Kultura

ShadoWWW
3.3.2010 07:30
Dračí doupě II (původní)
Konečně vznikly oficiální stránky Dračího doupěte II. Zatím tam jsou jen stylové wallpapery a seznam autorů.

Trochu mě překvapilo, že tam není nikdo, kdo by se nějak častěji objevoval na stránkách Kostky. Z toho mi vychází, že nové DrD bude mít pravděpodobně blíž k Fate než k DnD 4E.

TATO DISKUSE JE VYHRAZENA PRO PŮVODNÍ (NEREVIDOVANÉ) DRD2. DISKUSE O REVIDOVANÉ (AKTUÁLNÍ) VERZI JE ZDE

Recenze původního DrDII:
Sirienova recenze
Jersonova recenze
10.2.2011 20:57 - andtom
Sirien: Nepřítel hráčů je jeden, hlupáctví. Nějací podivní trástové a rúl cosi to nezachrání.
10.2.2011 22:27 - Choranzanus
Alef>
Alef0 píše:
Choranzanus,
predovšetkým nechápem ten jemne arogantný tón (,,to je pre vás dvoch typické")

Hmm.., no je to pro vás typické. Jinak připomínám, že tuhle diskuzi jsme spolu už vedli na jiném fóru v tématu týkajícím se DrD2, takže vím jaké názory zastáváš (a taky že nejsme tak úplně off topic).
Alef0 píše:
O akej ľubovoli hovoríš?

Mluvím o tom, co Peekay označuje jako flexibilita:
Peekay píše:
Mas teda jednu tabulku a ides. Nevyhodou samozrejme je znizena flexibilita a mensia moznost zohladit konkretne fikcne okolnosti/specifika, kedze jednoducho mas jednu tabulku, podla ktorej ides a v momente, ked sa ty ako GM rozhodnes podla nej neist, hrac sa moze lahko citit ukrivdeny a asi bude aj mat pravdu - predpokladal, ze hrate podla pravidiel a ty ich zrazu svojvolne ignorujes. Ked pravidla nemaju takuto ambiciu a nechavaju rozhodnutie o konkretnej situacii v rukach hracov (ci uz priamo GMa, alebo hracskeho konsenzu), tato dynamika nevznika.
V DnD se spory neřeší poukázáním na pravidla ale rozhodnutím DM. To co tu Peekay popisuje je známo jako rules-lawyering, a rozhodně se to nesetkává s pozitivní odezvou mezi hráči DnD. Pokud tvoji hráči něco takového nepožadují, pak tvoje flexibilita není snížena, tedy alespoň za předpokladu že se je nesnažíš za každou cenu poškodit.

Kdyby ta tabulka ve hře nebyla, mohl by sis nastavit DC v podstatě libovolně, teda alespoň teoreticky, potenciálně i tak, že postava uspěje automaticky nebo neuspěje. Pomíjíme-li, že hráči mají pořád svoje očekávání, si tím nic nezískal, naopak, ta čísla tím ztratila jakýkoliv smysl.

Ani naopak nejsou hráči chráněni pokud vědí že jejich postava přeskočí 10-metrovou propast, protože DM prostě řekne že propast má dvacet metrů. Čili jinak řečeno DM určuje DC tak jako tak a je úplně jedno jestli tam máš nějakou tabulku.

Kromě tohodle ale chci poukázat na to, že v DnD je třeba aby hráči znali schopnosti svých postav v rámci fikce. Je to proto že jejich rozhodnutí na tom budou záviset i v případě že nejsou konfrontovány s tím jak je chápe DM.
Alef0 píše:
(Pointa je, že v jednej z interpretácii: napísané pravidlá sú zákonom. GM je právnik a sudca. Ak sú zákony napísané jasne a jednoznačne, neexistujú rozličné právne výklady, lebo spory sa riešia poukázaním na pravidlá. Na druhej strane, v rozumnej spoločnosti netreba písané zákony.)

Jak jsem řekl, pravidla nejsou zákony a hráči nejsou právníci co se snaží přesvědčit soudce-DM o jejich interpretaci. Alespoň tedy ne ve funkční hře.
11.2.2011 00:59 - alef0
Choranzanus píše:
jaké názory zastáváš

Aké názory zastávam? :-)
-------

V každom prípade, už začínam rozumieť.

V D&D sa spory riešia rozhodnutím DM a nie ukazovaním na pravidlá? Povedal by som, že je to oboma spôsobmi. Ak je to čisto na rozhodnutí DMa, smrdí to ,,GM Fiat"om (,,DM má vždy pravdu"). Ak je to čisto šprtaním do pravidiel, smrdí to ,,rules lawyeringom".

Sám tvrdíš, že keby tabuľka v hre nebola, môžem si nastaviť DC ľubovoľne. To znamená, že DM Ronald povie, že na 10stopovú priepasť treba Jump DC 10 a DM Alefo povie, že na 10stopovú priepasť treba Jump DC 30. Ak to hráčom nevadí, nie je problém. Ale predstav si hráča D&D Jasona z Roníkovej skupiny, ako príde k Alefovi... a zrazu zistí, že činnosti, ktoré jeho postava u Roníka zvládala, zrazu u Alefa nedokáže spraviť. Na čo sú v tomto prípade pravidlá? Na zaistenie konzistentného správania v typickej situácii krížom cez skupiny.

Ak hráč vie, že ich postava garantovane preskočí 10 stôp a DM povie, že aktuálna priepasť má dvadsať metrov, je to v poriadku, pretože fikcia sedí s pravidlami.

Rozhodne, pravidlá nie sú zákony -- ak sa dohodnete, že v konfliktoch budete hádzať 3d6 namiesto d20 a že útok funguje ako pohybová akcia a všetkým vám to vyhovuje, je to v poriadku. Pomocou pravidiel môžete ušetriť čas v prípade typických či nečakaných sporov (či už zo strany GMa alebo hráčov), resp. umravniť nie-úplne-dokonalú skupinu. (Úplne dokonalá skupina si veľmi často vystačí bez pravidiel :-))

----

Tú flexibilitu som stále nepochopil.
11.2.2011 02:24 - Pety
Alef0 píše:
ak sa dohodnete, že v konfliktoch budete hádzať 3d6 namiesto d20 a že útok funguje ako pohybová akcia a všetkým vám to vyhovuje, je to v poriadku


Nahrazeni d20 jinou kostkou v poradku?Tady?
Tomu rikam odvaha
11.2.2011 08:41 - Sparkle
Vy ty chudáky DMy strašně démonizujete... myslím že naprostá většina hráčských skupinek se rozpadá z úplně jiných důvodů než že by DM byl příliš despotický.
11.2.2011 09:05 - Sosáček
alef0 píše:
Roníkovej

I see what you did there.
11.2.2011 09:06 - Sosáček
Sparkle píše:
Vy ty chudáky DMy strašně démonizujete... myslím že naprostá většina hráčských skupinek se rozpadá z úplně jiných důvodů než že by DM byl příliš despotický.

On to muze delat a nevedet to. Jsou hry kde je explicitne psano "tohle je tady pro jistotu, ne proto abychom predpokladali ze jste idioti".
11.2.2011 10:33 - Hugo
Omlouvam se za dalsi OT, ale muze mi nekdo v kostce (jejda... v kostce... jak zvrhle...) vysvetlit co ze je podstatou teto dozajista duchaplne diskuse?

Ja jakozto ouredni blb mel vzdycinky zato, ze podstatou diskuse je nalezeni konsensu, kopromisu, dohodnuti se a tak podobne?
11.2.2011 10:36 - Vojtěch
andtom píše:
Sirien: Nepřítel hráčů je jeden, hlupáctví. Nějací podivní trástové a rúl cosi to nezachrání.


+1

Nutno podotknout, že DM má nakonec pravdu v D&D platí. To je fakt, ale jde o to, že hra prostě v základu nepočítá s tím, že GM se chová nerozumě (Nějak si to nedovedu představit, aby to pak nevypadalo jako vození za ručičku, nebo nějaká zákonodárná kniha, kterou bych tedy odmítal). Rozumný GM pravidla většinou aplikuje a jen si pohlídá, aby to zbytečně neskřípalo. Zpravidla je to lepší pro obě strany.
11.2.2011 10:48 - alef0
Hugo píše:
Ja jakozto ouredni blb mel vzdycinky zato, ze podstatou diskuse je nalezeni konsensu, kopromisu, dohodnuti se a tak podobne?

Toto je iný typ diskusie -- tu pokojne môže každý zastávať svoj názor a cieľom diskusie je pochopiť názor toho druhého.

Pointa je o tom, či dokážu pravidlá umravniť nedisciplinovaných DMov, DMov neskúsených a DMov-idiotov --- a do akej miery.

S Vojtěchom súhlasím, poznamenám, že D&D svojimi tabuľkami, ktoré ak sa používajú správne, pomáha tomu, aby sa DM nechoval nerozumne.
11.2.2011 11:23 - sirien
Hugo píše:
Omlouvam se za dalsi OT, ale muze mi nekdo v kostce (jejda... v kostce... jak zvrhle...) vysvetlit co ze je podstatou teto dozajista duchaplne diskuse?

Zabíjení času v mezičase vydávání kritizovaných promo článků k DrDII

Alef0a si v tomhle nevšímej, jen se snaží racionalizovat svou participaci na celém SPAM bordelu téhle otloukané diskuse, aby neměl dojem, že zahazuje čas svého života zbytečně :P
11.2.2011 12:49 - andtom
alef0 píše:
Pointa je o tom, či dokážu pravidlá umravniť nedisciplinovaných DMov, DMov neskúsených a DMov-idiotov --- a do akej miery.

Je takový oblíbený mýtus: je potřeba udělat pravidla, která nejdou zneužít zlým DMem, to jsou ta správná pravidla, hurá! Tj. nevadí nám DM (nebo hráč) idiot, my mu pravidly vytvoříme mantinely. Naprosto zcestný přístup, jak pošetilé, jak marné. Zničím, zastavím jakoukoliv hru, herně, metaherně, pravidla mi v tom nikdy nemohou zabránit, pokud ji budu chtít zlikvidovat jako DM nebo jako hráč. Lehnu si na stůl a někdo z hráčů přečte z pravidel, že tady na str. 49 píšou, že na herním stole se ležet nesmí a já slezu, jo? K smíchu.

Proč proboha vůbec uvažovat myšlenku, že hru hraje idiot. Neefektivní a hlavně neřešitelné, hlupáctví se pravidly zastavit nedá. Pravidla mají jiné funkce.

Když už, pak stačí rozsahem docela skromné úvodní povídání o tom, že hráči závisí na DMovi a DM závisí na hráčích (jinak hra končí, pokud druhá strana není masochista, které to dělá dobře). Toto RPG je společně tvořená zábava, jeden za všechny, všichni za jednoho. Ano, všichni mají možnost schválně zdestruovat hru, i Ty ji máš, ale učiníš-li tak, bude to akorát projevem Tvého selhání a ubožáctví. Jsi-li sadista a osobnostní hovado, toto RPG nehrej. Apod. A v samotných pravidlech se dál idioty nezabývat. A pravidla najednou získavají volnost, protože nemusí počítat s kretény ...
11.2.2011 13:49 - skew
andtom píše:
Je takový oblíbený mýtus:

"Kdokoliv věří, že pravidly lze korigovat zneužitelnost samotných pravidel, že pravidla mohou napomáhat k lepší shodě hráčů z GMem, atp... Si současně myslí, že pravidla tuhle věc vyřeší kompletně za hráče a naprosto dokonale (ie. hra nepůjde zničit a nebude kazit zábavu)."

Nebo další mýtus:
"Kdokoliv si myslí, že pravidla mohou být více či méně realistická / simulovaat realitu, si současně myslí, že ji mohou simulovat dokonale - aniž by to bylo na úkor složitosti a zábavnosti."

A ještě jeden:
"Kdkoliv uznává něco jako 'RPG teorie' to dělá na úkor praxe - ba co víc, ani se nesnaží praxi s teorií propojit. A samozřejmě je to elitář a staví teorii nad praxi."

A když už chytám drift:
"'Nejdůležitější je zábava' je legitimní výrok, jehož dodržení stačí k tomu, aby hra byla zábavná."
11.2.2011 14:14 - alef0
Lenže andtomov monológ (s ktorým súhlasím) sa dá odstreliť pomocou tzv. Sparklinho výroku:

,,A čo keď mám hráčov, ktorí nie sú dokonalí? Odkiaľ mám zohnať iných?"

Všetci povedia (vrátane mňa), že nehraj. Sparkle to však nebude stačiť... a vtedy idú na scénu pravidlá, ktoré dokážu urovnať spory v situácii, že skupina je nekompatibilná, ale ešte nie-úplne debilná. (Situácia, keď je DM očividný debil, zodpovedá situácii, keď je herná skupina fucked up beyond repair).

Príkladov z reálu je veľmi mnoho: kto tu hrá so skupinou, ktorá zahodila pravidlá alebo ich zminimalizovala? (Kto tu hrá? :-)) Lebo to je šťastný človek.

Trúfam si totiž povedať, že mnohé skupiny fungujú len preto, že pravidlá ich dajú do laty.
11.2.2011 14:16 - Quentin
Andtom: Já myslím, že jsme v praxi každý viděl, že některé systémy jsou blbuvzdornější než jiné. Třeba taková 4e je napsaná tak vykutáleně, že ji s nenáročnou skupinou dokáže odvést skoro kdokoli.
11.2.2011 14:34 - alef0
Blbuvzdornejší je to slovo!

Nenáročná skupina je to slovo!

Vták je to slovo!
11.2.2011 15:09 - Vojtěch
4e není blbuvzdorná, blbuvzdorné není nic, leda jiný blb možná.

4e má jen dobré návody pro začátečníky, ale zároveň vysloveně říká, že jsou to jen návody, nikoli zákony.
11.2.2011 15:13 - andtom
Alef0: Pravidla přece vůbec neplní pouze funkci umravňování idiotin. Když nebudu pravidla stavět na předpokladu, že hráč a DM může být idiot, pořád je můžu mít rozsáhlá jak chci.

Pokud mnohé skupiny fungují pouze proto, že je pravidla dávají do laty (i když já o pravdivosti tohoto výroku osobně velmi velmi pochybuji), tak je to vážně bída ... Nedělat u hraní zle jenom proto, že jsem v tom omezován. Panebože, kde to jsme.

QuentinW: Žádná hra není blbuvzdorná, 4e se dá lehce odrovnat z pozice DMa i hráče, co v tom idiotovi zabrání, text na straně 142? Na druhé straně je potřeba si uvědomit, že nic není zdarna, snaha o blbuvzdornost zákonitě staví omezení.
11.2.2011 15:39 - Quentin
Vojtech, Andtom: Ok, žádná hra není kompletně blbuvzdorná, ale 4e je výrazně odolnější než třeba hodně simulační(SWEE,SR) nebo příběhové hry(SS,MlwM).
11.2.2011 15:39 - Quentin
alef píše:
Blbuvzdornejší je to slovo!

Nenáročná skupina je to slovo!

Vták je to slovo!

Už tě pomalu přestávám stíhat :-)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11637496948242 secREMOTE_IP: 18.116.239.195