LokiB píše:
no jo, zkušenosti jsou fakt různé. znám skupinky, kde se GMování točilo postupně, každou session se střídali, protože GMovat chtěli skoro všichni. aspoň po nějaký čas.
Rozhodně nebudu popírat to, že takové skupiny existují, nebo že jsou GMmové, kteří to dělají dlouho, dobře a rádi. Ale když jsem pátral po příčinách, proč hráči nehrajou nebo proč jsou neskopojení s hrou, tak osoba GMma byla naprosto nejčastější příčinou, z různých důvodů. Každopádně mi vycházá, že většina standardních pravidel s dobrým GMmem stojí a padá - tedy pokud je GM dobrý, dokáže udělat dobrou hru i se špatnými pravidly. Pokud je průměrný, tak mu pravidla můžou pomoct udělat ucházející hru, nebo ho můžou potopit. A pokud je špatný, tak mu žádná pravidla nepomůžou. Blbé ale je, že v téhle rovnici málokdy fungují ostatní hráči - třeba že průměrný GM a skvělí hráči dá dohromady skvělou hru. To zřejmě nefunguje.
Proto jsem došel k myšlence, že by stálo za to zkusit toho na jednoho hráče nakládat co nejméně a spíše pravomoce a hlavně odpovědnost co nejvíc distribuovat mezi ostatní hráče. Tím nechci říct, že by se měl GM ze stolních her vynechat úplně, ale chci tím říct, že by se nová pravidla jako právě JaD mohly věnovat spíše zapojení ostatních hráčů, zvlášť pokud chtějí cílit na nové hráče. Protože osobně mám pocit (podpořený pozorováním a soukromým průzkumem, ale jen na omezeném vzorku), že v Česku existuje velká skupina potenciálních hráčů stolních RPG, na kterou ale žádný tvůrce pravidel ani nově vydávané systémy necílí, přesněji že o ní vůbec není, a pokud ví, tak ji ignorují a bagatelizují. Což je tedy problém, který tématiku JaD přesahuje, a už tu s ním přestanu prudit. Zmiňuju se o tom spíše jen v souvislosti s těmi nováčky a potažmo počtem stran jeho příručky.
LokiB píše:
respektuji tvoji zkušenost, přesto na univerzální fungování hraní s omezenou rolí GM zatím nevěřím.
Já jo. Před rokem jsem s překvapením zjistil, že tak hrajou tisíce hráčů. Mnoho z nich pak vůbec netuší, že existují nějaké stolní RPG, že pro RPG existují pravidla podobná deskovkám, že musí být hráč, který nemá vlastní postavu a hromadu dalších věcí.
LokiB píše:
nehledě na to, že by bylo smutné, kdyby totálně převládl jen jeden způsob hraní (ať už s absolutním GMem, nebo s distribuovaným)
Eh, cože? Způsob hraní s absolutním GMmem u nás už 25 let válcuje všechny ostatní styly ve stolních RPG, dokonce natolik, že pro mnoho hráčů je jiný styl prakticky nepředstavitelný. Navíc je často ve spojení s fantasy světem s omezeným výběrem postav, který naplňuje preference asi tak 5, možná 10% potenciálních hráčů stolních RPG.
Píše:
u nové hry stejně potřebuješ toho tahouna, který daný systém mezi svoje lidi přinese a vahou osobnosti prosadí.
To je klasický pohled, který vychází z představy silného GMma jako vůdčí osobnosti. Reálně pro RPG není vůbec potřeba. I když samozřejmě pokud mluvíš o tom, že GM přijde mezi zavedené hráče zavedeného systému a bude je chtít konvertovat, tak ano - ale to už vůbec nemluvíme o nováčccích.
Píše:
sice se herní scéna vyvíjí, ale tam, kam píšeš, ještě nedozrála.Myslím si naprostý pak - herní scéna se už dávno vyvinula a dobrých deset let existuje paralelní svět, o kterém většina hráčů stolních RPG ani netuší, nebo ho nepovažuje za "pravé RPG", takže ho ignoruje a zesměšňuje, ale pokud jde o zapojování nových hráčů, tak tenhle styl s přehledem vede v přístupnosti. Jen jeho hráči nemají řadu poznatků, jak řešit kompikované situace a držet hru v pohybu (protože jsou tam, kde byly stolní RPG tak před třiceti lety a u nás tak před patnácti), takže samozřejmě má tenhle styl hraní řadu nešvarů, či prostoru pro zlepšení. Ale jinak je to stejné jako bys říkal, že komunita okolo youtube a netových videí obecně ještě nedozrála k tomu dělat mainstreamový obsah.
Shako píše:
To (předpřipravené postavy) by stálo za nějaký výzkum nebo aspoň hlasování. Protože si myslím, že drtivá většina hráčů to ocení.
Však ten průzkum můžeš udělat. Jen si dej pozor, abys do něj nezahrnul jen hráče, kteří RPG začali hrát díky tomu, že jim na prvním sezení někdo postavu připravil. Já se ptal lidí, kteří RPG hrát nezačali, přesněji byli od něj odrazeni. Nemožnost udělat si postavu podle své představy byla na předních místech.
Shako píše:
Zrovna půlku těchto věcí (organizovat, motivovat, poskytovat prostor) nemusí dělat GM a to se dá poměrně rozumně napsat do pravidel hned někde v úvodu.
Ano, ale to si napřed někdo další musí přečíst pravidla. A pokud jsou pravidla určena hlavně pro GMma, tak to těžko může fungovat, protože se dostáváš do kruhu.
Shako píše:
EDIT: Jersone, já vím, že tvoje práce i záliba je hledat problémy a zjišťovat, proč to nefunguje.. Ale tady si myslím, že hledáš/vidíš problémy i tam, kde nejsou nebo být nemusí. A nechceš pro tentokrát hledat i řešení? ;-) Shadow tady s námi komunikuje, tak je velká šance ovlivnit to, co se nakonec udělá a jak to dopadne - narozdíl od předchozích pokusů ala Void, Končina nebo i DrD2.
Máš dojem, že řešení nehledám? Právě proto, že Shadowww komunikuje a speciálně proto, že JaD nejsou ani DrD2, ani Končina se snažím na některé věci poukazovat i z jiného pohledu než současného většinového hráče. zkouším to z pohledu lidí, kteří se z různých důvodů hráči (stolních) RPG nestali, ač k tomu měli sklony a zkusili to. Jenže tihle hráči nepíšou na fóra o RPG a nevyjadřují se k novým pravidlům, ani o nich nikde jinde nediskutují, takže tvůrci nových pravidel nemají možnost jejich názory nijak zjistit. Často ani neví, že tito hráči existují, protože vychází z (logické, nicméně nesprávné) představy, že ti kdo RPG hrát chtějí ho už hrajou nebo mají možnost ho hrát, a koho předvedená pravidla nezaujala, ten by RPG nejspíše vůbec nehrál. Což - bohužel - není pravda.
Mildar píše:
Nahodou napad s youtube videem mi prijde dobry.
York píše:
Možná bys pomalu měl začít. Podívej se třeba na tempo růstu subscriberů Critical Rollu nebo kanálu Matthewa Colvilla.
A co si tím pomůžu? Jsem hypotetický nováček, který přijde na otevřené hraní RPG. Co mi tam řeknete? "Tady máš videa o tom, jak se RPG hraje, podívej se na to, abys získal představu?" Nebo do pozvánky na otevřené hraní napíšete "Podívejte se na tato videa, abyste získali představu"? Protože obojí vzbudí ve většině zájemců dojem "To se musím napřed podívat na video, abych to dokázal hrát?" Videa může být určená lidem, kteří už začali hrát, chytlo je to, zaujalo a chtějí se tím zabývat. Ale ne na nalákání nováčků, kteří neví, o co jde. Já jsem zkoušený hráč, a sledovat jak hraje někdo jiný je pro mě neskutečná nuda, ať jde o RPG nebo PC hru. Proč trávit čas sledováním hry někoho jiného, když bych v tom čase mohl už hrát?
York píše:
Ty teď doporučuješ, aby JaD:
- nebyla fantasy hra
- neměla GameMastera
- neměla předpřipravené postavy
- neměla classy
Ale houby. Já říkám, že by bylo dobré, aby se autoři JaD nasvou hru podívali očima lidí, kteří mají jiné preference, a zkusili vstupní nároky přizpůsobit i těmto lidem. Nikdy jsem neřekl "nemějte předpřipravené postavy", ale říkám "nemějte jen předpřipravené postavy, myslete i na hráče, kteří si už na první hře chtějí udělat postavu podle sebe". Neříkám "JaD nemá být fantasy hra", ale "ukažte hráčům, že prezentovaný fantasy svět není jediný možný, ale že je i řada dalších, značně odlišných variant, od "téměř středověké" po "high level fantasy". Což zrovna pro DnD je, nebo ne? Stejně tak neříkám "zrušte GMma", ale říkám "Myslete i na nadšené hráče, kteří do první hry chtějí přinést své nápady a počítejte s tím, že GMmové si s těmito nápady budou muset poradit. A odmítnutí není to nejlepší řešení."
Samozřejmě že nechci, aby byly JaD úplně jiné, když vychází z DnD. Ale v jednotlivých detailech můžou být o 10 nebo 20% přístupnější nováčkům, což by mohlo znamenat třeba i dvojnásobné počty hráčů.
Lokken píše:
Dle osobní zkušenosti z různých conů, open-gamingů, ukázkových her atd. musím poznamenat, že předpřipravené postavy hráči ve valné většině oceňovali - čím složitější herní systém, tím víc.
Hráči, kteří přijdou na složitý systém samozřejmě nechtějí hodinu řešit postavy a chtějí začít hrát. To ale vůbec neříká, že hráči obecně chtějí mít spíše předpřipravené postavy a že by spíše nedali přednost jednoduchému sstému, ve kterém si můžou udělat postavu podle svého přání. Já pro svých 130 hráčů na otevřených hrách CPH neměl ani jednu předpřipravenou postavu a díky tomu hráči oceňovali, že můžou svou představu o postavě převést do pravidel, nikoliv že by museli u své postavy vybrat jednu z možností.
A protože i předpřipravené postavy často během hry nepoužijou víc než čtvrtinu schopností, tak to třeba teď dělám tak, že hráč může začít jen s vymyšleným jménem a vzhledem. Schopnosti a povolání lze velmi snadno doplnit dodatečně. Pro JaD to asi není použitelné řešení, ale mohlo by třeba pomoct, pokud by měl hráč postavy vypsané všechny schopnosti s tím, že až během hry si z nich postupně vybere tři, které by chtěl použít. Nebo že dostane možnost customizace postavy - pokud bude chtít vysoký původ, vybere si nějaké schopnosti, vybavení a jednu z možných historií, pokud bude chtít být z ulice, vybere si zase z jiných sad.
Prostě se přimlouvám za zvýšení manévrovacího prostoru hráčů na prvním sezení a připomínáním, že řada věcí je zjednodušením pro rychlejší start a v plné hře to může fungovat řadou jiných způsobů.