Já relativně nerad rozebírám hry bez toho abych si je pořádně vyzkoušel (aspoň pokud to není na první přečtení naprosto mimo mísu...) a Fate Core jsem hrál dohromady dvakrát. Určitě si ho hodlám ještě vyzkoušet zahrát i vést, ale momentálně na to ani nemám moc chuť - hraju jiné věci a stenul bych spíš 5e. Takže s jedním velkým imho a je klidně možné že časem změním názor:
Fate Core je pro mě prozatím hra, která vypadala skvěle po přečtení, ale při hraní samotném mě moc neuchvátila. Ono to není jen o tom že aspekty jsou napevno navázané na fate pointy, přijde mi vyloženě otravné jak celá ta hra s aspekty zachází - třeba práskání aspektů na věci pomocí create advantage je prostě divné, jakkoli se na to snažím koukat. Nemůžu si pomoct, ale z každého kreativního nápadu se tím stává +2 (za free invoke, FP, dlaší CA, někdy zadarmo - whatever, prostě je to jen další nudná +2) a free invoke a ta mechanika mi tak nějak kazí dojem ze hry - místo abych udělal něco awesome jsem udělal plus dvojku, jak se ode mě čekalo.
Stejný dojem mám mimochodem z concedu - v jiných hrách zažily naše NPC/PC ekvivalent concedu několikrát, včetně toho když jsme nechali zdrhnout jednu poměrně klíčovou záporačku, protože nám přišla awesome. Být to ve Fate Core, je to prostě další věc, která se očekává.
Scénické aspekty mi přijdou vyloženě kontraproduktivní a v zásadě jako obrovská nálepka "use this and get 2!!!", díky které je velmi snadné odignorovat cokoli tuhle nálepku na sobě nemá. Obzvlášť v bojích pak vypadá používání aspektů jak nákupování v obchoďáku za totálního výprodeje - tuhle scénickou 2, jedno volný vyvolání tady... a hele boost, stejně za chvíli někde dostanu další. Pro mě downgrade od způsobu jakým používala aspekty 2e, kde si spálil jeden a zároveň jsi tím řekl o své postavě že to prostě dá, protože je
Krutopřísnej týpek (příklad aspektu, dosaď si něco co neidiotsky charakterizuje postavu).
Ale to jsou víceméně detaily, podstata je podle mě v tomhle - po té první hře jsem hodně dlouho přemýšlel nad tím jestli je Fate Core jedna z těch her co vypadá dobře jenom na papíře nebo jsem, básnicky řečeno, dostal zadarmo bazén a podařilo se mi v něm utopit. Nakonec jsem došel k tomu že podstata toho proč mě ta hra moc neoslovuje je nejlépe popsána v
tomhle článku. Prostě lidi kolem Hickse udělali novej Fate tak aby jim co nejlíp vyhovoval a tím ho posunuli směrem, který mě moc nebere. Core mi proto taky přijde mnohem víc jako 3rd party product plný dobrých návodů (Stunts jsou awesome a měl by si je přečíst každý kdo chce mít ve hře nějaké věci typu talenty/featy) než jako plnohodnotný pokračovatel neutrálnějšího 2e.