby sme ich hneď nechceli ako predajný artikel, tak ich potrebujeme minimálne preto, aby pri krste na pódiu nesedelo 6 ľudí v tričkách Střepy Snů :)
22.1.2011 09:34 - sirien
Peekay píše:
aby pri krste na pódiu nesedelo 6 ľudí v tričkách Střepy Snů

no, nedá se říct, že by v tom nebyla určitá symbolika :)
22.1.2011 10:39 - Colombo
Alef0: rozhodně bez nějakých důkazů tvrdit, že když mám něco možnost stáhnout v PDF, tak to snižuje prodeje knihy je celkem všeljaké. A korelace může být i opačná. Ono totiž ne všichni, kteří si stáhnou PDF, by si koupili knihu.
(viz tejné tvrzení u počítačových firem) Trikem je udělat knihu natolik dobrou, aby i ten, co si původně stáhl PDF jen proto, aby se podíval, co je to zač, si knihu pak chtěl koupit.
(viz poměr pirátství a prodejů u jednorázových PC her, které za to nestojí a hráč je dohraje za 4 hodiny, a prodeje a pirátění dlouhodobých her, které mají skvělou hratelnost, hráče neomrzí tak rychle a je možnost je nějak prodloužit navíc mody či něčím takovým. I bez antikopírovací ochraně)
22.1.2011 11:02 - Peekay
Colombo píše:
(viz poměr pirátství a prodejů u jednorázových PC her, které za to nestojí a hráč je dohraje za 4 hodiny, a prodeje a pirátění dlouhodobých her, které mají skvělou hratelnost, hráče neomrzí tak rychle a je možnost je nějak prodloužit navíc mody či něčím takovým. I bez antikopírovací ochraně)


Toto ma celkom zaujima z profesionalneho hladiska. Daj link prosim.
22.1.2011 12:08 - Colombo
Peekay:
Tady se bohužl opět projevila moje velkohubost. Žádnou takovou studii nemám. Ona ani žádná být nemůže, protože firmy tyhle výsledky nezveřejňují. I v prodejích se zveřejňují jen krabicové verze a digitální distribuci nikdo nezná (protože to častokrát nejde přes prostředníka, ale přes samotnou firmu nebo velké portály, které jsou vázané smlouvami).
Já osobně mám svůj dojem postavený na:
žebřičcích nejstahovanějších her skrze torrenty atp.

žebříčky prodejnosti v konkrétním roce

množství reklamy na konkrétní výrobky

recenze různých her, které ač jsou i v recenzi někdy haněny, v komentářích je na ně nadáváno, tak stejně dostanou 90%, což je číslo, které dostalo Age of Empires I, které prakticky vytvořilo žánr realtime strategií (respektive ukázalo cestu, v recenzi se psalo "mix civilizace a duny"), ostatně problém nadhodnocení recenzí je dost znatelný (Hrej to řeší přes jakéhosi zlovuna zlotřila, kde mají na každý nadhodnocený titul značnou kritiku, ačkoliv oficielní recenze je klasická nadhodnocená)

a nakonec, jak kdo nejvíc nadává na pirátění a jak kdo má různé DRM.
22.1.2011 13:06 - Peekay
Colombo píše:

Tady se bohužl opět projevila moje velkohubost.


Vdaka za uprimnost, nie kazdy vie otvorene priznat, ze bol nacapany na hruskach :D

BTJunkie, kategoria Games, triedenie "Most leeched to least"

Ja ked sa tam pozriem, vidim:

  • CoD: Black Ops
  • NFS: Hot Pursuit
  • Civilizacia 5
  • Mafia II
  • Starcraft II
  • Prince of Persia: Forgotten Sands
Ked si pozries prvu stranu-dve zoznamu poriadnejsie, hlavnu zlozku tvoria jednak veci s predominantnym multiplayer aspektom (a teda predpokladanou dlhodobou replayabilitou v ramci neho), jednak veci s hodne dlhodobym ci sandboxovym singleplayerom. Z toho mi vychadza, ze zrovna pritomnost tychto kvalit nesposobuje, ze by sa hra kradla menej ;)

No a ked som sa rozsupol, podelim sa aj so zvyskom uvahy. To, co v skutocnosti podla mna predava pocitacove hry je:

  • rozumne nacenenie- za seba osobne mozem povedat, ze pocitacovu hru za 50 eur si nekupim ani nahodou, pri dvadsiatich to zacinam zvazovat a pod desat idem do cohokolvek, co ma zanrovo zaujima aj ked som o tom nepocul
  • pridana hodnota oproti ukradnutiu - musi ist o veci, ktore su pre pouzivatela uzitocne. Napriklad taky NFS: Undercover sice mal online features, ale realne nie prilis zaujimave. Nemusi ale pritom ist nutne o veci v kontexte hry samotnej, moze ist vyslovene o pouzivatelske pohodlie (viz nizsie)
  • (mozno trochu paradoxne) absencia prilis otravneho DRM - opat z vlastnej skusenosti viem povedat, ze napriklad Wings of Prey, aj ked ma velmi zaujimaju zanrovo a som presvedceny, ze je to dobra hra, nekupim kvoli konkretnemu DRM, ktore pouziva (aktivacia na 3 pocitacoch, po tomto limite je na kazdu dalsiu aktivaciu potrebny zdlhavy telefonat k publisherovi). Podobnu situaciu mozes zazit s filmom, kupenym na DVD - ked ho strcis do prehravaca, musis prezit stvrthodinu uputavok, ktore sa casto nedaju preskocit - porovnaj so stiahnutym filmom, ktory spustis a pozeras
Specialne kombinacia prveho a druheho bodu je dovod, preco je Steam tak uspesny ako distribucna platforma - jednak dava naozaj dobre ceny (dvakrat do roka pekelne vypredaje, caste "midweek madness" a "weekend deal" akcie so zlavami 50% a vyssie), jednak poskytuje dva neocenitelne benefity: nemusis doma skladovat DVDcka s hrami (ci uz kupene alebo napalene) a nainstalovane hry sa ti automaticky, transparentne a velmi pohodlne patchuju a updatuju. Oprava pokazenej instalacie je zalezitost na dva kliky, savy a nastavenia sa casto (toto zalezi od konkretnej hry) ukladaju na Cloude, takze mozes bez problemov uprostred hrania prejst na iny pocitac a bezproblemovo na nom pokracovat.

V skratke: existuju dovody, preco pre mna osobne upiratena hra vacsinou nestoji tu namahu - naco by som hladal torrent a crackoval (a dumal, ci som si prave nenainstaloval trojana), ked za pomerne smiesnu ciastku (Portal za 1 euro, Witcher Enhanced Edition za 4, Mass Effect 2 tusim za 7.50) to mam bez problemov a s dalsimi benefitmi? Chapem, ze u chudobneho stredoskolaka bez kreditky/pravidelneho prijmu je mozno situacia ina, aj ked si myslim ze ta cenova hladina u ktorej sa bavime je prijatelna aj u tejto casti populacie.

(prenositelnost tychto konceptov na pole vydavania papierovych RPG v Cechach a na Slovensku je asi na separatnu diskusiu, ktoru tu uz aj prebehla zopar desiatok stran naspat)
22.1.2011 13:15 - Quentin
Já souhlasim s colombem. Kupuju skoro výhradně onlineovky, protože u nich strávím vždy alespoň měsíc. Za singleplayerovku jsem nezaplatil ani nepamatuju (plánuju to teda u Diabla3 :-) )
22.1.2011 13:26 - sirien
Peekay: Myslíš tohle?


Každopádně je otázka, kde je korelace a kde kauzalita mezi pirátským zdrojem a legálním zdrojem.
Znám lidi, co věci stáhnou, protože je nebaví vyhazovat peníze za zajíce v pytli - někteří to dělají s RPG (SEB, například - stáhnul si kdeco k WoD, koupil jen to, co shledal zajímavým), někteří s počítačovými hrami (tady bych asi jmenoval pro místní neznámé lidi)... znám ale i takové co si věci stáhnou a na kupování originálu prostě dlabou, ať už z lenosti/nechuti platit nebo z principu (znám třeba člověka, který by si mohl ty comp. hry koupit třeba desetkrát, nicméně to totálně odmítá, protože tvrdí, že odmítá platit podíl z ceny hromadě přiživujících se pijavic (typu OSA aj.), takže co může koupit přímou cestou online, to koupí, co ne, to stáhne)

Stejně tak porovnání stahovaných a kupovaných věcí je problematické - nelze určit, jak velký je překryv (kolik lidí co pirátilo zároveň i kupovalo), nelze určit jaké je pořadí (zpirátím, prohlédnu a možná koupím vs. koupím, ztratím, už sem za to platil tak to jen stáhnu) a podobně.

Faktem je, že se můžete snažit sebevíc a stavit se na hlavu a pro mě za mě třeba obětovat nevinné panny na oltáři Temnot, ale dříve či později, jako že spíše dříve, se DrDII v .pdf stejně dostane volně k dispozici ve slušné kvalitě, tomu prostě totálně nezabráníte. Můžete si jen vybrat, jestli všechna .pdf budou zpirátěná a nebo jestli z alespoň některých alespoň něco uvidíte. (zejméma pokud například k legálnímu.pdf přiložíte nějaký kód, proti kterému bude možné koupit fyzické DrDII zlevněně (marži si započítáte jen jednou) nebo pokud budete mít pro legální kupce e-verse ještě nějaký další support - třeba mailem zasílané bonusové schopnosti a potvory a itemy každé dvě měsíce nebo tak něco)
22.1.2011 13:37 - alef0
Sirien píše:
Faktem je, že se můžete snažit sebevíc a stavit se na hlavu a pro mě za mě třeba obětovat nevinné panny na oltáři Temnot, ale dříve či později, jako že spíše dříve, se DrDII v .pdf stejně dostane volně k dispozici ve slušné kvalitě, tomu prostě totálně nezabráníte.

Igen. Cieľom spoločností je neskracovať ten čas a neuľahčovať pirátenie.

Ktosi vravel, že kľúčové pre predajnosť hry je prvých X týždňov a potom je už pirátenie egál. Preto napríklad u mnohých hier prvých X patchov vyžadovalo crack proti NO-CD cracku, a neskôr táto reštrikcia potichu vymizla.

Detto filmy, keď o X mesiacov vyjde DVD s Avatarom, tak je už jedno, koľko ľudí si to napiráti. Dôležité je, že existuje skupina ľudí, ktorá namiesto ťahania kinoripu bez titulkov obetuje 5€ a zájde do kina.

S gamesou je to výhodné, lebo Steam ti presne dáva tie pridané hodnoty, kde pirátenie ťa začne otravovať, resp. si povieš, že tie eurá ti zvýšia kvalitu. A ako bonus dostaneš bonusový obsah, ktorý sa piráti ťažšie.

V PDF je pridaná hodnota v tom, že sa v tom ľahko vyhľadáva, najmä, ak je príručiek tona (viď D&D). Dračák tých príručiek zrejme nebude mať veľa a tam mi príde vydanie PDF ihneď ako automatická podpora pirátstva. Áno, môžeš naskenovať príručku a niekto to aj urobí, lebo proti tomu sa brániť nedá, ale otázka je ,,kedy" a otázke je ,,kvalita" -- stále to bude napr. len scan bez fulltextu, kde pirátenie nedáva tú pravú pridanú hodnotu.

A ešte bonus: vydavateľstvu papierových príručiek vydanie PDF neprináša žiaden objektívny úžitok (nie pri predajnosti PDFiek v počte 100 kusov, áno sto.). Áno, nie je s tým námaha, ale na rozdiel od distribútora PC hier, ktorý nemusí lisovať CDčka a tlačiť manuály, tu tá výhoda až taká nie je.
22.1.2011 13:41 - Colombo
Tohle je sice OT, ale:
Rozumné nacenění
Tady je celkem jádro pudla. Lidi by i kupovali ty hry s 4 hodinovou hrací dobou, ale ne za cenu 1500 kč za kus. Bez ohledu na multiplayer.
Přidaná hodnota
O tohle jde sice taky, ale až, podle mého, druhotně.
Všimni si, jaký byl vývoj. Začlo to shareware, měl jsi celou jednu epizodu, někdy i polovinu hry. Kompilace her, jako byl například Kolotoč, kde byly všechno v dnešním jazyku "demíčka", byly celkem úspěšné a měly obrovskou herní dobu.
Potom se místo shareware začaly dělat dema. Z počátku jsi měl povolený i multiplayer, jednu nebo dvě mapy, stejně jako skirmish, jednu nebo dvě mapy. Hrál jsi to demo týden, měsíc a pak jsi to koupil. Hra ti za to stála.
Všimni si, jak se postupně posouval vývoj dem do podoby, kde šlo o to jen pěkně vystřihnout nejlepší momenty, podobně jako dnes filmové trailery, kde sis vlastně zahrál demo, půl hodina hracího času, a vyzkoušel jsi to nejlepší ze hry, nic víc plná hra nedala a hráči byli zklamaní, cítili se podvedení. Nakonec, jakmile délka her nepřesahovala délku dem, přestaly se častokrát dema vydávat uplně. Jak tedy zjistíš, jestli hra stojí za to? Z perfektně filmově nastříhaných trailerů? Recenze všemu dávají 90%, ačkoliv hra se liší od jiných jen grafikou. Hráči proto očekávané hry prostě stáhnout.

Žebříček
Všimni si, že polovina z těch her nestála za nic a byla celkem přehypovaná.
Mafia II, kde si koupiš jen polovinu hry, než byla plánovaná.
CoD 8, o tom škoda mluvit.
Civilizace 5 taky nestála za nic.
Princ of Persia taky ne.
Need for Speed nevím, ale Starcraft II je hype už jen z toho, že to dělají Blizzardi a že je to Starcraft. (já i kamarádi jsme si ho taky nejdřív stáhli, než jsme si ho koupili, ale stojí to za to).

Nejvíc by byly průkazné prodeje v průběhu, řekněme, dvou-tří let. Křivky by podle mého ukázaly obrovský peak u nahypovaných her, ale jejich okamžitý propad a po půl roce prakticky stop v prodeji, u kvalitních (byť třeba nahypovaných her) bychom mohli vidět stálý a stabilní prodej i pár let po vydání (npř Europa Universalis III, 5 let stará, ale furt datadisky, které stimulují prodeje, spousta módů zaručuje znovuhratelnost)

Digitální distribuce
Tohle je podle mého pecka. Obrovské slevy atp. ukazují to, co před nedávnem ukázal i stánkový prodej filmů. Lidi jsou ochotni si koupit to, co by si nikdy nekoupili, za poměrně nízkou cenu. Bez přemýšlení a několikátého obracení těch peněz v ruce. (na druho stranu, četl jsem nějaké články o přesycení a úpadku tohodle trhu u nás, otázka je, jestli to bylo zapříčiněno obrovským přesycením a návratu trhu na jakousi stabilní hranici, nebo pokles někam k minimu?)

Ale já si to chci koupit!
Předchozí možnosti ukázaly, jak se na to dívají obrovští giganti. Podle mého však Altar, potažmo DrD 2, není případem čistě mainstreamové hry (tedy v česku je ten mainstream taky poměrně okrajový).
Což takhle vyzkoušet jiný obchodní model? DrD 2 nemůže být přehypované reklamou a mít tak velký prodejní peak (vzhledem ke kvalitě některých příspěvků, jak tu byly komentovány...), nehledě na to, že velké firmy dávají polovinu vývoje na reklamu (rýp: druhou polovinu na grafiku a nějaké šušně pro skutečný obsah, to pro mainstream PC hry), což i v případě DrD 2 by nebylo tolik, aby z toho byla slušná reklama.
Jsou však jiné obchodní modely.
No a jak ukázal Eric, virální reklama je účinná i u nás a vyžaduje poměrně nízké náklady.
Co třeba čeští The Gamers, hrající DrD II? Při oblíbenosti The Gamers by to mohlo být celkem virální.
22.1.2011 13:51 - Colombo
alef0 píše:
Igen. Cieľom spoločností je neskracovať ten čas a neuľahčovať pirátenie.

To je cílem těch velkých společností, jejiž prodej je závislý na prvním půl roce a obrovském hypu. Jakmile hype vyprchá, nikdo není tak blbý, aby si hru pak koupil.

Co ta obrovská skupina her, které se prodávají po celý rok? Či ty filmy, které se (kvůli nedostatku reklamy, npř) staly díky své kvalitě (tohle bych chtěl zdůraznit), hvězdy DVD prodeje?

Otázka je, jak chcete definovat DrD 2? Přehypovanou knížku, kterou si hned zajdu koupit, řeknu si WOW! Ale po půl roce ji někde zastrčím do šuplíku a už si na ni nevzpomenu? Nebo hru, kterou fakt budou lidi aktivně hrát, budou přemlouvat kamarády, aby s nima hráli TUHLE hru a budou si kupovat doplňky, protože se jim líbí a protože jsou s hrou tak spokojeni, že jim přirozená touha vlastnit věci přinutí si koupit i, jinak zbytečné doplňky?

K tomu PDF, ono máš dva postupy, buď se tomu budeś bránit, nebo půjdeš s tím. Podobně jako komunismus u nás, kde si strana řekla, že když tu budou nějaké změny, tak je musí udělat oni, že musí být v čele změn. Moskva sice rozhodla jinak, ale bůh ví, kde bychom teď byli?
Buď se budeš snažit PDFkám bránit, nebo je využiješ. Otázka zní, na kolik jste si jistí svým produktem a jakou máte odvahu jít s kůží na trh.

Btw. s tím starcraftem, já mám originálku, ale stejně jsem si hru musel stáhnout, bo mi nefunguje mechanika:D

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10677313804626 secREMOTE_IP: 3.137.170.183